U posljednjih desetak godina, brade su zauzele istaknuto mjesto u muškoj modi.
Ono što je nekad smatrano prolaznim trendom među hipsterima kasnih 2000-ih, danas je postalo stalna karakteristika mnogih muškaraca. Iako mišljenja o bradama variraju, novi istraživači su pokazali da one mogu biti povezane s određenim društvenim motivacijama za status, kao i s naglaskom na porodičnu brigu.
Ljudska lica su seksualno dimorfna, što znači da su brade izraženije kod muškaraca nego kod žena. U društvenim grupama, brade mogu signalizirati status među muškarcima i privlačnost prema ženama. Brada može označavati nečiju starost, dominaciju i mjesto u grupi. Ovaj argument sugerira da muškarci možda namjerno održavaju i oblikuju svoje brade kao dio strategije samopromocije.
Održavanje brade dolazi s određenim troškovima, kako financijskim tako i u smislu vremena i truda. Stoga su se istraživači sa Univerziteta u Silesiji u Poljskoj i Univerziteta u Padovi u Italiji zapitali koji su psihološki faktori koji motiviraju muškarce da puštaju i održavaju brade.
"Dosadašnja istraživanja pokazala su da ljudi pripisuju različite karakteristike muškarcima s različitim tipovima brada", pišu istraživači. "Međutim, istraživanja o percepcijama muške brade daju mješovite rezultate, pa je potrebno više istraživanja kako bi se razjasnile ove nejasnoće."
Istraživanje je pokazalo da ljudi vide muškarce s bradom kao zdravije i bolje borce, što može ukazivati na motive izbjegavanja bolesti i samoodržanja. Također se smatraju pouzdanijim i prijateljski nastrojenijim, što može odgovarati društvenim interesima. Međutim, bradati muškarci mogu biti viđeni i kao agresivniji i dominantniji, što može sugerirati motive traženja statusa.
Istraživanje je također pokazalo da se muškarci s bradom smatraju boljim roditeljima, što ukazuje na potencijalne motive za porodičnu brigu.
Istraživači su anketirali 414 muškaraca između 18 i 40 godina. Sudionici su pružili informacije o svojim bradama i ispunili upitnike koji su mjerili četiri faktora: motivaciju za unapređenje brade, temeljne društvene motive, stres povezane s rodnom ulogom i međusobnu konkurenciju.
Motivacija za unapređenje brade mjerena je pitanjima o spremnosti za korištenje profesionalnih usluga za njegu brade, kupovinu proizvoda za njegu brade i trošenje vremena na podrezivanje i oblikovanje brade. Temeljni društveni motivi mjerili su se ocjenom važnosti stvari poput samoodržanja, izbjegavanja bolesti, pripadnosti grupi, pripadnosti prijateljima, traženja statusa, traženja partnera itd.
Stres povezan s rodnom ulogom mjerio se putem skale za stres muške rodne uloge, a međusobna konkurencija mjerena je skalom za međusobnu konkurenciju.
Rezultati su pokazali da muškarci s više brade češće cijene dugoročne veze i više su zainteresirani za brigu o porodici nego muškarci s manje brade.
"Neki raniji nalazi ukazivali su na to da se bradati muškarci doživljavaju kao vještiji roditelji," objašnjavaju istraživači. "Dakle, imati više brade može biti način na koji muškarci signaliziraju da su njihovi društveni motivi usmjereni na dugoročne romantične veze i porodicu."
Muškarci koji su prijavili veću konkurentnost nisu imali više brade, a stres povezan s rodnom ulogom nije bio veći kod muškaraca s više brade. Ovo sugerira da puštanje brade nije pokušaj kompenzacije za druge aspekte muškosti.
"Ovaj miks društvenih i konkurentnih motiva povezanih s unapređenjem brade sugerira da muškarci koji su motivirani za unapređenje brade također žele sebe predstaviti kao vrijedne i pouzdane saveznike i prijatelje," zaključuju autori.
Istraživanje ima svoja ograničenja, ali pruža nove uvide u razloge zbog kojih brade ostaju u modi danas, piše IFLScience.