Vijesti

“Brzim preko Bosne”: Željeznice FBiH se oporavljaju, putnici se vraćaju ovoj vrsti prijevoza

Stanje sa željeznicama u FBiH je trenutno puno bolje nego što je bilo prije 10 godina. Zabilježen je rast i prevoza roba i prevoza putnika, a što je rezultiralo povećanjem prihoda u kompaniji koja u posljednjih šest godina redovno izmiruje sve svoje obaveze prema radnicima, dobavljačima, poreskoj upravi, što ranijih godina nije bio slučaj, kazao je ovo za Raport generalni direktor Željeznica FBiH Enis Džafić.

Ukoliko ste se planirali zaputiti negdje vozom, potrebno je da znate koje sve putničke linije Željeznice FBiH nude svojim putnicima.

To su linije na nivou Kantona KS: Sarajevo-Pazarići i Sarajevo-Visoko, koje sufinansira Vlada KS sukladno zakonu o sufinansiranju putničkog saobraćaja.

Zatim međugradske linije: Sarajevo-Mostar-Čapljina; Sarajevo-Zenica i Sarajevo-Maglaj.

A tokom vikenda, odnosno petak, subota i nedjelja, bh. građanima omogućeno je putovanje vozom do mora, odnosno postoji i sezonska linija Sarajevo-Ploče. U tom ritmu podsjetit ćemo vas na stihove pjesme Arsena Dedića "Vlakom prema jugu".

"Spremam sreću za te i budućnost dugu, krenut ćemo draga vlakom prema jugu... Ostaviti dane i godine posne, kao davno nekad, brzim preko Bosne."

"2019. godine smo imali 496 hiljada putnika i to nam je u zadnjih pet godina bio najveći broj. Usljed posljedica korone došlo je do pada prijevoza putnika s tim što je u 2022. prevezeno 360 hiljada putnika, što znači da imamo tendenciju oporavka od 240 hiljada putnika, odnosno 120 hiljada koliko je bilo prevezeno 2022., godine kada je došlo do značajnog pada, a zbog situacije koja je vladala u cijelom svijetu.

Putnici se vraćaju željezničkom prijevozu

To znači da se putnici ponovo vraćaju željezničkom prijevozu, a jedan od dokaza je i uvođenje nove linije na relaciji Sarajevo-Visoko gdje se godišnje na tim linijama preveze 125 hiljada, što znači da su građani prepoznali željeznički putnički saobraćaj kao kvalitetan, siguran, pouzdan i cjenovno prihvatljiv u odnosu na drumski saobraćaj", ističe Džafić.

Naglašava da u FBiH imamo "najmodernije vozove na Balkanu".

"U pitanju je devet TALGO garnitura koje su dopremljene 2010. godine u Sarajevo, niskopodni elektromotorni voz. Znači imamo 10 vozova super kvalitete koji su klimatozovani, i pružaju sve usluge kao bilo koja željeznička uprava u Europi."

Brzina vozova jednake onima prije rata

Na pitanje kolika je maksimalna brzina vozova, Džafić ističe da je neophodno da se uradi remont koji nije urađen 50 godina.

"Od Sarajeva prema Čapljini gdje je izvršen remont pruge, tu su projektovane brzine kako je isprojektovana i pruga od prije rata, znači prilikom remonta nije došlo do povećanja brzina koje su bile od 90-ih godina. Brzine su do 80 km/h.

Što se tiče pruge od Sarajeva prema Zenici, na određenim dionicama su prosječne brzine od 70km/h, na par mjesta imamo 30 km/h koja je posljedica odrona u jeku poplava 2014. godine i u toku je sanacija tog dijela", kazao je direktor Željeznica FBiH.

Da bi se postigle veće brzine, naglasio je, neophodno je da se uradi remont koji nije urađen 50 godina.

Foto: Željeznice FBiH

"U toku je izrada glavnog projekta kojeg finansira Delegacija EU u BiH, očekujemo da će tokom godine taj projekat biti gotov i tada ćemo putem kreditora EDB-a, Svjetske banke, putem Vlade Federacije BiH zatražiti kreditna sredstva da bi se nastavio remont koridora 5c, od Sarajeva prema Maglaju, odnosno do entitetske granice.

FBiH spremna za otvaranje linija prema Zagrebu i Beogradu

Naša je ponuda bila, koja je bila i tema sastanka dvije entitetske Vlade, da se uvede ponovo linija Sarajevo-Banjaluka, mislim da taj dogovor još nije postignut. Cilj je bio i voz za Zagreb, međutim, obzirom da putnički saobraćaj - prihod ne može pokriti troškove u obavljanju putničkog saobraćaja, neophodno je da se izvrši sufinansiranje te linije kako bi ona bila održiva, odnosno isplativa i ne bi proizvodila gubitke unutar Željeznica ukoliko bi je uveli", pojašnjava Džafić i dodaje da je Federacija BiH spremna za otvaranje linija i prema Zagrebu, Beogradu, ukoliko druge Željeznice iskažu interes.

"To mora biti saglasnost i hrvatskih željeznica i Željeznica RS, bez toga je nemoguće da mi možemo samostalno to izvršiti", naglasio je.

Što se tiče uspostave međunarodnih linija, kaže da je data ponuda i jednim i drugim kompanijama, da se ponovo izjasne, te da je čak upućen i zahtjev prema Vladi FBiH i prema državnom ministru prometa i komunikacija.

"Očekujem da će uskoro biti ta sjednica između Vijeća ministara Vlade Hrvatske da se otvori tema da jednostavno nivoi vlasti donesu odluku da se naloži željezničkim kompanijama da uspostave te linije."

Kako povećati brzine i broj putnika?

Kad su u pitanju nove međugradske linije, Džafić kaže da su u kontaktu sa državnim ministrom prometa i komunikacija, i sa federalnim ministrom i premijerom, te da su izložili neophodne aktivnosti, odnosno investicioni ciklus koji je neophodno da ide u željeznice.

"To je negdje oko 400 miliona eura. Spremnost Vlada je da li će stati iza projekata od remonta pruge Sarajevo-Maglaj, odnosno entitetske granice kod Maglaja, ratifikacije tuzlanskog bazena, čime bi se, ukoliko se to uradi, mogla uspostaviti putnička linija Sarajevo-Tuzla-Sarajevo, odnosno povezivanje i Bihaća", kaže nam Džafić.

Na kraju naglašava da su neophodna značajnija ulaganja u željeznice. Kaže da je brže doći vozom do Čapljine nego putničkim automobilom ili autobusom, obzirom da je urađen remont Sarajevo-Čapljina te da bi, ukoliko bi se uradio remont od Sarajeva prema Zenici i Maglaju, sigurno došlo do povećanja brzina i smanjenja vremena putovanja putnika.

"To bi doprinijelo značajno većem broju putnika vozom, i time bi omogućili da sve naše putničke garniture TALGO vozova stavimo u funkciju", kazao jeu razgovoru za Raport generalni direktor Željeznica FBiH Enis Džafić.