Ured za kontrolu strane imovine američkog Ministarstva trezora (OFAC) uveo je nove sankcije za dio poslovne mreže porodice Dodik.
Kako je saopćeno, ova mreža je direktno povezana sa Igorom Dodikom po američkom izboru, sinom Milorada Dodika, predsjednika Republike Srpske, jednog od dva entiteta koja čine BiH.
Korupcija porodice Dodik
"Dodik je godinama koristio svoj službeni položaj za gomilanje ličnog bogatstva preko kompanija povezanih sa njim i Igorom. Ova korupcija je doprinijela potkopavanju povjerenja javnosti u državne institucije BiH i vladavinu prava.
“Predsjednik RS Milorad Dodik, njegovi saradnici i njegovi pomagači nastavljaju da koriste svoj privilegovani položaj da naruše povjerenje javnosti u regionalne mirovne okvire i institucije koje su donijele stabilnost i sigurnost u Bosnu i Hercegovinu”, rekao je zamjenik direktora u Ministarstvu trezora SAD Bradley T. Smith. “Sjedinjene Države ostaju posvećene razotkrivanju onoga što čini Dodik i njegove porodice da održe svoje korumpirane mreže pokroviteljstva.”
Današnja akcija učvršćuje prethodne optužbe protiv Dodika razotkrivajući Igorove eklatantne pokušaje da izbjegne američke sankcije i ciljajući na pojedince koji omogućavaju aktivnosti porodice koje ometaju demokratski razvoj u RS.
Finansijska mreža Igora Dodika i pokušaj izbjegavanja efekata sankcija SAD
SAD su imenovale Dodika 5. januara 2022. godine u skladu sa Izvršnom naredbom (E.O.) 14033 da je odgovoran za ili saučesnik, ili da je direktno ili indirektno učestvovao u kršenju ili djelo koje je ometalo ili prijetilo implementaciji, Dejtonskog mirovnog sporazuma (DPA), kao i za koruptivne aktivnosti.
Sjedinjene Američke Države su također ranije odredile Dodika 17. jula 2017. godine prema E.O. 13304 za ometanje ili prijetnju opstrukcijom DPA.
Uz to, Sjedinjene Američke Države su 20. oktobra 2023. godine odredile Dodikovu punoljetnu djecu, Igora i Goricu Dodik, na osnovu E.O. 14033 jer je materijalno pomogao, sponzorirao ili pružio finansijsku, materijalnu ili tehnološku podršku, ili robe ili usluge ili podršku Dodiku, licu čija je imovina i interesi u imovini blokirani na osnovu E.O. 14033.
Napori Dodika da se obogate doveli su do toga da je OFAC 20. oktobra 2023. i 18. juna 2024. odredio ključne dijelove Dodikove korumpirane mreže pokrovitelja, uključujući nekoliko entiteta i pojedinaca pod direktnom Igorovom kontrolom.
Od imenovanja, Dodikova mreža je slijedila agresivnu strategiju u pokušaju da zaobiđe efekte sankcija, naime restrukturiranjem i ponovnim uspostavljanjem korporativnih entiteta kako bi se prikrila njegova kontrola i prenijela sredstva kompanije sa određenih subjekata.
Dodik je iskoristio svoj službeni položaj da ugovore Vlade RS usmjeri na mrežu privatnih kompanija koje on i Igor nadgledaju. Dok Igor kontrolira mnoge kompanije u ovoj mreži, on prikriva svoju ličnu vezu s kompanijama oslanjajući se na različite nominalne vlasnike i direktore.
Jedna od ovih osoba je Vladimir Perišić, generalni direktor Prointer ITSS, kojeg je OFAC odredio 18. juna 2024. Kao generalni direktor Prointera - firme pod kontrolom Igora - Perišić je Igoru dostavljao ažuriranja, tražio Igorovo odobrenje i vođenje, te izvršavanje poslovnih odluka po Igorovim uputama. Pored toga, Perišić je predložio i sproveo korumpiranu šemu povratnog udara u koju je uključen Prointer nakon što je dobio uputstva i odobrenje od Igora.
Nakon imenovanja kompanije Kaldera 18. juna 2024. godine, Igor je naložio Milenku Čičiću, po imenu SAD (određeno 18. juna 2024.) da osnuje Elpring d.o.o. Laktaši, koji bi služio kao zamjena za Kalderu. Uz Igorovo odobrenje, Čičić je osnovao Elpring i koordinirao prijenos cjelokupne imovine i poslovanja Kaldere, uključujući i zaposlenike Kaldere, na Elpring. Čičić je tokom ovog procesa rutinski tražio Igorovo odobrenje za donošenje ključnih poslovnih odluka i osiguravao da će i Igor i on imati račun za Elpring nad kojim mogu vršiti kontrolu.
Perišić i Elpring su imenovani na osnovu E.O. 14033 jer je u vlasništvu ili pod kontrolom, ili je djelovao ili navodno djelovao za ili u ime, direktno ili indirektno, Igora, osobe čija su imovina i interesi u imovini blokirani na osnovu E.O. 14033.
Implikacije sankcija
Kao rezultat današnje akcije, sva imovina i interesi u imovini gore navedenih osoba koja se nalaze u Sjedinjenim Državama ili u posjedu ili kontroli američkih osoba su blokirani i moraju se prijaviti OFAC-u. Osim toga, blokirani su i svi subjekti koji su u direktnom ili indirektnom vlasništvu 50 posto ili više od strane jedne ili više blokiranih osoba.
Sve transakcije od strane američkih osoba ili unutar (ili u tranzitu) Sjedinjenih Država koje uključuju bilo kakvu imovinu ili interese u imovini određenih ili blokiranih osoba su zabranjene osim ako nisu ovlaštene općom ili posebnom licencom izdanom od OFAC-a ili izuzete. Ove zabrane uključuju davanje bilo kakvog doprinosa ili pružanje sredstava, dobara ili usluga od strane, ili u korist bilo koje blokirane osobe i primanje bilo kakvog doprinosa ili pružanje sredstava, dobara ili usluga od bilo koje takve osobe.
Osobama koje nisu državljani SAD je također zabranjeno izazivati ili se udruživati da navedu osobe iz SAD da svjesno ili nesvjesno krše američke sankcije, kao i da se upuštaju u ponašanje koje izbjegava sankcije SAD.
OFAC-ove smjernice za provođenje ekonomskih sankcija pružaju više informacija u vezi sa OFAC-ovim provođenjem američkih sankcija, uključujući faktore koje OFAC općenito uzima u obzir prilikom određivanja odgovarajućeg odgovora na očigledno kršenje.
Saradnja sa sankcionisanim subjektima
Osim toga, finansijske institucije i druga lica koja obavljaju određene transakcije ili aktivnosti sa sankcionisanim subjektima i pojedincima mogu se izložiti sankcijama ili biti predmet izvršne radnje.
Zabrane uključuju davanje bilo kakvog doprinosa ili pružanje sredstava, dobara ili usluga od strane, ili u korist bilo koje određene osobe, ili primanje bilo kakvog doprinosa ili pružanje sredstava, dobara ili usluga od bilo koje takve osobe.
Moć i integritet sankcija OFAC-a proizilaze ne samo iz OFAC-ove sposobnosti da imenuje i dodaje osobe na SDN listu, već i iz njegove spremnosti da ukloni osobe sa SDN liste u skladu sa zakonom.