Umjetna inteligencija (AI) može se istrenirati da vidi detalje na slikama koje izmiču ljudskom oku.
Sada je AI neuronska mreža identificirala nešto neobično u vezi lica na Rafaelovoj slici: Rafael ga zapravo nije naslikao.
Dotično lice pripada svetom Josipu, koje se vidi u gornjem lijevom uglu slike poznate kao Madonna della Rosa (ili Madona od Ruže).
Naučnici su zapravo dugo raspravljali o tome je li slika Rafaelov original ili nije. Iako su potrebni različiti dokazi da bi se zaključilo porijeklo umjetničkog djela, novija metoda analize temeljena na algoritmu umjetne inteligencije stala je na stranu onih koji misle da su barem neki od poteza djelo drugog umjetnika, piše Science Alert.
Istraživači razvili algoritam
Istraživači iz Ujedinjenog Kraljevstva i SAD-a razvili su prilagođeni algoritam analize na temelju radova za koje znamo da su rezultat rada kista italijanskog majstora.
Koristeći duboku analizu značajki, koristili smo slike ovjerenih Rafaelovih slika kako bismo uvježbali računalo da prepozna njegov stil do vrlo detaljnog stupnja, od poteza kistom, palete boja, sjenčanja i svakog aspekta rada," matematičar i računalni znanstvenik Hassan Ugail sa Sveučilišta Bradford u Velikoj Britaniji objasnio je u decembru, kada su objavljeni nalazi istraživača.
"Kompkjuter vidi daleko dublje od ljudskog oka, do mikroskopske razine."
Procesi strojnog učenja obično se trebaju uvježbavati na velikom broju primjera, nešto što nije uvijek dostupno kada se radi o životnom djelu jednog umjetnika. U ovom slučaju, tim je modificirao prethodno obučenu arhitekturu koju je razvio Microsoft pod nazivom ResNet50, zajedno s tradicionalnom tehnikom strojnog učenja koja se naziva Support Vector Machine.
Prethodno se pokazalo da ova metoda ima razinu tačnosti od 98 posto kada je riječ o identificiranju Raphaelovih slika. Obično se trenira na cijelim slikama, ali ovdje je tim također tražio da pogleda pojedinačna lica.
Dok se Madona, Dijete i sveti Ivan pokazuju kao stvoreni rukom Rafaela, to nije slučaj sa svetim Josipom. Istraživači napominju da se u prijašnjim raspravama o autentičnosti slike smatralo da je lice svetog Josipa lošije izrađeno od ostalih u okviru.
"Kada smo testirali della Rosa kao cjelinu, rezultati nisu bili konačni", rekao je Ugail.
"Dakle, onda smo testirali pojedinačne dijelove i dok je za ostatak slike potvrđeno da je Raphael, Josephovo lice pokazalo se da najvjerojatnije nije Raphael."
Giulio Romano, jedan od Raphaelovih učenika, možda je odgovoran za četvrto lice, ali to nipošto nije sigurno. To je još jedan primjer moderne tehnologije koja otkriva tajne klasičnih slika – ovaj put s umjetnom inteligencijom.
Madonna della Rosa naslikana je na platnu između 1518. i 1520. godine, smatraju stručnjaci. Sredinom 1800-ih umjetnički kritičari počeli su sumnjati da Raphael možda nije naslikao sva umjetnička djela.
Sada su se te sumnje gotovo sigurno pokazale tačnima, iako istraživački tim koji stoji iza studije želi naglasiti da će ova umjetna inteligencija u budućnosti pomagati umjetničkim stručnjacima, umjesto da ih zamijeni.
"Ovo nije slučaj da AI ljudima uzima poslove", rekao je Ugail. „Proces utvrđivanja autentičnosti umjetničkog djela uključuje sagledavanje mnogih aspekata, od njegovog podrijetla, pigmenata, stanja djela i tako dalje.
"Međutim, ova vrsta softvera može se koristiti kao alat za pomoć u procesu."
Istraživanje je objavljeno u časopisu Heritage Science.