Proslavljeni autoritet za bonton, Emily Post Institute, objavio je popis 25 pravila bontona u restoranima, bez obzira na to gdje jedete, u najboljem ili osrednjem restoranu.
Bonton podučava pristojnosti, o tome kako se ne nametati drugima, ulaziti u njihov lični prostor i uvijek biti elegantni i kulturni, bez obzira gdje i s kim se nalazite. Šta je ili nije dobar bonton ovisi od društva do društva, odražavajući kulturne promjene, kao i tradiciju.
Nečije nepristojno ponašanje za stolom može uništiti to nezaboravno iskustvo i treba ga izbjegavati pod svaku cijenu. Neka pravila restoranskog bontona koja su nekada bila uobičajena danas su uglavnom zaboravljena, jer čak i dobri restorani postaju sve neformalniji, a čak i kulturni i educirani ljudi više se fokusiraju na sebe i svoje mobitele, nego na hranu i društvo s kojim jedu.
Ovo su neka pravila ponašanja u restoranima koja bi trebala uvijek vrijediti:
1. Prikladna odjeća
Čak i ako restoran nema pravila odijevanja, zapamtite da ste na lijepom mjestu gdje ljudi vjerojatno plaćaju puno za večeru i možda neće pomisliti da vaša prljava majica ili široke kratke hlače doprinose iskustvu koje plaćaju.
2. Otkazivanje rezervacije
Rezervacija je svojevrsni nepisani ugovor između vas i restorana. Ako ne možete održati svoju stranu pogodbe, obavijestite ih što je prije moguće. Na taj način će stol zauzeti ljudi koji bi isto voljeli jesti u tom restoranu, a restoran će popuniti mjesta.
3. Zauzimanje stola bez provjere s voditeljem
Voditelji smjene žongliraju s kompliciranim planovima sjedenja na temelju mjesta poslužitelja, posebnih zahtjeva i vremena rezervacija. Pričekajte da vas odvedu do vašeg stola, a ako vam se mjesto ne sviđa, zamolite da vas premjeste, što u većini slučajeva nije problem.
4. Ne pretvarajte se da ste upoznati s jelima
Ako jelovnik navodi jela s kojima niste upoznati ili namirnice koje prije niste jeli, tražite objašnjenje. Svi će biti sretniji ako se izbjegne situacija vraćanja jela jer niste znali šta naručujete.
5. Tvrdite da imate alergije koje nemate
Restorani shvataju alergije kupaca vrlo ozbiljno, ali alergije nisu isto kao i kada neku hranu jednostavno ne volite. Ako samo kažete 'Ne volim jaja', pobrinut će se da nema jaja na jelovniku za degustaciju. Ako kažete da ste alergični na njih, užurbanoj kuhinji možda će trebati dodatno vrijeme i trud kako bi se uvjerili da nijedno jaje nije dotaklo ništa što vam se servira.
6. Tražite previše zamjena
U restoranima s posebno kreativnim kuharima koji pripremaju vrlo originalna jela, zamjene jednostavno nisu moguće. Na konvencionalnijim mjestima obično je u redu pitati možete li dobiti pire krompir umjesto pečenog ili gaudu umjesto plavog sira, ali ako prilagođavanje narudžbe zahtijeva više od nekoliko sitnih promjena, vjerovatno jedete na pogrešnom mjestu.
7. Vraćate vino jer vam se ne sviđa
Ako vino koje ste naručili ima jake neugodne okuse ili arome - ako je, na primjer, ima pljesniv kartonski miris uzrokovan hemikalijom zvanom TCA ili je neugodno kiselkastog okusa kad bi trebalo biti suho - restoran će ga rado zamijeniti drugom bocom. Inače, kupili ste ga i sad ste mu vi vlasnik - nema vraćanja.
8. Počinjete jesti prije nego što su svi za stolom posluženi
Ako ne dođu sve narudžbe u isto vrijeme, vremenska razlika će vjerovatno biti mala i velike su šanse da nećete umrijeti od gladi ako pričekate dok svi za stolom ne budu posluženi.
9. Začinjavate hranu prije nego što ste je probali
Ako ste u dobrom restoranu, kuhar vjerovatno zna kako i koliko začiniti hranu. Prvo probajte, a zatim posolite i pobiberite ako mislite da je stvarno potrebno.
10. Stavljate ubrus oko vrata
Ako se bojite da će vam umak kapnuti na kravatu ili svilenu bluzu, samo se malo nagnite preko tanjira. Odrasli ne trebaju ubruse oko vrata.
11. Mažete cijelo degustacijsko pecivo odjednom
Ne biste prelili jelo cijelim umakom koji ste dobili, zar ne? Ili istovremeno umočili sve krutone u fondue? Bonton je otkinuti komad po komad hljeba ili peciva veličine zalogaja i premazati ga puterom ili namazom neposredno prije nego što ga pojedete.
12. Posežete za stvarima na drugom kraju stola
Posežući za nečim preko stola, upadate u lični prostor drugih ljudi - i riskirate da srušite čašu s vinom ili da nekoga udarite.
13. Jedete više od svog dijela u zajedničkom jelu
Restorani, čak i oni otmjeni, imaju neugodnu naviku posluživanja neparnog broja artikala na 'dijeljenim tanjirima', kada je većina grupa gostiju u restoranima parnog broja. To ne znači da dobivate dodatke. Budite velikodušni. Pokažite malo suzdržanosti.
14. Preglasno pričate
Prilično su velike šanse da drugi gosti u restoranu i sami vode razgovore i vjerovatno ne žele biti dio vašeg. Upotrijebite svoj unutrašnji glas - čak i ako ste na terasi restorana. Ako se nalazite na mjestu s vrlo visokim nivoom buke, naravno, morat ćete koristiti nešto glasnoće - ali pazite da niste najglasniji u prostoriji.
15. Svađate se
Staro je pravilo bilo da nikada ne smijete razgovarati o vjeri ili politici za stolom, a postoji i mnogo drugih potencijalno zapaljivih' tema koje je danas također najbolje izbjegavati. Ljudi dolaze u restorane kako bi se opustili, najeli i dobro proveli, a vjerovatno i da bi se usredotočili na hranu. Ostavite svađu za kuću.
16. Razgovarate s punim ustima
Niko ne želi vidjeti vaš djelimično sažvakani pougljeni Ribeye ili Pad Thai, i dok žvačete teško da ćete razgovijetno prenijeti ono što želite reći.
17. Popravljate šminku za stolom
Treba li ovo zaista objašnjavati? U toaletima su velika lijepa ogledala, ponekad i dodatno osvijetljena, baš iz tog razloga.
18. Koristite čačkalicu za stolom
Zaostali komadići hrane među zubima mogu smetati i biti ružni za vidjeti, ali nikako nisu toliko neugodni kao gledanje nekoga ko ih pokušava čačkalicom odstraniti. Ako ne možete trpjeti u tišini neko vrijeme, izvinite se i otiđite u toalet. Dok ste tamo, možete provjeriti stanje i očistiti sve što vas smeta.
19. Zovete ili se javljate na telefon za stolom
Da, da, znamo. Vrlo je važno da ste gotovo stalno povezani sa svojim uredom/djecom/najboljom prijateljicom - ali stol u lijepom restoranu nije mjesto za to. Ako vas neko nazove, nemojte se javljati (ili se javite i ispričajte se što ne možete razgovarati do kasnije) i ne inicirajte poziv osim ako nije hitan slučaj. I ne, ni slanje poruka nije poželjno.
20. Bezobrazni ste prema poslužitelju
Za ovo jednostavno nema izgovora. Poslužitelji imaju težak posao. Niste bolji od njih samo zato što sjedite za stolom. Pitajte, ne zahtijevajte. Budite pristojni.
21. Ponašate se neprikladno prema poslužitelju
To se mora podrazumijevati, pogotovo u #MeToo eri. Poštujte svog poslužitelja i poštujte razumne granice. Ako mislite da on ili ona flertuju s vama, zapamtite da je to vjerovatnije tehnika za dobivanje većih napojnica, a ne izraz goruće želje za vama.
22. Tražite previše odvojenih računa
Ovih dana, kada dvoje ljudi izađu zajedno iz ličnih razloga, na spoj ili samo kao prijatelji, uobičajeno je i sasvim prihvatljivo tražiti dva računa ili podijeliti račun. U slučaju da vas je više i svako želi platiti samo svoje - zaboravite! To se ne radi!
23. Napojnicu ne bazirate samo na cijeni hrane
Neki ljudi su nekako dobili ideju da bi se napojnica trebala temeljiti samo na cijeni hrane, ne uključujući porez. To je pogrešno. Napojnica se daje kao postotak na ukupni račun piše MSN.
24. Ne ostavljate napojnicu
Neki su restorani počeli uključivati naknade za uslugu u cijenu svojih jela kako bi poslužiteljima bila zagarantirana poštena radna plaća. Na većini mjesta, međutim, ljudi koji vas poslužuju rade za daleko manje od minimalne plaće, a manjak se teoretski nadoknađuje napojnicom.
25. Zadržavate se predugo za stolom
Ekonomska računica većine restorana zahtijeva da barem jednom okrenu sve stolove za svaki obrok. Nakon što ste uživali u obroku i platili račun, vrijeme je da se ustanete i odete kako bi neko drugi mogao uživati u jelu. Ako želite nastaviti razgovor, popijte piće na šanku.