ispraviti prekršaje

EBRD potvrdio: Trasa autoputa na Koridoru Vc južno od Mostara nije u skladu sa standardima. Na potezu Vlada FBiH

Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) provjerila je žalbe građana Mostara pogođene izgradnjom Koridora Vc na trasi Mostar jug – tunel Kvanj i potvrdila da odabrana trasa nije u skladu s njihovim standardima.

Sada Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, uz podršku EU i europskih javnih banaka, mora osigurati efikasan pravni lijek, objavilo je Udruženje građana Mostara i okoline "Eko Dvogled".

Pogođeno stanovništvo

Lokalno stanovništvo pogođeno evropskim Koridorom Vc pozvalo je međunarodnu zajednicu da osigura da autoput bude izgrađena u skladu s međunarodnim standardima zaštite okoliša i ljudskih prava.

U pismu šefu Delegacije EU u Bosni i Hercegovini, ambasadoru Johannu Sattleru i nekoliko ključnih ambasada građani su pažnju skrenuli na nedavna saznanja o ozbiljnim kršenjima međunarodnih standarda.

Oni traže preusmjeravanje dionice Mostar jug – tunel Kvanj, kako bi zaštitili svoju zemlju, sredstva za život, kulturnu baštinu i prirodu.

Domaće vlasti dobile su gotovo tri milijarde eura kredita i bespovratnih sredstava od Europske unije, Europske investicijske banke (EIB) i EBRD-a za izgradnju Koridora Vc.

Iz Udruženja podsjećaju da je u januaru EBRD-ov Nezavisni mehanizam odgovornosti za projekte (IPAM) objavio izvještaj istrage o dionici Mostar jug – tunel Kvanj u kojem je utvrđeno ozbiljno kršenje ekološke i socijalne politike Banke.

Naglašavaju da je IPAM utvrdio da je projekt prekršio načelo "ne čini štetu" kršenjem standarda demokratskog odlučivanja, razmatranja alternativa i procjene utjecaja.

Dali preporuke

Kako bi se ispravili ovi prekršaji, IPAM je dao preporuke kako bi se projekt uskladio sa standardima Banke.

Prvi korak je u skladu sa zahtjevom lokalnih podnositelja pritužbi, a to je da EBRD treba "provesti novu analizu alternativnih trasa uspoređujući trenutnu trasu s onom iz 2011. preko grebena koristeći sada dostupne i ažurirane podatke“ i osigurati transparentnost i sudjelovanje javnosti u procesu donošenja odluka, navode u Udruženju.

Iako, ističu, otkup zemljišta još nije završen, u toku je nekoliko sudskih sporova i pritužbi, te ni građevinski radovi na dionici nisu započeli, preporuke za ponovnu procjenu trase do sada je ignorirao nosilac projekta JP Autoceste (JPAC).

Kompanija tako nije dala zvaničan odgovor na izvještaje o pregledu usklađenosti, a u međuvremenu, menadžment EBRD-a je odgovorio da "nije u poziciji da u potpunosti provede preporuku bez prihvatanja od strane JPAC-a i Vlade FBiH"

Amna Popovac, predstavnica građana koji su podnijeli žalbu podsjeća da je BiH na putu pridruživanja Europskoj Uniji pa je standarde EU potrebno je primijeniti u izgradnji infrastrukture novcem EU i ogromnim kreditima javnih banaka.

Ne mogu stajati po strani

"Koridor Vc je test hoće li se poštovati demokratski principi i ljudska prava ili ne. Naši partneri iz EU ne mogu stajati po strani i gledati kako se normativni principi EU uništavaju bagerima”, upozorila je ona.

Vlasnica ugroženog zemljišta i podnosteljica žalbe Azra Duraković kaže kako se puno toga promijenilo u lokalnim zajednicama otkako je trenutna trasa Koridora Vc odobrena bez javnih rasprava 2017.

"Naselja napreduju, postoji mnogo novih stambenih i privrednih aktivnosti. Nositelji projekta moraju ponovo uraditi procjenu za odabir rute u skladu s preporukama EBRD IPAM-a", napomenula je ona.

Fidanka Bacheva-McGrath, iz Bankwatch Network dodaje kako su preporuke IPAM-a donijele pravdu podnositeljima žalbi potvrđujući njihove pritužbe i ponavljajući njihove zahtjeve. "Sada je na EBRD-u i Autocestama da pruže djelotvoran pravni lijek ponovnom procjenom trase",