trkaći automobili

Audi predstavio iznova izgrađen Auto Union Type 52: Cestovna verzija iz 1930-ih koja nije zaživjela

Auto Union Silver Arrows su legendarni Grand Prix trkaći automobili iz 1930-ih. No malo ko zna da je legalna cestovna verzija sportskog automobila sa 16-cilindričnim motorom također planirana za ove pionirske trkaće automobile: Auto Union Type 52. Audi je sada napravio ovaj automobil, Schnellsportwagen, i predstavio ga javnosti po prvi put na Goodwood Festivalu brzine u Engleskoj.

Auto Union AG, nastao 1932. spajanjem Audija, DKW-a, Horcha i Wanderera, postao je konkurent u motorsportu od samog početka da bi napravio svoj novi logo, četiri prstena, poznato ime širom svijeta. Iste su godine objavljena pravila za novu formulu od 750 kg koja se koristila na Grand Prix utrkama od 1934. do 1936.

Godine 1933. Auto Union AG je naručio dizajnerski ured Ferdinanda Porschea u Stuttgartu da razvije trkaći automobil temeljen na formuli od 750 kg. Rad na Auto Union Type A (interno, Porsche ga je nazvao Type 22) započeo je u martu 1933. Samo godinu dana kasnije, Hans Stuck postavio je svjetski rekord vozeći automobil na stazi AVUS u Berlinu. Kada su se inovativni Auto Union i Mercedes-Benz trkaći automobili pojavili na međunarodnoj trkaćoj sceni, rođena je legenda o Srebrnim strijelama.

Brzi poput strijele, ovi legendarni moćnici osvojili su publiku svojim futurističkim dizajnom i revolucionarnom tehnologijom. Dok je Mercedes-Benz favorizirao motore sprijeda, Auto Union je prvi postavio motor iza vozača. Ovaj raspored motora u sredini ostaje standard u Formuli 1 i danas. U godinama koje su uslijedile, Auto Union je postavio nekoliko svjetskih rekorda, osvojio brojne brdske uspone, tri njemačka prvenstva i europsko prvenstvo 1936. s naprednim Auto Unionom Type C. A ostalo je historija…

Ili možda ne baš, jer jedan dio priče tek treba ispričati. Malo ljudi zna da su, dok su se razvijali trkaći automobili za Grand Prix, Auto Union AG i dizajnerski ured Ferdinand Porsche također planirali sportsku limuzinu za ulični saobraćaj. U konceptnim dokumentima vozilo je nazvano 'Schnellsportwagen' (u prijevodu: brzi sportski automobil), što je očito njegov marketinški naziv. Danas automobil svojim prepoznatljivim karakteristikama najviše sliči klasičnom Gran Turismu.

Auto Union Type 52, kako je projekt postao poznat, trebao se prodavati kupcima za vožnju u utrkama na duge staze kao što je Mille Miglia ili u takmičenjima sportskih automobila kao što su utrke izdržljivosti u Spa-Francorchampsu ili Le Mansu. Bilo je govora i o tome da je automobil tvornički trkaći automobil.

Već krajem 1933. dizajnerski ured Porsche izradio je prve dizajnerske skice koje su 1934. dobile konkretniji oblik. Voditelji projekta odlučili su izraditi testni automobil – ali koliko danas znamo, to se nikada nije ostvarilo . Projekt je napušten 1935. godine, a trag mu se izgubio u arhivama Audija i Porschea.

Ali programeri su ostavili mnogo revolucionarnog rada na papiru. Temeljio se na tehnologiji Grand Prix trkaćeg automobila koji je razvijen u isto vrijeme: šasija iz Auto Union Type 52 dizajnirana je kao okvir oblika ljestvi sa središnje postavljenim motorom. Korišten je pogonski sklop Auto Union Type 22, ali je smanjena kompresija snažnog 16-cilindričnog motora kako bi automobil mogao raditi na običan benzin. U isto vrijeme, inženjeri su smanjili prijenosni omjer Roots superchargera (kompresora). Motor Auto Union Type 52 trebao je izvući oko 200 KS iz 4,4 litre obujma pri 3650 okr./min. Njegov najveći okretni moment od 436 Nm postignut je pri umjerenih 2235 okr./min. U usporedbi s Grand Prix legendom, ovo je bilo smanjenje snage, ali izvrsne performanse od oko 200 km/h, kako su izračunali inženjeri, pokazuju da bi Schnellsportwagen opravdao svoje ime. U svoje vrijeme to bi bilo jedno od najsnažnijih uličnih vozila na cesti i u natjecanjima sportskih automobila – pravi 'Schnellsportwagen'.

Modernu verziju Auto Union Type 52 pokreće 6-litreni središnje postavljen 16-cilindrični motor s kompresorom snage 520 KS, sličan onom iz modela Auto Union Type C iz 1936.

Audi je naručio od kompanije Crosthwaite & Gardner da izradi Auto Union Type 52 koristeći sačuvane arhivske dokumente, planove i nacrte dizajna. Britanski stručnjaci za restauraciju također su kurirali Srebrne strijele za Audijevu kolekciju povijesnih vozila i, nakon višegodišnjeg rada, dovršili su izradu Schnellsportwagena 2023. Sve komponente izrađene su po narudžbi i ručno izrađene posebno za model.

S preko pet metara dužine (d/š/v - 5390/1780/1660 mm), Auto Union Type 52 ostavlja dojam: njegova izdužena silueta odražava kako su njegovi inženjeri dizajnirali automobil za optimalnu aerodinamiku i maksimalne performanse. Za razliku od svoje Grand Prix braće, automobil je prikladniji za svakodnevnu vožnju, kao što su i zamislili dizajneri, s krovom iznad glave, prednjim svjetlima i prostorom za prtljagu. Tu je i mjesto za dvije rezervne gume. Ali tu prestaju karakteristike udobnosti automobila za tri osobe. Kao što je tipično za trkaće automobile, vozač Auto Union Type 52 sjedi u sredini, sa stražnjim suvozačevim sjedalima blago pomaknutim u stranu. S tri putnika, 70 kg prtljage i 150 kg opreme, tehnički list navodi ukupnu masu automobila od 1750 kg, s masom praznog vozila od 1300 kg.

Dok su motor, prijenos i otvoreni 5-stupanjski mjenjač preuzeti s Grand Prix automobila, inženjeri su odabrali drugačija tehnička rješenja za ovjes i prigušenje. Umjesto kombinacije poprečnih lisnatih opruga i tarnih amortizera kao što je Auto Union Type 22, Type 52 koristi uzdužni ovjes torzijskih opruga u kombinaciji s hidrauličkim amortizerima. Tokom razvoja, spremnik goriva od 110 litara premješten je ispod sjedala. U Grand Prix trkaćem automobilu, znatno veći spremnik nalazi se neposredno iza vozača u težištu vozila, dajući Silver Arrows idealnu raspodjelu težine bez obzira je li spremnik pun ili prazan. I Auto Union Type 52 i Type 22 koriste bubanj kočnice na sva četiri žičana točka.