Amel Kovačević nedavno je od Vlade FBiH dobio podršku te je nakon v.d. mandata imenovan za generalnog direktora BH Telecoma.
BH Telecom najveća je i najjača kompanija u vlasništvu FBiH i svakako da je poslovanje ove strateški važne firme uvijek pod lupom javnosti.
Kovačević za Raport govori o planovima i ciljevima u mandatu.
Nedavno je Vlada FBiH potvrdila vaše imenovanje za generalnog direktora, što znači da faktički imate odriješene ruke. Kakvi su planovi za iduće četiri godine, šta će biti u fokusu?
Upravu ste. Vlada Federacije Bosne i Hercegovine je dala saglasnost, nakon čega je Nadzorni odbor donio odluku o mom imenovanju na mandat od četiri godine. Termin 'odriješene ruke' možda ne bih koristio, ali razumijem vaše pitanje i da, to znači da u naredne četiri godine, zajedno s timom kojeg, uz saglasnost Vlade FBiH, tek trebam imenovati, imam veliku odgovornost za provođenje zacrtanog plana.
U fokusu mog plana za mandatni period, na osnovu kojeg sam i izabran na poziciju, su: kreiranje korisničkog iskustva koje osigurava održiv dugoročni profit, razvoj TK infrastrukture sa osiguranim kvalitetom za korisnike i održivosti za BH Telecom, organizaciona i digitalna transformacija, te održivi razvoj ljudskih resursa.
BH Telecom, tako se bar čini iz ranijeg perioda, posustaje u utrci sa drugim telekom operaterima, posebno kada je u pitanju širenje mreže. Imate li u planu jačanje BH Telecoma i u entitetu RS?
Ako govorimo o npr. mobilnoj mreži, BH Telecom pokriva cijelu teritoriju Bosne i Hercegovine. Tu, dakle, ne postoje smetnje za širenje. Segment na kojeg se moramo fokusirati je poboljšanje korisničkog iskustva, jer je ono usko povezano s rastom prodaje usluga i širenjem naše korisničke mreže. U tom kontekstu, naš prioritet je proširenje optičke mreže na područjima gdje već imamo značajan broj korisnika, čime želimo značajno poboljšati kvalitetu usluge.
Nakon toga, cilj nam je snažniji izlazak na tržišta na kojima, u smislu broja korisnika, nismo dovoljno zastupljeni.
Prije nekoliko dana je BH Telecom objavio saopćenje o jačanju 4G+ mreže i stvaranju pretpostavki za 5G mrežu. Šta će to značiti i koja kompanija će to raditi?
Stvaranje pretpostavki za 5G mrežu je svakako nešto o čemu se aktivno razmišlja i na čemu poduzimaju aktivnosti koje su trenutno moguće, međutim moramo imati na umu da uvođenje 5G mreže podrazumijeva i regulatorne pretpostavke koje, prema najavama nadležnih, neće biti ispunjene krajem 2026. godine. Tako da u ovom momentu, ne samo BH Telecom, nego i svi operateri su fokusirani na poboljšanje postojeće, 4G, mreže. Kapaciteti 4G mreže od njenog uvođenja, pa do momenta u kojem sada razgovaramo, su značajno prevaziđeni. Unaprijeđena je tehnologija, promijenile su korisničke navike, koristi se više uređaja sa kvalitetnijim performansama, od perioda epidemije korona virusa, značajan dio aktivnosti je prenesen u online sferu. U tom smislu, upravo ti nedostatni kapaciteti, uslijed kojih usluga koja se pruža korisnicima nije na nivou kojeg oni, ali i mi želimo, su prepoznati kao ključni izazov i jedan od prioriteta za rješavanje.
Prije nepunih mjesec dana potpisan je novi ugovor sa kompanijom Huawei, odnosno na određen način produžena je saradnja jer su oni od ranije pružalac tehnoloških rješenja za 4G mrežu, a koji će omogućiti da se značajno unaprijede kapaciteti postojeće mreže, odnosno usluga korisnicima 'podići' na značajno viši nivo.
Paralelno sa navedenim, vršimo svakodnevne razgovore kako sa regulatorom u kontekstu priprema za 5G uslugu, tako i istraživanje tržišta potencijalnih pružaoca ove vrste usluga.
Mediji su objavili da će BH Telecom kupovati i obveznice Federacije BiH. Šta to znači?
BH Telecom je izuzetno likvidna kompanija i jedna od važnijih funkcija kvalitetnog menadžmenta je oplođivanje sredstava, odnosno prostim jezikom rečeno, uvećavanje njihove vrijednosti. Najbolji način oplođivanja je investiranje u infrastrukturu jer se tu ostvaruje najbolji povrat.
S druge strane, investiranju u infrastrukturu, posebno u zatečenom, zapuštenom, stanju, podrazumijeva značajnije pripreme i duži proces. Iz tog razloga, a kako raspoloživa sredstva ne bi gubila na svojoj vrijednosti vrši se investiranje u vrijednosne papire ili oročavanje. BH Telecom je aktivno zakoračio na tržište kapitala, usklađujući svoje aktivnosti s likvidnošću i ročnošću, uz strogo poštovanje investicijskih politika koje osiguravaju da su naša ulaganja sigurna, likvidna i održiva. Tako je u proteklom periodu BH Telecom kupovao obveznice ASA Grupacije, kao i Vlade Federacije Bosne i Hercegovine, uz adekvatne povrate. U najkraćem, ulazimo na tržište kapitala u cilju maksimizacije prinosa resursa, do momenta dok nam novci ne zatrebaju za projekte koji se tiču našeg core biznisa.
Hoćete li ulagati i u novu digitalnu infrastrukturu i šta možemo sljedeće očekivati po pitanju digatalizacije? Vidimo da klasična telefonija i SMS poruke polako 'izumiru' pored besplatnih aplikacija za komuniciranje. Šta BH Telecom radi da prati taj trend?
Digitalizacija i digitalna transformacija su u ovom momentu postali trend pojam, koji se, možda, počeo i banalno koristiti da ne kažem 'trošiti'. Mi u BH Telecomu duboko vjerujemo u digitalnu transformaciju kao alat koji nam s jedne strane donosi optimizaciju i ubrzanje poslovnih procesa (kroz digitalizaciju i automatizaciju procesa kao što su: uključenje po izmirenom dugu, testiranje tehničke mogućnosti, obrada korisničkih reklamacija, robotizacija obrade faktura i knjiženja u SAP, onboarding novih zaposlenika, unapređenje loyalty programa isl.), a s druge strane značajan izvor prihoda, odnosno novu poslovnu aktivnost kojom ćemo nadomjestiti promjene u korisničkim navikama koje spominjete, kao što je izumiranje SMS poruka, korištenje besplatnih kanala komunikacije, a koji svakako utječu na našu prihodovnu stranu. Digitalna poslovna transformacija znači stvaranje novih izvora prihoda kroz digitalne proizvode, usluge i poslovne modele.
Javnost ste odmah nakon poplava obavijestili o odluci o donaciji 1,5 miliona KM za poplavljena područja. Kako je raspodjela izvršena i da li je novac već uplaćen?
Ponosan sam da smo kao, izuzetno društveno odgovorna kompanija, uz organizaciju Pomozi.ba, čiji smo ponosni partneri u mnogim projektima, možda i najbrže odreagovali u stravičnim poplavama koje su zadesile dio naše države, odnijele brojne živote naših sugrađana i nanijele značajnu materijalnu štetu. U koordinaciji s Vladom FBiH i našim Nadzornim odborom, već u prvim satima nakon informacije o poplavama donesena je odluka o doniranju 1,5 miliona KM pogođenim opštinama. Prema Zakonu o donacijama u preduzećima u javnom vlasništvu ili pod javnom kontrolom propisana je nešto duža procedura za dodjelu sredstava. Potpisivanje ugovora o dodjeli se vrši 30 dana nakon objave u Službenim novinama, čemu prethodi potvrđivanje odluke od Skupštine Društva. Trenutno smo u fazi objave dodijeljenih sredstava, nakon čega ćemo zaključiti ugovore s pogođenim opštinama. Prema odluci, općinama Jablanica i Kiseljak dodijeljena su sredstva u iznosu od 375.000 KM, dok su općine Konjic, Kreševo i Fojnica dobile po 250.000 KM. Uz duboko žaljenje zbog svakog izgubljenog života, iskreno se nadamo da će ova sredstva barem djelomično pomoći u saniranju materijalnih šteta i normalizaciji života stanovnika pogođenih područja. BH Telecom će i dalje ostati pouzdan partner svim svojim korisnicima, lider na tržištu telekomunikacija, ali i kompanija koja je u najtežim trenucima spremna brzo i adekvatno reagovati, pružajući podršku kako bi se ublažile štetne posljedice.