Planirate li ovih dana rezervirati odmor, mnogo toga morate uzeti u obzir, piše Guardian. Hoće li državne granice ostati otvorene? Koja su ograničenja na snazi? Je li sigurno? Vrijedi li riskirati?
Mnogi Australci zbog neizvjesnosti ostaju u blizini svojih kuća, no za regionalna putovanja prošlo je ljeto bilo iznimno uspješno. No i drugi pokušavaju iskoristiti nove prilike kako bi privukli putnike.
To je ideja koja stoji iza Qantasovih 'misterioznih letova', trenda putovanja iz 1990-ih, koji je nedavno ponovno pokrenut, no s cijenom ne baš toliko karakterističnom za devedesete. Za 737 američkih dolara (ili 1.579 američkih dolara za poslovnu klasu) dobivate mjesto na ranojutarnjem letu, vođenoj avanturi negdje po australijskoj regiji i povratnom putovanju prije isteka dana. Prva tri leta najavljena su prošle sedmice. Rasprodali su se u samo 15 minuta.
'Cijena je visoka, ali nisam oklijevao rezervirati', kaže Brad Sinnatamby, jedan od rijetkih koji je uspio dobiti karte. 'Radio sam u inozemstvu u martu prošle godine, a nakon što je Covid pogodio svijet, vratio sam se u Melbourne i tamo bio zatvoren šest mjeseci. Nisam mislio da će mi putovanja toliko nedostajati, ali nedostaju mi.'
Tajanstveni let, kaže, prilika je da se pobjegne i doživi nešto novo.
Najviše od svega, ovakvi tajnoviti izleti pretvaraju sve nesigurnosti u vezi putovanja u pandemiji, iz problema u posebnu draž.
Uspon novih letova
Naravno, ovo je i šansa za putnički sektor koji se bori da ljude ponovno zainteresira za letenje. Tajanstveni letovi samo su jedna od niza novih inicijativa pokrenutih tokom pandemije.
U septembru je Qantas dospio na naslovnice sa svojim 'letom u nigdje': sedmosatnim panoramskim putovanjem koje je krenulo i završilo u Sydneyu. Slični su koncepti uzeli maha u Aziji, ponekad i bez polijetanja: u oktobru su stotine ljudi platile Singapore Airlinesu 640 dolara da jedu obrok na prizemljenom A380.
Kako se domaća putovanja pomalo ponovno pokreću, tajnoviti let obećava slično novo iskustvo - uz dodatnu prednost stvarnog odredišta. Air New Zealand i Flight Center posljednjih nekoliko mjeseci nude slične pakete koji uključuju i noćenja.
'Naša putovanja bila su zapravo toliko popularna tokom božićnog razdoblja, da smo imali sedmicu kad su čak 50 posto svih prazničnih paketa rezerviranih putem nas, bila tajnovita putovanja', kaže James Kavanagh, direktor Flight Center Australia. Trećina svih polazaka, napominje, krenula je iz Melbournea.
'Moram priznati da sam čak bio pomalo sumnjičav. Pomislio sam: 'S obzirom na to kako stvari idu, zar ljudi ne žele neku sigurnost?'
Ali nakon toga je počeo uviđati smisao u tome. 'Mnogi ljudi ne znaju na koja odredišta mogu ići', kaže. 'A planiranje im zadaje veliku glavobolju.'
Glasnogovornik Qantasa upravo to također navodi kao razlog uspjeha letova: 'Putnici žele iskustvo tipa 'rezerviraj i zaboravi' i da im sve bude isplanirano.'
Međutim, postoje neki nedostaci u tome da neko drugi planira vaše putovanje, kao što je Maureen McLeod saznala prošlog mjeseca. Naime, njen tajnoviti odmor u Flight Centeru odveo ju je od Sunčane obale do Sydneya - jedinog mjesta na koje zapravo nije željela ići.
'Moj se suprug upravo penzionisao i posljednjih 18 mjeseci, sve do Covida prošle godine, proveo je odlazeći u Sydney svake sedmice. Zbog Covida zapravo nismo željeli ići u taj grad. Pomislili smo... Ah, bez veze. Ali ipak smo to maksimalno iskoristili.
'To se zove tajnoviti izlet, ne možeš znati gdje ideš!'
Hoće li ovaj trend potrajati?
S obzirom na to da se grupe za zaštitu okoliša nadaju usponu sporijih i održivijih praznika, nisu svi toliko uzbuđeni zbog mogućnosti pandemijskih letova.
'Misterij ovih letova je zašto u ovoj izvanrednoj situaciji za klimu uopće polijeću', kaže Mark Carter, glasnogovornik organizacije Australije bez letova. 'Letenje je jedna pojedinačna stvar koja najviše zagrijava atmosferu.'
Sa svoje strane, Qantas je naglasio da će 'sva tri misteriozna leta obaviti s neto emisijom nula i stopostotnom nadoknadom ugljika'. Ali Carter ovo označava kao pokušaj 'greenwashinga' tj. odavanja lažnog utiska da se radi o aktivnostima koje ne zagađuju.
'Pretvaraju se da smanjenje emisija može biti izgovor za veće emisije', kaže Carter. 'Da, let za praznike, za upoznavanje porodice , prijatelja i poslovnih kolega mogao bi se činiti neizbježnim u‘ normalnom’ svijetu. Ali svijet više nije normalan.'
Kavanagh se slaže da je 'pad avionskog prometa u ovom trenutku vjerovatno dobra stvar za okolinu u cjelini', ali nije previše zabrinut zbog 'trikova'.
Te stvari u konačnici vodi potražnja, kaže. Kavanagh se prisjeća da je prošle godine vidio prizemljeni let Singapore Airlinesa i pomislio: 'Ko bi to pri zdravoj pameti to učinio?' Ali, dodaje: 'Avion je bio pun!'