Ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa Bosne i Hercegovine Staša Košarac oglasio se u vezi sa informacijama da Republika Hrvatska ne planira inspekcijske službe na novom Graničnom prelazu Stara Gradiška (na strani R. Hrvatske).
"Ugovorom BiH i Hrvatske o graničnim prelazima, GP Gradiška kategorizovan je za međunarodni cestovni saobraćaj putnika i roba koje podliježu veterinarskim i fitosanitarnim kontrolama. Mi ćemo i dalje insistirati na tome da se zadrži postojeći pravni status GP Gradiška, s obizrom na informacije carinskih organa Hrvatske da ova država nije predvidjela inspekcijske službe na novom GP Stara Gradiška (na strani Hrvatske), koji je u fazi izgradnje", navodi Košarac.
Dodatno upozorenje na ove, kako kaže, namjere Hrvatske predstavlja projektni fiše Transportne zajednice, gdje je, u dijelu u vezi sa izgradnjom novog GP Stara Gradiška (na strani Hrvatske), navedeno da 'Novi granični prelaz neće imati inspekcijske službe'.
"Zadržavanje inspekcijskih službi na GP Gradiška od ključnog je i strateškog interesa za Republiku Srpsku i Federaciju BiH, posebno za domaći privredni sektor. Naime, ovaj granični prelaz je od posebne važnosti za spoljnotrgovinski promet robe iz BiH prema EU.
Ukidanje inspekcijskih kontrola izazvalo bi nesagledive posljedice za izvozno orijentisane privrednike, posebno imajući u vidu činjenicu da se putem ovog graničnog prelaza vrši promet sezonske i lako kvarljive robe", upozorio je.
U slučaju, dodaje, odsustva veterinarskih i fitosanitarnih kontrola, privrednici bi bili prinuđeni da koriste alternativne granične prelaze, čime se povećava rizik od slabljenja kvaliteta i propasti robe. Na ove opasnosti su, nastavlja, u više navrata upozoravali izvozno orijentisani privrednici, kao i predstavnici komorskog sistema u BiH.
"Uvažavajući interes privredne zajednice Republike Srpske i Federacije BiH, kao i zahtjeve nadležnih institucija na svim nivoima vlasti u BiH, smatram da je neupitna potreba da se zadrži pravi status GP Gradiška, kao graničnog prelaza kategorizovanog za međunarodni cestovni saobraćaj putnika i roba koje podliježu veterinarskim i fitosanitarnim kontrolama", ističe Košarac pa dodaje:
"Naš cilj korespondira sa Akcionim planom Transportne zajednice o olakšavanju transporta 2025-2027, koji podrazumijeva poboljšanje infrastrukture, nove tehnologije i digitalizaciju, kao i sinhronizovane granične kontrole. Ove mjere rezultiraće dodatnim skraćivanjem vremena čekanja na graničnim prelazima i poboljšanjem uslova za promet roba izvozno orijentisanih privrednika Republike Srpske i Federacije BiH."
Zadržavanje postojećeg pravnog statusa GP Gradiška bit će predmet razgovora koje će Košarac u najskorijem vremenskom roku obaviti sa ambasadorom Hrvatske u BiH, a o tome će obavijestiti i Predsjedništvo BiH, Ministarstvo inostranih poslova BiH i Ambasadu BiH u Hrvatskoj.
"Eventualna promjena pravnog statusa GP Gradiška, odnosno ukidanje inspekcijskih kontrola, prijeti da postane otvoreno pitanje između BiH i Hrvatske, poput problematike izgradnje odlagališta za radioaktivni otpad i istrošeno nuklearno gorivo na Trgovskoj gori."