Ekonomski uticaj pandemije koronavirusa viđen je u brojnim sektorima, od uslužnih djelatnosti poput hotelijerstva i ugostiteljstva do proizvođačkog sektora, što vodi do sinhronizovanog zatvaranja industrije koje, kako stručnjaci kažu, nije viđeno od Drugog svjetskog rata. Virus je, između ostalih, posebno pogodio autoindustriju.
Proizvođači automobila u SAD i Evropi smišljaju planove kako bi odgovorili na krizu koja je započela nedostatkom opreme od kineskih dobavljača u vrijeme kada je virus korona pogodio Kinu.
U francuskom "Peugeot-Citroenu" već je proglašeno "ratno stanje", a poteze slične onima za vrijeme rata povlači i američki predsjednik Donald Trump.
Njegov glavni ekonomski savetnik saopćio je kako je Trumpova administracija u pregovorima sa "General motorsom" i drugim proizvođačima automobila o početku proizvodnje respiratora.
Takav korak i dramatična promjena proizvodnje posljednji put je viđena tokom Drugog svjetskog rata, kada su fabrike prestale da proizvode automobile i okrenule se tenkovima i oružju. Ali stručnjaci se ne sjećaju da se poslije Drugog svjetskog rata dogodila slična situacija u auto-industriji, piše Bloomberg.
"Nisam siguran da postoji išta slično u nedavnoj historiji. Drugi svjetski rat najbolja je analogija. Svaki proizvođač automobila? Svaka regija svijeta? Mislim da se to nikad nije dogodilo", rekao je Cristin Jicek, šef istraživačkog odjeljenja u američkom Centru za automobilsko istraživanje.
Neki stručnjaci smatraju kako je bolja paralela trenutnom stanju situacija koja je nastupila nakon kraja rata 1945. "kada je sve stalo na nekoliko mjeseci".
"Nakon zastoja od šest sedmica, život polako počinje da se vraća u normalu u Kini, tako da je to više nego pozitivan primer za Evropu i SAD. Dodatno, ne zna se koliko će dugoročne biti posljedice po privredu. Ovo nije poput rata", smatra Timothy Guinen, historičar ekonomije s američkog univerziteta Yale.
Krizu u automobilskom sektoru pogoršava i to što je 2019. bila loša za proizvođače, ali stručnjaci ipak kažu da je stanje bolje nego krizne 2008.
Zbog virusa korona, Kina je u januaru i februaru zabilježila 15,7 posto manju proizvodnju nego prošle godine u isto vrijeme, a očekuje se da će rezultati pokazati najslabiji rast od 1976. godine.
Proizvođači automobila pokušali su da dođu do kompromisa sa sindikatima koji bi im dopustio da nastave rad u fabrikama, ali da radnici budu udaljeniji jedni od drugih, te da uvedu dodatne smjene čišćenja. Pojavom virusa u pogonima "Fijat Krajslera" i "Dženeral motorsa" i to je palo u vodu.
"Radnici su prestrašeni, frustrirani i paniče. Za sve nas ovo je neviđena situacija, a ako se nastavi pogoršavati i nakon dvije nedjelje, sve će morati da stane do daljeg. Ne možemo svoje zaposlene staviti u takvo okruženje. Njihovi poslovi dovoljno su teški i moraju biti potpuno koncentrisani, što je teško ako se brinu hoće li ostati živi", naveli su iz sindikata "Fiat Chraisslera".