Curenje informacija iz Agencije za društveni dizajn (SDA), koja djeluje prema uputama iz Putinova kabineta, pruža dubinski uvid u način na koji Rusi vode psihološki rat u Njemačkoj. Autentičnost informacija potvrdili su njemački mediji WDR, NDR i SZ te estonski medij Delfi, piše Tagesschau.
Glavno sredstvo te agencije su laži, a glavni cilj intenzivirati postojeće društvene sukobe te stvoriti plodno tlo za ruski narativ na Zapadu.
Agencija za društveni dizajn došla je u fokus javnosti početkom septembra, kad je FBI američkom sudu dostavio dokumente, između ostalog dopise navedene agencije koji otkrivaju rusku operaciju manipuliranja društvenim tokovima na Zapadu. Meta su između ostalog bili američki izbori.
Prema FBI-evu dokumentu, ruske psihološke manipulacije između ostalog se oslanjaju na takozvane doppelgänger (dvojnik) domene za širenje lažnih članaka i sadržaja koji su izgledali kao da dolaze iz zapadnih medija. Te su domene uključivale krivotvorenje sadržaja Reutersa, Der Spiegela, Bilda, Le Mondea, Le Parisiena, Welta, FAZ-a, Süddeutsche Zeitunga, Delfija i drugih, što je plaćano kriptovalutama poput bitcoina, navodi se u izjavi FBI-a.
Ruski tim za psihološko ratovanje identificirao je, pokazalo je FBI-evo izvješće, Njemačku kao posebno ranjivu metu za povećanje utjecaja Moskve.
Šta otkrivaju nove informacije?
Vlasnik ove agencije povezane s Kremljem je Ilja Gambašidze, jedan od najvećih ruskih 'inforatnika', koji digitalnim kanalima vodi 'bitku za umove' na Zapadu. Gambašidze je tako i jedan od svojevrsnih nasljednika nekoć bliskog Putinova suradnika Jevgenija Prigožina i njegove 'tvornice trolova'. Prigožin i njegovi ljudi bili su odgovorni za brojne dezinformacijske kampanje protiv Zapada sve dok on nije poginuo u avionskoj nesreći prošle godine.
Interni video agencije pokazuje što točno ona smjera – prikupljanje i analizu informacija iz zapadnog medijskog sektora, razvijanje vlastitih narativa te njihovo pakiranje u sadržaj.
Dokumenti koji datiraju iz sredine 2024. sadrže popise na kojima je navedeno stotinjak imena te područja odgovornosti stalnih i honorarnih djelatnika. Oni bi istovremeno trebali raditi na više dezinformacijskih kampanja u različitim zemljama. A zadatak ovih 'inforatnika' je preko botova i lažnih računa na društvenim mrežama proširiti na stotine karikatura i memeova s lažnim vijestima i narativima naklonjenim Rusiji.
Analiza 250 takvih objava pokazala je da ih posebice puno ima na kanalu VoxCartoons na Telegramu. Neke primjerice sugeriraju da SAD i Ukrajina stoje iza napada islamskih terorista na Moskvu, a neke žele potaknuti strah od ekonomske propasti u Europi.
Dokumenti koji su procurili sadrže i brojne dokaze da je SDA pokrenula kampanju s doppelgänger domenama. Na vidjelo su izašle stotine snimaka zaslona objavljenih komentara, članaka i objava na lažnim web stranicama i društvenim mrežama poput Facebooka, Twittera i Telegrama.
Imaju i KPI-eve za određene zemlje
SDA je za zemlje poput Njemačke, Francuske, Izraela i Ukrajine postavila i tzv. KPI-eve (Key Performance Indicator), kojima mjeri uspjeh svojih dezinformacijskih kampanja u njima.
Jedan od ciljeva SDA-e u Njemačkoj bio je i povećanje potpore njemačkoj desničarskoj stranci AfD na 20 posto. U vrijeme u kojem su ti ciljevi određeni, stranka je još imala znatno nižu potporu, no u srpnju 2023. prešla je zadani cilj od 20 posto podrške.
Drugi cilj koji SDA navodi za njemačko društvo je povećanje straha od budućnosti. Ankete društvenog raspoloženja u toj zemlji trebale bi, po mogućnosti, pokazivati da više od polovice ljudi strahuje od budućnosti te da njih više od 55 posto nije spremno žrtvovati svoju dobrobit da bi Rusija bila poražena u Ukrajini.
Ruski inforatnici trebali bi postići još jedan cilj – polarizaciju društva te da najmanje 40 posto Nijemaca ne bude sklono glasanju za Zelene.