Tržište je sve više nadahnuto dostignućima Tesle, što stvara izazov tradicionalnim proizvođačima.
Ugledni S&P Global predviđa da će do 2030. jedan od četiri nova prodata automobila biti električni. Neki čelnici industrije izvijestili su da planiraju prijeći na proizvodnju električnih automobila, ostavljajući klasične motore s unutrašnjim sagorijevanjem u prošlosti.
Tržište je sve više nadahnuto dostignućima Tesle, što stvara izazov tradicionalnim proizvođačima. Oni su sada prisiljeni modernizirati proizvodnju kako ne bi ostali na začelju ove "električne utrke", koja po mnogima označava prijelaz u zelenu ekonomiju.
Tesla je lider na tržištu električnih vozila i firma poznata čak među ljudima koji nisu upoznati s berzom, a to je uveliko i zbog Elona Muska. Jednostavnom matematikom može se izračunati kako su dionice firme u 13 godina porasle skoro 16 puta, odnosno 1.464 posto. No, ono što investitore zanima je jesu li dionice Tesle dosegle svoj limit ili će nastaviti probijati psihološke granice? Svaki put kad se postavi slično pitanje, Tesla nekako uspije odgovoriti senzacionalnim postignućima i pokazati kako mogućnosti rasta još nisu iscrpljene.
Naprimjer, firma je nedavno objavila da testira tehnologije za proizvodnju velikih lijevanih dijelova koji će značajno smanjiti troškove u proizvodnji automobila, što bi promijenilo paradigmu kako automobili postaju sve skuplji i skuplji.
Osim Tesle, firma koja bi mogla pobuditi interes investitora je svakako Lucid Motors. U SAD proizvode luksuzne električne automobile, a nedavno su objavili planove za ulazak na najveće svjetsko tržište automobila, Kinu, što bi dugoročno trebalo povećati prodaju i prihode.
Jasno je da su električni automobili izazvali revoluciju, ne samo u proizvodnim pogonima, već su revolucionirali i ogromno tržište usluga. Upravo u ovoj niši danas postoji impresivan potencijal za rast i razvoj pa se očekuje da će tržište punionica za električna vozila do 2030. narasti na 142,3 milijarde američkih dolara.
Najuspješnija firma na američkom tržištu punjača je Tesla jer ih proizvodi brže i jeftinije od konkurencije. Ima najveću državnu mrežu brzih punionica u SAD, koja broji oko 18.000 Superchargera. Istovremeno, električni automobili iz Forda, GM-a, Nissana, Honde, Mercedes-Benza i Riviana također će se uskoro moći spojiti na Tesla Supercharger. Kako su objasnili iz firme, to bi se moglo dogoditi već početkom iduće godine, čime će Tesla postati apsolutni lider na tržištu punjača u Sjedinjenim Državama.
Analitičarska kuća Morgan Stanley daje obećavajuće izglede za rast tržišta za proizvodnju čipova električnih vozila. Upravo se razvojem u ovom dijelu okupljaju najveći igrači na tehnološkom tržištu kako bi započeli utrku inovacija.
Naprimjer, Jabil Inc. bavi se ugovornom montažom složene elektronike i radi na čipovima za električna vozila, a trenutno su treća firma po veličini u svijetu. Senzacionalna vijest bila je akvizicija ove firme od strane kineskog giganta BYD, danas zapravo glavnog Teslinog konkurenta. Nakon takvog spajanja tržište očekuje i iščekuje tehnološke iskorake te inovativna rješenja.
Još jedna niša na berzama koju su potaknula električna vozila su tržišta roba. Velika pažnja danas je usmjerena na ležišta i biljke litija, koji je neophodan za proizvodnju baterija.
Među najvećim proizvođačima litija ističu se Australija i Čile koji čine 77 posto svjetske ponude ove sirovine, pa u obzir dolaze i tvrtke iz sektora rudarstva i prerade litija. Američka firma Albemarle svoje poslovanje temelji na vađenju litija u Čileu i smatra se vodećom u svijetu u tom sektoru. U drugom tromjesečju 2023. firma je povećala neto dobit i prihod za 60 posto te podigla sve prognoze za 2023., prema kojima će Albemarle povećati prihode za 40-55 posto u odnosu na prošlu godinu.
Kao što vidimo, razvoj električnih vozila oživio je berze i dodao adrenalina učesnicima. Dok neki sektori poput zdravstva, energije i materijala danas usporavaju, segment električnih vozila pokazuje zamah i pozicionira se u centar pažnje.