Iako automobili često sudjeluju u manjim ili većim prometnim nesrećama, ozbiljno oštećeno vozilo može biti nesigurno za vožnju. Čak i ako se oštećeni automobil popravi, nedostaci se mogu pojaviti tek nakon nekog vremena. Budući da su takva vozila manje tražena na tržištu polovnih vozila, nepošteni prodavači često pokušavaju sakriti činjenicu da je automobil sudjelovao u prometnoj nesreći. Budući da na upravljivost i sigurnost automobila ne utječe svaka vrsta oštećenja, stručnjaci firme CarVertical proveli su istraživanje kako bi utvrdili šanse za kupnju teško oštećenog vozila.
Možda se ne isplati popravljati ozbiljno oštećeni automobil
Istraživanje koje je provela tvrtka carVertical otkrilo je da je 1,5% svih oštećenih automobila sudjelovalo u ozbiljnoj prometnoj nesreći između 2020. i 2024. godine. Ozbiljnom prometnom nesrećom smatra se slučaj kada je nastala šteta veća od polovice vrijednosti vozila. Ako polovica vrijednosti automobila ekonomske klase može doseći i do 10.000 eura, šteta na ozbiljno oštećenom luksuznom automobilu mogla bi se mjeriti desecima hiljada eura. 89,6% svih automobila s evidencijom oštećenja na carVerticalu imalo je štetu u iznosu od 20% ili manje od vrijednosti automobila. Iako vjerojatnost kupnje prethodno teško oštećenog automobila nije velika, kupnja takvog vozila mogla bi dovesti do značajnih problema. Kad nedostaci postanu očiti, možda se jednostavno ne isplati popravljati takav automobil.
„Nakon oštećenja automobila vozači se često odluče naplatiti osiguranje, jeftino ga popraviti i prodati. Nažalost, takav automobil novom vlasniku može donijeti značajne financijske gubitke. Također je važno imati na umu da vožnja može biti nesigurna“, kaže Matas Buzelis, stručnjak za automobile u firmi carVertical.
Kako prepoznati ozbiljno oštećen automobil?
Čak i ako je automobil sudjelovao u prometnoj nesreći i ozbiljno je oštećen, to ne mora nužno značiti da ga treba poslati na otpad. Pravilno popravljeno vozilo u ovlaštenom servisnom centru može se nastaviti voziti. Međutim, svaki slučaj treba procijeniti pojedinačno kako bi se utvrdilo isplati li se popraviti oštećeno vozilo. Jedan od najuočljivijih znakova koji ukazuje na prošla oštećenja je neravnomjerno trošenje guma. Tokom probne vožnje također je poželjno osigurati da se automobil kreće u ravnoj liniji i da ne vuče u stranu. Tokom vožnje trebali biste isključiti muziku i osluškivati ima li neobičnih zvukova koji dolaze iz motora i ovjesa. Kako bi provjerili je li automobil u prošlosti bio oštećen, vozačima se savjetuje da provjere njegovu historiju s carVerticalom. Te će informacije otkriti što je oštećeno i u kojoj mjeri. Izvješće o historiji također može poslužiti kao vrijedan alat za pregovaranje, omogućujući kupcima da prodavaču predstave historiju oštećenja automobila i pregovaraju o boljoj cijeni. Ponekad je automobil imao prometnu nesreću prije mnogo godina i od tada je nekoliko puta promijenio vlasnike, tako da neće svaki prodavač znati cijelu historiju vozila.
„Izvješće o historiji automobila omogućuje vam da saznate koji su dijelovi vozila bili oštećeni i koliko se procjenjuje da je popravak koštao. Te se informacije mogu podijeliti s servisnim centrom kako bi mehaničari mogli temeljito provjeriti kako su ti dijelovi popravljeni“, objašnjava Buzelis.
Uvezeni automobili su najrizičniji
Automobili uvezeni iz inozemstva nose dodatne rizike. Često se uvoze u zemlju nakon ozbiljnih prometnih nesreća, a zatim se jeftino popravljaju i prodaju kao da nemaju nedostataka. Njemačka je najveće izvozno tržište automobila u Evropi, a vozila se isporučuju diljem kontinenta. Prema podacima carVerticala, 5,2% oštećenih automobila u Njemačkoj imalo je štetu veću od 50% njihove vrijednosti, što ukazuje da bi 1 od 20 automobila mogao prouzročiti probleme novim vlasnicima. U Švedskoj je udio takvih vozila iznosio 2,5%, u Italiji 4,8%, a u Španiji 2,5%. U Njemačkoj je 71,7% vozila evidentiranih kao oštećena pretrpjelo štetu u iznosu od 20% ili manje od svoje vrijednosti, u Švedskoj 83,5%, u Italiji 79,5%, a u Španiji 85,6%. Iako automobili s manjim oštećenjima u prošlosti čine većinu, stvarne brojke mogu biti drugačije zbog nepoštenih prodavača koji skrivaju činjenicu o sudjelovanju u prometnoj nesreći.