NOVE TEHNOLOGIJE

AI je trebao povećati produktivnost zaposlenih. Istraživanje pokazalo potpuno drugačije rezultate

Iako je velika popularnost velikih jezičnih modela i alata umjetne inteligencije, označila novu eru u poslovnom svijetu, implementacija još uvijek kaska.

Naime, otkako su alati pogonjeni umjetnom inteligencijom izašli u javnost, analitičari ističu kako smo ušli u novu eru koja će radnu snagu podijeliti na one koji će voditi (jer će znati koristiti umjetnu inteligenciju) i one koji će zaostajati (jer neće početi koristiti AI na vrijeme). Glavna riječ koja se može čuti uz umjetnu inteligenciju na radnom mjestu je - produktivnost.

No, istraživanje koje je provela platforma Upwork na uzorku od 2500 ljudi, pokazalo je kako stvari baš i nisu tako jasne i jednostavne. Umjetna inteligencija, umjesto da olakša posao zaposlenicima, zapravo donosi dodatno opterećenje i stres.

Čak 77 posto radnika koji koriste umjetnu inteligenciju na svojim radnim mjestima, priznaje kako AI odrađuje više posla za njih, ali i pridonosi pregorijevanju te im otežava produktivnost.

Problem je što, pokazuje istraživanje, čak 96 posto ispitanih direktora umjetnu inteligenciju vidi kao "čarobno rješenje" za povećanje produktivnosti svojih zaposlenika, no samo je četvrtina njihovih firmi zaista organizirala neku vrstu edukacije za korištenje AI, a tek 13 posto je osmislilo kvalitetne strategije za postizanje bolje produktivnosti.

U usporedbi s tim, 47 posto zaposlenika koji koriste AI ističe kako zapravo ne znaju kako bi im AI alati trebali pomoći da budu produktivniji.

Istovremeno, čak 71 posto stalno zaposlenih ističe kako osjećaju da su "izgorili" na poslu, a 65 posto priznaje da sve teže ispunjavaju zahtjeve na poslu. Oni pak koji postavljaju te zahtjeve svjesni su toga što rade - njih 81 posto priznaje da su u proteklih godinu dana povećali očekivanja od svojih zaposlenika.

A zaposlenici se s takvim prevelikim zahtjevima nose onako kako najbolje mogu. Tako čak trećina razmišlja o otkazu u sljedećih šest mjeseci jer su premoreni i iscrpljeni.

I kako onda pomiriti tu novu glad za produktivnošću i sposobnosti zaposlenika? Upwork ističe kako umjetna inteligencija može povećati produktivnost, pod uvjetom da je dobro implementirala. U protivnom može doći do suprotnog rezultata - u kojem sve više ljudi napušta firmu, a oni koji ostaju suočavaju se s nerealnim očekivanjima koja će, i uz svu pomoć tehnologije, teško moći ispuniti.

Uvođenjem nove tehnologije u zastarjele modele i sisteme, organizacije ne uspijevaju otključati punu vrijednost produktivnosti generativne umjetne inteligencije u svojoj radnoj snazi. Poslovni lideri moraju promijeniti način na koji organiziraju talente i rad balansirajući tradicionalne i netradicionalne pristupe. To uključuje iskorištavanje alternativnih fondova talenata, zajedničko kreiranje mjera produktivnosti s njihovim ljudima i tečno poznavanje jezika vještina umjesto opisa poslova, piše Upwork.