NAKON HISTORIJSKE PRESUDE

Sprema se radikalna kazna. Bliži li se kraj Googlea kakvog poznajemo?

Nakon što je donesena historijska presuda kako Google na tržištu internetskog pretraživanja drži monopol, postavlja se pitanje kakva će biti kazna za kompaniju. A ta kazna može biti radikalna i njezine posljedice mogu biti dalekosežne za cijelo tržište pretraživanja, ali i mobilno tržište.

Trenutno još nije poznato kakva će biti ta kazna, no mediji već nagađaju o najgorim potencijalnim, ali i realnim ishodima za Google. A jedan od tih potencijalnih ishoda je i - raspad Googlea, odnosno odvajanje nekih odjela od firme. Među advokatima američkog Ministarstva pravosuđa najviše se razgovaralo o potencijalnom odvajanju Androida od Googlea. Riječ je o najpopularnijem mobilnom operativnom sistemu na svijetu instaliranom na brojne uređaje. Jasno je kako bi gubitak kontrole nad Androidom, odnosno potencijalna prodaja tog OS-a, bio veliki udar na kompaniju i njezino poslovanje.

Android je samo jedan potencijalni odjel za koji bi američko pravosuđe moglo tražiti odvajanje od Googlea, a mediji spominju i Chrome, kao i oglašivačku platformu AdWords.

Dok su to najradikalnije potencijalne kazne, advokati ministarstva pravosuđa razmišljaju i o blažim kaznama. Među inim, spominje se kako bi Google mogao dijeliti podatke s konkurentskim tražilicama poput Microsoftovog Binga ili DuckDuckGo, a moglo bi im nametnuti određena ograničenja oko AI proizvoda kako bi spriječili da dobiju nepoštenu prednost. Npr. mogli bi zabraniti Googleu da od drugih kompanija traži pristup njihovom sadržaju, a oni bi im zauzvrat omogućili pojavljivanje u rezultatima pretraživanja.

Kakva će na kraju biti konačna odluka, odnosno kakva će biti sudbina Googlea, pokazat će vrijeme. Cijeli proces mogao bi se odužiti i potrajati dugo, a iz Googlea su već najavili žalbu na prijašnju odluku vezanu za monopol. Kao glavni razlog zbog kojeg je donesena odluka o monopolu navodi se Googleovo plaćanje milijardi dolara kompanijama poput Applea, Samsunga i AT&T-a. Google je plaćao velike cifre kako bi njihova tražilica bila defaultna na iPhoneu i drugim telefonima, čime su stekli nepoštenu prednost u odnosu na konkurente, odnosno time su ostvarili monopol na tržištu.