Google je u ponedjeljak objavio značajnu promjenu vezanu uz kolačiće trećih strana u svom pregledniku Chrome. Umjesto prvotno najavljenog ukidanja, pa nekoliko odgađanja, kompanija će uvesti novi pristup koji korisnicima omogućuje donošenje informiranih odluka o postavkama privatnosti tokom pregledavanja weba.
Uravnotežiti potrebe
Na svom blogu su diplomatski napisali: “Umjesto ukidanja kolačića trećih strana, uvest ćemo novo rješenje u Chrome koje će korisnicima omogućiti donošenje informirane odluke primjenjive na cjelokupno pregledavanje weba. Tu će odluku moći prilagoditi u bilo kojem trenutku. O ovom novom pristupu trenutno raspravljamo s regulatornim tijelima, a tokom njegove provedbe blisko ćemo sarađivati s cijelom industrijom.”
Kako tvrde, Google nastoji uravnotežiti potrebe oglašivača, izdavača i korisnika omogućujući korisnicima donošenje informiranih odluka o postavkama privatnosti. Očito, naglasak je na saradnji s regulatorima i klijentima oglašivačima jer otud najjači vjetar puše. Za korisnike ostaju fraze „razvit ćemo tehnologije koje štite privatnost“.
Godine premišljanja
Ova odluka predstavlja neočekivan zaokret u odnosu na Googleov inicijativu još iz 2019. godine kada je najavio postupno ukidanje kolačića trećih strana do 2022. godine. Taj rok je više puta odgađan, a posljednji put je pomaknut na početak 2025. godine. Inicijativa Privacy Sandbox, u sklopu koje je planirano ukidanje kolačića, imala je za cilj razvoj alternativa koje bi štitile privatnost, istovremeno podržavajući sistem digitalnog oglašavanja.
Ključni razlozi
Google je promijenio svoj stav zbog nekoliko ključnih razloga. Oglašivači i izdavači izrazili su zabrinutost da bi uklanjanje kolačića trećih strana negativno utjecalo na njihovo učinkovito ciljanja oglasa. Regulatorna tijela, posebice u Ujedinjenom Kraljevstvu, postavila su pitanja o mogućoj nepoštenoj prednosti koju bi Google mogao steći za svoje vlastite oglašivačke proizvode. Također, Google želi pružiti korisnicima veću kontrolu nad postavkama privatnosti. Novi pristup uključuje korisničke opcije u Chromeu koje omogućuju uključivanje ili isključivanje kolačića trećih strana.
Implikacije za industriju
Ova odluka ima značajne implikacije za industriju. Oglašivači i izdavači mogu nastaviti koristiti postojeće tehnologije za ciljano oglašavanje, dobivajući više vremena za prilagodbu budućim promjenama. Međutim, zagovornici privatnosti kritiziraju ovu odluku, tvrdeći da kolačići trećih strana ugrožavaju privatnost korisnika. Google pokušava uravnotežiti ove zabrinutosti nudeći poboljšane kontrole privatnosti, poput zaštite IP adrese u Incognito načinu rada Chromea.
Uprkos ovoj promjeni, Google ne ukida već, kako navode, nastavlja razvijati tehnologije Privacy Sandboxa, uključujući Topics API-je, što omogućuje oglašavanje na temelju interesa (IBA). Istodobno, planira uvesti tehnologiju Privacy Sandboxa zvanu IP Protection u Incognito načinu rada Chromea. Ova tehnologija sprječava web stranice da prate IP adrese korisnika. Očekuje se da će biti implementirana najranije 2025. godine.