Volkswagen, najveća kompanija u EU po prihodima i ponos autoindustrije Njemačke, najavio je veliku fazu restrukturiranja. Prema navodima sindikalnog ogranka VW-a u Wolfsburgu, planira se zatvaranje najmanje tri pogona u Njemačkoj i otpuštanje desetina hiljada zaposlenih, a ostalima smanjenje plaće za 10 posto, uz zamrzavanje plaća u 2025. i 2026.
"Ovo je plan najveće njemačke industrijske grupacije da započne rasprodaju u svojoj zemlji", rekla je predsjednica Glavnog radničkog vijeća Daniela Cavallo. Zatvaranje tvornica u Njemačkoj bilo bi prvo u 87 godina postojanja, tj. od 1937., kada je kompanija uspostavljena u nastojanju da se proizvede "narodni auto".
Šokantne najave, ali nisu potpuno iznenađenje. Autoindustrija Njemačke već godinama posustaje, troškovi rada u Njemačkoj su među najvećima na svijetu, a radnici istodobno odrade na stotine radnih sati manje od radnika u SAD i Kini. Prelazak na električna vozila je skup proces za koji se evropski proizvođači nisu dovoljno pripremili.
Jasno je da Volkswagenu ne ide najbolje, ali stvorena panika je možda ipak pretjerana. Problemi postoje, ali se ne radi o posebnom kolapsu industrijskog motora Njemačke i EU. Restrukturiranje jest nužno, ali nije znak katastrofalnog stanja u kompaniji.
Volkswagen stabilno posluje zadnjih nekoliko godina
Zadnjih deset godina su prihodi Volkswagen Grupe, koja osim istoimenih osobnih automobila uključuje marke Škoda, Seat, Cupra, Audi, Lamborghini, Bentley, Porsche i Ducati te proizvođače kamiona Scania, MAN, Rio i International, zapravo stabilno rasli.
Prihodi od prodaje su 2013. iznosili 197 milijardi eura, a do 2019. su narasli na 252.6 milijardi eura. U pandemijskim 2020. i 2021. su smanjeni, ali do 2023. popeli su se na 322.3 milijarde eura. Već dugi niz godina je Volkswagen među top tri kompanije po broju prodanih automobila u svijetu.
Prije pandemije se godišnje prodavalo preko 10 miliona vozila, a od kraja pandemije Volkswagen još nije uspio premašiti ni 9.5 miliona prodanih vozila godišnje. Sudeći prema polugodišnjem financijskom izvještaju, neće ni ove godine. Iako većina zaposlenih radi u Njemačkoj, tek svako peto vozilo se u toj zemlji sastavlja.
Podaci o operativnim rezultatima poslovanja također ne pokazuju razlog za apokaliptična predviđanja. Osim 2015., svake godine se radilo o nekoliko milijardi eura "plusa", a 22.6 milijardi eura ostvarenih 2013. je nadmašilo pretpandemijskih 17 milijardi eura iz 2019.
Zapošljavalo se jako puno ljudi, većina zaposlenih radi u skupoj Njemačkoj
O koliko velikoj kompaniji, tj. grupaciji kompanija se radi, jasno je iz podatka da je broj zaposlenih u Volkswagen Grupi prošle godine iznosio 684 hiljada. Rast broja zaposlenih je bio stabilan (osim pandemije), s 92 hiljade više zaposlenih 2023. nego 2014.
Godišnji trošak zaposlenih iznosi 47 milijardi eura, što čak i nije toliko drastičan rast u odnosu na trošak zaposlenih od 43 milijarde eura 2019., bar s obzirom na rast cijena i plaća nakon pandemije.