novi šok na tržištu

Cijene automobila u SAD-u bi mogle eksplodirati – evo kada i zašto

popusti na nove automobile automobili na parkingu

Ako planiraš kupiti auto u skorije vrijeme, možda ćeš se iznenaditi koliko će te to koštati. Stručnjaci upozoravaju da bi cijene automobila u Sjedinjenim Državama mogle naglo porasti – i to već u narednim sedmicama.

Trumpove tarife stižu uskoro

Američki predsjednik Donald Trump ponovo je najavio uvođenje carina od 25% na uvezene automobile i auto-dijelove. Planirano je da ove mjere stupe na snagu 3. aprila. To znači povećanje troškova proizvodnje gotovo svih vozila – kako onih uvezenih, tako i onih proizvedenih unutar SAD-a – i to za nekoliko hiljada dolara po vozilu.

Prethodni planovi za carine su već dva puta bili pauzirani ili odgođeni, ali sada se čini da bi sve moglo postati stvarnost – i to vrlo brzo.

Koliko će poskupiti automobili?

„Biće skupo“, upozorava Ivan Drury, direktor odjela za analizu tržišta u Edmunds.com. Prema njegovim riječima, potrošače bi mogao zadesiti neugodan šok zbog naglog rasta cijena, koji će nastupiti i prije nego što automobili s novim troškovima uopšte stignu do salona.

„Još je rano govoriti o tačnim brojkama, ali vjerovatno će to biti nekoliko hiljada dolara, ako ne i više“, rekao je Drury.

Poticaji se gase, cijene rastu

Proizvođači možda neće odmah povećati veleprodajne cijene koje plaćaju dileri, ali će naći druge načine da nadoknade gubitke – prvenstveno ukidanjem finansijskih poticaja za kupce.

„Ako se ukinu subvencionirane kamate od 1,9% na auto-kredite, kupci bi mogli platiti i do 6.000 ili 7.000 dolara više po vozilu“, tvrdi Drury.

Zašto tarife pogađaju i „američke“ aute?

Iako su tarife usmjerene na jačanje domaće proizvodnje, istina je da čak i automobili proizvedeni u SAD-u sadrže veliki broj dijelova iz inostranstva. Prema podacima Trumpove administracije, prosječan američki automobil ima svega 40–50% domaćih komponenti.

To znači da čak i vozilo koje košta 40.000 dolara može biti pogođeno tarifama od oko 5.000 dolara zbog stranih dijelova.

Stiže novi šok na tržištu?

Trump tvrdi da će carine oboriti cijene jer će kompanije početi proizvoditi unutar SAD-a. No, stručnjaci iz industrije se ne slažu. Prema Anderson Economic Group, troškovi proizvodnje bi mogli porasti između 3.500 i 12.000 dolara po vozilu.

„Ne postoji vozilo koje ove carine ne bi pogodile na neki način“, kaže Peter Nagle iz S&P Global Mobility.

Zalihe poskupljuju prije novih isporuka

Dileri su već svjesni šta dolazi. Čak i ako trenutne zalihe nisu direktno pogođene tarifama, njihova vrijednost raste jer će nove isporuke biti skuplje.

„Trenutni inventar na placu već je poskupio“, kaže Drury. „Trgovci neće žuriti da prave popuste ako znaju da će naredne ture biti znatno skuplje.“

Novi problemi u lancu nabavke?

Tarife bi mogle izazvati domino-efekat. Proizvođači će možda privremeno smanjiti proizvodnju dok ne vide kakve će biti posljedice, a manja ponuda sama po sebi diže cijene.

To se već dogodilo 2021. godine, kada je nestašica čipova izazvala nagli rast cijena novih i polovnih automobila – u prosjeku 17% za nove i čak 32% za polovne automobile.

Ako carine zaista stupe na snagu 3. aprila, stručnjaci predviđaju ozbiljne posljedice već sredinom mjeseca. Jonathan Smoke, glavni ekonomista Cox Automotive, upozorava:

„Ako do toga dođe, mogli bismo vidjeti pad proizvodnje od oko 20.000 vozila dnevno – što je 30% manje u ukupnoj proizvodnji. To bi izazvalo istu situaciju kao 2021: manja ponuda, viša cijena, veći pritisak na tržište.“