Svijet

Ekspert o eksploziji na Krimskom mostu: ‘Napravljena je velika greška, možda cilj uopće nije ostvaren‘

Finska nacionalna televizija Yle objavila je zanimljiv intervju sa stručnjakom za uklanjanje eksplozivnih sredstava i vještakom za eksplozive, penzionisanim generalom Mykom Tyryjem koji je govorio o eksploziji na Krimskom mostu.

Bivši pripadnik Finskih odbrambenih snaga, govorio je o eksploziji na Krimskom mostu. Tyry je iznio neke intrigantne zaključke i procjene proučavajući informacije te fotografije i videosnimke eksplozije. Jedan od njih je da je kamion, u kojem se navodno nalazio eksploziv, prerano dignut u zrak.

Eksplozija se može uporediti s bacanjem kamena u jezeru

Ukoliko doista Ukrajina stoji iza eksplozije, onda, kaže, cilj Kijeva ovom akcijom možda nije postignut.Tyry kaže kako je eksploziju na Krimskom mostu, koji povezuje ilegalno anektirani ukrajinski poluotok s rusim kopnom, vjerovatno izazvala bomba u koja se nalazila u kamionu. O tome je izvijestila i Moskva, gdje je ovaj napad prvo izazvao šok, a potom i odmazdu. Teško su raketirani ukrajinski gradovi uključujući i Kijev. Eksplozija na mostu se dogodila u subotu ujutro.

Mika Tyry je do 2020. radio u finskim odbrambenim snagama te ima više od 20 godina iskustva u uklanjanju eksploziva. Isto toliko je radio i na uviđajima kao vještak za eksplozive.

Smatra kako je moguće da je svrha napada bila prekinuti kopneni, željeznički i brodski saobraćaj i načiniti veću štetu. Tyry kaže da nije sasvim jasno kako je do eksplozije došlo. Osim u kamionu, eksploziv je mogao biti postavljen u konstrukciji mosta ili ispod mosta. Međutim, on procjenjuje da je najvjerovatnije bio u kamionu.

Kamion je trebao eksplodirati uz voz

Čini se, kako kaže, da je do eksplozije došlo na gornjoj površini mosta, tako da je između eksploziva i površine bilo malo zraka. Eksplozija na Krimskom mostu se, navodi, može usporediti s bacanjem kamena u jezeru. Došlo je do kretanja udarnih valova eksplozije na sve strane od tačke udara, što se vidi po urušavanju ceste na nekoliko mjesta.

Prema njegovom mišljenju, kamion je možda pratio voz koji se kretao iz smjera Rusije za Krim, a voz je možda prenosio gorivo. U eksploziji se, ističe, zapalilo nekoliko vagona. Stoga je moguće, kako procjenjuje Tyry, da je cilj napada bio voz. Odnosno da je kamion trebao eksplodirati uz voz, i to na mjestu gdje se ispod mosta odvija brodski promet.

Da je do eksplozije došlo na spoju različitih prijevoznih sredstava, kaže Tyry, udar bi izazvao značajne poremećaje i u željezničkom i u brodskom i u cestovnom saobraćaju. No, kako se eksplozija dogodila prije točke brodskog saobraćaja, poremetila je samo željeznički i cestovni promet.

Da li je eksploziv aktiviran daljinski

Jedan od razloga eventualne preuranjene eksplozije mogao je biti u procjeni brzine voza s gorivom. Voz se, kako objašnjava, možda kretao mostom brže od očekivanog te ga kamion ne bi uspio uhvatiti na vrijeme. Kamion je stoga možda dignut uzrak prije vremena.

"Ako Ukrajina stoji iza eksplozije, vjerovatno nisu baš uspjeli u svom prvobitnom planu", kaže Tyry.

Pitanje je svakako i kako je eksplozija pokrenuta. Finski stručnjak kaže kako se dizanje kamiona uzrak moglo izvesti na nekoliko načina. Jedan od najvjerovatnijih načina je daljinsko aktiviranje eksploziva. Kamioni, objašnjava, imaju sisteme za praćenje koji pomoću satelita otkrivaju lokaciju vozila. Drugim riječima, bilo je moguće pratiti i vrlo precizno locirati kuda se eksploziv kreće.

Ako je eksplozija pokrenuta daljinskim upravljanjem, vozač kamiona možda nije ni znao kakav teret prevozi. Međutim, prema Tyryju, također je moguće da je vozač znao za to i da je bio tzv. vozač-samoubojica. U tom je slučaju mogao sam odlučiti kada je pravo vrijeme za aktiviranje eksploziva.

Moglo bi se raditi od tone do dvije eksplozivnog materijala

No, postoje i druga objašnjenja za određivanje trenutka detonacije. Na primjer, kamion je možda pratio automobil, u kojem je određen najbolji trenutak za aktivaciju eksploziva. Ipak, rizik da bi putnik ili putnici u automobilu bili uhvaćeni bio je prevelik pa Tyry kaže kako je vjerovatnije da se radi o aktivaciji, na primjer, putem telefona.

Sam eksplozivni materijal je, smatra, vjerovatno bio vrlo visoke kvalitete. No samo na temelju fotografija i videosnimki, kaže teško je procijeniti pravu kvalitetu, ali i količinu eksploziva. Prema gruboj procjeni, rekao je, moglo bi se raditi od tone do dvije eksplozivnog materijala.

Sama eksplozija je, navodi Tyry, bila prilično neobična. Nije se radilo o vatrenoj lopti i požarima uzrokovanih nastalim plinovima. Već su se nakon eksplozije u zraku mogle vidjeti plamene ‘baklje‘, što bi moglo upućivati na prisutnost zapaljivih metala kao što su aluminij, magnezij ili pirotehnička smjesa termit za pojačavanje eksplozije.

Zašto u eksploziji nije bilo vodenog stuba

U tom slučaju bi se prilikom eksplozije gorući metal proširio na mnogo veće područje od same vatrene kugle. To može objasniti kako se voz, koji je bio udaljen nekoliko desetaka metara, od eksplozije zapalio.

Iako se u javnosti nagađalo je li uzrok eksplozije moglo biti nešto drugo, a ne eksploziv u kamionu - primjerice, eksploziv je mogao biti postavljen u konstrukciju mosta ili ispod kolnika - Tyry smatra da je kamion s eksplozivom ipak najvjerovatniji uzrok. Kako je rekao, foto i video dokazi ne idu u prilog drugim javno iznesenim teorijama, prenosi Jutarnji.

Da je eksploziv bio postavljen u konstrukciju mosta, objašnjava, u eksploziji bi se podigao vodeni stub. No u ovom slučaju toga nije bilo, osim što morska površina nije bila sasvim mirna. Ali je to, kaže, uobičajeno kada se eksplozije događaju iznad površine vode.

S druge strane, da je eksploziv postavljen ispod mosta, onda tragovi eksplozije ne bi stigli do ograde na susjednoj traci. Također, ‘baklje‘ bi se širile prema gore, a ne prema dolje i ustranu, što se dogodilo pri ovoj eksploziji.