savjeti za vozače

Ovo su najčešće prevare u autoservisima: Rečenica ‘uradite sve što treba’ vodi vas u ponor

Prije odlaska u autoservis, provjerite knjižicu održavanja vašeg automobila da vidite šta treba da se promijeni, u zavisnosti od kilometraže automobila

Prije odlaska u autoservis, provjerite knjižicu održavanja vašeg automobila da vidite šta treba da se promijeni, u zavisnosti od kilometraže automobila. Upoznajte svoj automobil.

Zatražite da vas serviser kontaktira kako bi odobrio veći trošak, ako je potrebno. Nemojte često da mijenjate servisere.

Mit da (mnogi) serviseri samo čekaju priliku da nekoga prevare, da naplate nešto što nisu uradili ili da zamijene dio koji nije trebalo zamijeniti, jedan je od onih koji živi među vozačima godinama, pa i decenijama.

Podjela u dvije grupe

Ali kakva je prava situacija?

Znamo da gotovo da nema vozača koji bar jednom nije izašao iz servisa - bilo ovlaštenog ili neovlaštenog - sumnjajući da je preplatio obavljeni posao ili da li je dio koji je upravo ugrađen u njegov automobil originalni rezervni dio ili "polovan".

Međutim, sumnjati je jedno, a optuživati nešto sasvim drugo. Ne može se generalizovati tvrdnjom da serviseri varaju vozače.

Mnogo je njih koji će sami predložiti povoljniju opciju, odnosno reći vlasniku vozila da mu u tom trenutku ne treba ništa da se radi na njegovom automobilu.

Ima, naravno, i onih drugih… Ima li načina da vozač razotkrije prevaru ili, još bolje, spriječi da bude prevaren pri ostavljanju automobila na servisu?

Iz razgovora sa vozačima koji nisu baš uvjereni u poštenje svog majstora saznajemo da se uobičajene metode prevare mogu podijeliti u dvije grupe:

  • naplata rezervnog dijela koji nije zamijenjen (ili je zamijenjen, ali je lošijeg kvaliteta nego što se naplaćuje)
  • mijenjanje onog što nije ni potrebno zamijeniti, da bi se zaradilo na više (skupljih) radnih sati i na razlici u cijeni pojedinog rezervnog dijela.

Vozači su najčešće ubijeđeni da im serviser nije zamijenio filter ili da im je u automobil stavio lošije ulje od naplaćenog.

Koji su najčešći načini obmane vozača u autoservisima? Odgovor na ovo pitanje daju stručnjaci kompanije Mobile Ekspert, koja je, između ostalog, specijalizovana za slučajeve razotkrivanja raznih prevara - kako onih u kojima su vozači žrtve, tako i onih koje se sprovode od strane vozača, na primjer na štetu osiguravajućih kompanija.

"Teško je reći koji su najčešći načini prevare u servisima, ali prema iskustvu naših pregleda vozila klijenata koji sumnjaju da su prevareni, najčešće su u pitanju ugradnja jeftinijeg dijela, pogotovo u autolimarskim radionicama, kao i izostanak promjene filtera (za ulje, polen filtera i filtera vazduha)."

"Da li je u vozilo stavljeno jeftinije ulje, teško je znati bez detaljne analize, ali moguće je da se pokaže da je u vozilo bilo stavljeno neodgovarajuće ulje koje specifikacijom ne odgovara onoj propisanoj od proizvođača. Sa razlogom je ulje za npr. vozilo sa DP filterom skuplje. Informišite se, najvažnija stvar je poštovati specifikaciju ulja za svoj motor", savjetuju iz kompanije Mobile Ekspert.

Uz veliki račun u radionici obično je priložena duga lista zamijenjenih dijelova. Kako vlasnik vozila može da zna da je serviser mijenjao samo one dijelove koje je trebalo da promijeni, da ništa nije dodao na svoju ruku?

"Kao laik, možete malo da znate. Opet na osnovu iskustva, rijetko se dešava da serviser promijeni nešto dodatno, a da vam to ne kaže. Jer svaki dio košta."

"Postoje i ružne situacije u kojima su vlasnici vozila nerazumni. Na primjer, ako majstor vidi da je potrebno promijeniti svjećice i to uradi za, na primjer, 60 eura, zaista nema smisla dizati galamu oko toga."

"Nerijetko su u servisima stranke nerazumne. Automobil ima 30.000 dijelova. Niko nije tako dobar dijagnostičar da od početka otkrije kvar ako se radi o kvaru koji, prema simptomima, može da ukaže na neispravnost dva ili čak više dijelova", objašnjavaju u kompaniji Mobile Ekspert.

Dakle, ako vam se račun čini previsok, nemojte odmah da dižete galamu. Realno, razmislite da li ste redovno servisirali auto i da li je još moguće da se toliko toga nakupilo što treba mijenjati.

"Razmislite koliki je onaj dio računa koji vam se čini upitnim. Da li je to tako velika suma da bi se isplatilo majstoru da svoju reputaciju stavi na kocku? Prije nego što nepovratno narušite svoj odnos sa autoservisom, potražite dokaze koji bi mogli da potvrde ili opovrgnu vaše sumnje."

"Novi dio sija. Ako dobro pogledate, čak i kao laik, možete to vidjeti. Međutim, ako neko nije promijenio filter za ulje i samo ga je obrisao krpom, bit će vam teže da ga prepoznate. E, sad… niko se ne petlja sa dijelom koji košta pet eura, u ovom slučaju sa filterom za ulje."

"Ali ako ne promijeni filter za vazduh i kabinu, a naplati, već se nakupilo 30-40 eura. Iskreno, sumnjamo da je to često slučaj. Niko ne želi da stavi na kocku ugled svoje radionice za 40 eura. Osim ako momci ne rade 'u šupi' na crno i bez računa", kažu u kompaniji Mobile Ekspert.

"Ako neko petlja sa vašim kočnicama i vi se sudarite, koga ćete kriviti bez dokaza ili računa? Zato odlazak u legalne radionice mora biti zakon za svakog vozača!"

Međutim, kao što ne morate da dođete nekome "u šupu" kao ovca na šišanje, nepripremljeni ne treba da idete ni u legalan servis, kako ovlašteni tako i neovlašteni.

Spremite se za uslugu. Dođite do određene liste onoga što primijetite da je pokvareno ili zrelo za zamjenu.

Naravno, morate biti spremni na neki neočekivani kvar, jer majstor vidi i zna ono šta vi kao laik ne možete znati.

Također, zaista nema potrebe da vozite svoj automobil u servisni centar sa praznim rezervoarom tečnosti za pranje vetrobranskog stakla.

Obično će serviser dopuniti tečnost i ona će sigurno biti skuplja od one koju inače koristite.

'Uradite sve što treba' je ključna rečenica

Stoga, prije odlaska u servisni centar, sami dopunite tečnosti koje su vam potrebne. Provjerite nivoe svih tečnosti.

Saznajte šta treba da se promijeni u skladu sa knjižicom održavanja vašeg automobila, u zavisnosti od kilometraže automobila.

"Ako, na primjer, nema dovoljno ulja u servo upravljaču, normalno je da ga serviser napuni i naplati. Čuvajte svoj auto, sami pazite na tečnosti."

"Sa servisnim savjetnikom/menadžerom detaljno prođite kroz spisak svega što treba uraditi, da vidi da ste ozbiljan vlasnik i da ćete sve kasnije provjeriti. Obično su žrtve prevara ljudi koji ostave ključ uz rečenicu 'uradite sve što treba' i na čijim se automobilima vidi da niko nije podigao haubu mjesecima. Još ako je u kabini kao u štali…", objašnjavaju u kompaniji Mobile Ekspert.

Iako su serviseri koji varaju klijente u manjini, činjenica je da ih ima. Šta bi nakon servisa trebalo da uradi vozač koji smatra da je prevaren?

"Pronađite stručnu pomoć, ali morate biti spremni da je platite. Ovdje nije dovoljan 'prijatelj koji se razumije', već neko ko može da izda i ovjeri dokument sa utvrđenim nepravilnostima. Drugim riječima, dobar sudski vještak."

"U većini slučajeva dovoljno je da vozač zajedno sa njim posjeti servis i stvari će se riješiti već na prvom sastanku. Niko ne želi oštro suočavanje sa činjenicama na sudu", objašnjavaju u Mobile Ekspertu.