Vijesti

Hajrudin Žilić upozorava: Ako se na usvoje amadmani DF-a na koronazakon, 60.000 ljudi ostaje bez posla

Zastupnik DF-a u Predstavničkom domu Parlamenta FBiH Hajrudin Žilić napisao je blog u kojem je detaljno raščlanio I objasnio šta donose amandmani ove stranke na korana-zakon koji je pripremila Vlada FBiH. Njegov blog prenosimo u cijelosti:

Kroz različita saopštenja, sugestije, prijedloge mjera, zahtjeve (počevši od Privredne komore, Udruženja poslodavaca, raznih drugih formalnih i neformalnih udruženja, stranaka i predstavnika stranaka) koje imamo priliku pročitati u medijima, a koji se odnose na Vladin Prijedlog “Zakona o ublažavanju negativnih ekonomskih posljedica”, mnogobrojni poslodavci su dovedeni u mnogobrojne dileme.

Šta su utvrdile matematičke analize

Naime, poslodavcima su nejasne procedure, način i mogućnost djelovanja u pravcu izmjena Prijedloga Zakona, vremenske odrednice, odnosno krajnji rokovi donošenja i stupanja na snagu Zakona.

Ukratko, konkretni odgovori na prisutne dileme i nedoumice su:

Na tekst Prijedloga Zakona koji je sačinila Vlada Federacije BiH i isti uputila u Parlamentarnu procedure, zastupnici u Predstavničkom domu i delegati u Domu naroda mogu djelovati amandmanski. Amandmane, pored Vlade, isklučivo mogu ulagati zastupnici, odnosno delegate (pojedinačkno ili kroz klubove). Vlada uložene amandmane može prihvatiti ili odbiti. Za svaki odbijeni amandman zastupnici i delegati imaju mogućnost da se izjašnjavaju. Ukoliko amandman, koji nije prihvatila Vlada, dobije natpolovičnu večinu u jednom ili drugom domu Parlamenta, amandman postaje sastavni dio Zakona. Zakon koji, sa amandmanima ili bez, bude u istovjetnom tekstu usvojen u oba doma Parlamenta smatra se donešenim Zakonom i isti ide na objavu u Službene novine.

Ako postoji visok stupanj saglasnosti oko teksta Zakona, sa amandmanima ili bez, zakon se može donijeti u vrlo kratkom vremenu (dva dana), ako to nije slučaj i ako postoje velike razlike između teksta Zakona usvojenog u Prestavničkom, odnosno Domu naroda, formira se zajednička komisija koja radi na usaglašavanju teksta zakona. Ukoliko se na komisiji ne postigne saglasnost, zakon se povlači iz procedure.

Shodno navedenim procedurama klub DF u Predstavničkom domu, uz saglasnost i podršku naših delegate u Domu naroda, pripremio je i u parlamentarnu procedure uputio set amandmana kojima se nastoje poboljšati odrešena rješenja.

Kao član tog radnog tima kompetentno mogu govoriti o našim prijedlozima koji su rezultat posvečenog rada i studioznih analiza. Kroz analizu i matematičke simulacije utvrdili smo da:

1. Predloženim Zakonom ne ostvaruje se nijedan od ključnih ciljeva podrazumjevanih u samom nazivu Zakona.

2. S tim u vezi uložili smo Amandmane koji osiguravaju:
- zadržavanje likvidnosti poslovnih subjekata (pravne osobe i fizička lica koja samostalno obavljaju registrovanu poslovnu djelatnost),
- očuvanje radnih mjesta,
- održavanje krajnje potrošnje na ekonomski prihvatljivom minimumu.

3. Kroz Amandmane definisali smo novi model subvencioniranja, kroz tri ključna kriterija
- Pravo na subvencioniranje minimalnih plaća i doprinosa u punom iznosu za poslovne subjekte kojima je zabranjen rad, kao I za poslovne subjekte kojima nijednom odlukom nije zabranjen rad, ali im je poslovna djelatnost u uslovima krize umanjena 70% i više.

Ovo nije predviđeno vladinim prijedlogom Zakona !

- Poslovni subjekti čiji indikatori uspješnosti poslovanja bilježe pad 20% i više, u odnosu na definisane referentne periode, ostvaruju pravo na subvencioniranje doprinosa u iznosu od 70% na obračunatu i isplaćenu plaću.

Vladin prijedlog Zakona predviđa linearno subvencioniranje u iznosu od 244,85 KM, po radniku, za sve poslovne subjekte koji ispunjavaju uslove iz Zakona, što ima niz negativnih posljedica i implikacija.

- U Vladinom prijedlogu Zakona kao referentni period u sagledavanju uspješnosti poslovanja (što je predstavlja uslov za ostvarivanje prava za subvencioniranje) definiše se prosjek za Januar i Februar 2020. Godine. Tom metodom generalizuju se sve djelatnosti, odnosno ne uvažavaju se specifičnosti po oblastima. Naš prijedlog je da se kao referentni period, pored Vladinog prijedloga, uvede i ekvivalentni mjesec za koji se vrši obračun i isplata place iz 2019. Godine, a treća mogućnost je prosjek poslovanja svih 12 mjeseci 2019. Godine.

4. Našim Amandmanom predvidjeli smo da pravo na subvencioniranje ostvaruju I udruženja koja se ne finansiraju iz Budžeta, a pružaju različite socijalne servise najranjivijim kategorijama društva. U tu kategoriju spadaju udruženja koja se finansiraju kroz implementaciju projekata od strane donator, a koja su zamrznuta do okončanja pandemije.

5. Pored navedenog, našim Amandmanom predvidjeli smo i mehanizam zaštite davaodima usluga iz oblasti hotelijerstva, turizma i tur operatorima, kojim koji ne iziskuje nikakva dodatne finansijska sredstva iz Budžeta, ali osigurava likvidnost davaoca usluga i ganatuje klijentima (građanima korisnicima usluga) povrat novca za već uplaćene turističke aranžane.

Koristim priliku da pozovem Vladu Federacije BiH da uvaži naše Amandmane. Ukoliko izostane pozitivna reakcije Vlade, pozivam kolegice i kolege zastupnice i zastupnike u Predstavničkom domu, kao I delegatkinje i delegate u Domu naroda Parlamenta Federacije BiH, da nakon analize I proučavanja naših Amandmana, svojim glasovima podrže iste.
Neusvajanje Amandmana, ne radi se o procjeni nego egzaktno dokazanim činjenicama, za posljedicu će imati:

- Ugasit će se 11% poslovnih subjekata, čijih 60.000 radnika će ostati bez posla, odnosno oko 240.000 građana Federacije bez izvora egzistencije.

Ostavimo politiko po strani

- Poslovanje ko 9% poslovnih subjekata će biti dovedeno na granicu održivosti s trendom prelaska u kategoriju onih koji će biti ugašeni. To je dodatnih ojko 50.000 radnika koji će ostati bez posla, odnosno oko 200.000 građana bez egzistencije.

- Preostalih oko 100.000 radnika, odnosno 400.000 građana će biti dovedeni na rub egzistencije, jer će ih minimalne place svrstati u kategoriju krajnje siromašnih.

- Istovremeno, Fondovi Zavoda za zapošljavanje će biti dovedeni u stanje neodrživosti, jer će svi otpušteni, pa i većina onih kojima bi se prema Vladinom modelu subvencioniranja linearno subvencioniralo 24,85 KM, po radniku na ime doprinosa, opteretiti Budžete Zavoda kroz pojedinačne isplate od 377 KM na mjesečnom nivou.

Kao zastupnik DF ograđujem se od takvog scenarija i iz tog razloga ne mogu podržati Vladin prijedlog Zakona. Apelujem, molim i pozivam Kolegice i kolege u oba doma Parlamenta Federacije BiH da ostavimo po strani politiku (ovo je vrijeme za djelovanje po savjesti i zahtjevima onih koje predstavljamo), da svi skupa pokazujući odgovornost, političku zrelost, i razumjevanje trenutka u kojem se nalazimo, učinimo najbolje što možemo za očuvanje privrede, a samim i svega ostalog što to podrazumjeva.