Grupa nekih od najvećih svjetskih proizvođača automobila želi ove godine "udružiti svoje emisije CO2" u Evropskoj uniji s Teslom kako bi izbjegli ogromne kazne EU-a.
Ove će godine ukupna emisija svih novih prodanih automobila morati pasti s prosječnih 106,6 grama CO2 po prijeđenom kilometru na 93,6 grama, a većina proizvođača je jako daleko od tog cilja. Proizvođači bi trebali platiti 95 eura za svaki dodatni gram po prodanom automobilu, što u kombinaciji s milijunima prodanih automobila znači ogromne kazne.
Prema dokumentima koje je objavila Europska komisija, Toyota, Ford, Mazda, Stellantis, Subaru i Leapmotor namjeravaju s Teslom stvoriti 'Super Group'. Ove marke zajedno čine 33 posto ukupnog tržišta vozila i 30 posto udjela u ukupnom tržištu električnih automobila u vuropi.
Uzimajući u obzir prodaju u 2024., Tesla bi značajno smanjio prekomjerne prosječne emisije za proizvođače automobila unutar ove grupe, dovodeći ih na samo oko 4 grama cilja. Ideja je platiti Tesli prekomjerne emisije koncerna i tako u potpunosti izbjeći kazne EU-a.
No, udruživanje s Teslom ne znači da bi ova skupina sigurno izbjegla kazne. Problem je prodaja električnih vozila. Tesla je 2024. u EU prodala manje vozila nego 2023., a nastavak tog trenda povećao bi ukupnu emisiju CO2 cijele grupe. Analitičari također strahuju da bi ovakav razvoj događaja mogao usporiti planove razvoja i predstavljanja novih električnih vozila Toyote, Subarua i Mazde.
Ovo nisu jedine automobilske tvrtke koje su iz tog razloga stvorile grupu. Emisije Mercedes-Benza bile su 17,3 g iznad cilja 2024. godine i suočili su se s kaznama od milijardu eura. Zato su se za 2025. Mercedes i Smart udružili s Volvom i Polestarom koji su u djelomičnom vlasništvu kineskih kompanija. Ove četiri tvrtke imaju 8 posto tržišnog udjela i 20 posto udjela na tržištu električnih vozila.
Nekoliko najvećih svjetskih proizvođača automobila tek treba objaviti slične planove za 2025., unatoč tome što svaki od njih trenutno premašuje svoje tražene ciljeve za ovu godinu. Među njima su divovi kao što su VW, Honda, Hyundai, Kia, BMW, SAIC, Suzuki i alijansa Renault Nissan Mitsubishi.
Grupiranje ne znači da se tvrtke spajaju u jednu, već proizvođači automobila kupuju kredite za emisiju od drugih marki kako bi smanjili prosjek svoje flote.
Najviše zarađuje Tesla kao tvrtka koja proizvodi samo električne automobile. Prema Reutersu, gotovo 3 posto Teslinog prihoda od 72 milijarde dolara u prvih devet mjeseci 2024. doći će od prodaje kredita za CO2.
Analitičari UBS-a procjenjuju da bi Teslina kompenzacija ove godine mogla premašiti milijardu eura samo u Evropi ako unovči sve svoje kredite za prekomjerne emisije, izvještava Bloomberg.
Bivši predsjednik Europske udruge proizvođača automobila i sadašnji izvršni direktor Renaulta, Luca De Meo, ranije je rekao da se europskim automobilskim markama prijete ukupne kazne do 15 milijardi eura ako ne ispune ciljeve za 2025., ali sada velika dio tog novca, umjesto u blagajnu EU, mogao bi završiti na računu Tesle i kineskih kompanija.