GLEDANJE KROZ PRSTE

Iz budžeta FBiH plaća se više od million KM za smještaj federalnih institucija, a FBiH ima 225 prostora za koje ne zna ili ne želi naplatiti kiriju

U prošloj godini za samo 55 poslovnih prostora fakturisana zakupnina, a za 68 poslovnih prostora utuženi su korisnici zbog neplaćanja zakupnine

Više od million maraka, tačnije 1.040.105 KM na godišnjem nivou iz federalnog budžeta se izdvaja za iznajmljivanje prostora za potrebe federalnih bužetskih korisnika, a istovremeno Federacija na raspolaganju ima stotine poslovnih prostora koje iznajmljuje drugim korisnicima, ali na svoju štetu i na opću štetu.

Za to je odgovorna Služba za zajedničke poslove organa i tijela Federacije Bosne i Hercegovine za 2023. godinu koja prema ocjeni federalnih revizora nije osigurala efikasno i racionalno upravljanje imovinom prijašnjeg Federalnog ministarstva odbrane i Zavoda za platni promet FBiH za što je zadužena.

Skandalozno je da od ukupno 225 takvih poslovnih prostora, Služba je fakturisanje usluga za zakup u prošloj godini vršila samo za njih 55.

Ne znaju ni je li im neko otkupio prostore!?

“Služba vrši fakturisanje za samo 55 poslovnih prostora, za 68 poslovnih prostora su utuženi korisnici zbog neplaćanja, četiri prostora bespravno koriste, 13 je slobodno, za 13 postoje indicije da su otkupljeni i sedam je nemoguće koristiti”, konstatirali su revizori.

Revizori su naveli i da ne mogu potvrditi da su poduzimane aktivnosti kojima bi se osiguralo da se poslovni prostori, koji su dati Službi na upravljanje i korištenje, efikasno koriste i štite od daljnjeg propadanja i bespravnog korištenja, zbog je Služba dobila od revizora i mišljenje s rezervom.

Revizori su utvrdili da je u toku prošle godine Služba slala opomene zakupcima za redovno plaćanje, sa rokom do 60 dana, nakon kojih su pokrenuti postupci utuženja ukoliko uplata nije izvršena.

Višegodišnja nesposobnost, neznanje ili moguće pogodavanje nekim zakupcima prostora iz Službe koja broji 371 zaposlenog, da naplate iznajmljivanje prostora Kojima ova institucija raspolaže i upravlja, rezultirali su s time da su u toku sudski postupci za naplatu potraživanja od zakupnina za 68 korisnika poslovnih prostora prijašnjeg Federalnog ministarstva odbrane, za koje ukupni tužbeni zahtjevi iznose 3,7 miliona KM.

Pitanje je da li će ti milioni ikada biti i naplaćeni, jer su većina zakupaca su fizička lica, a i revizori su ocijenili da je naplata neizvjesna jer je upitno postojanje ili solventnost određenih pravnih subjekata.

Također, nejasno je zbog čega Služba omogućava da i pored značajnih iznosa dugovanja, koja se odnose na duži period zakupa, poslovne prostore i dalje koriste oni koji ne izmiruju redovno svoje obaveze prema Službi, a što su utvrdili i revizori.

Uzeli posrednika za iznajmljivanje i odrekli se 50 posto kirije

I dok budžetski korisnici u FBiH uredno od našeg novca plaćaju visoke kirije nekim drugim licima, Služba za zajedničke poslove organa i tijela FBiH ne može naplatiti najamninu prostora koji su joj dati na upravljanje.

Posebno je indikativno to što je bivša Vlada FBiH 2021. godine dala Finansijsko-informatičkoj agenciji saglasnost na korištenje 67 poslovnih prostora bivšeg Zavoda za platni promet FBiH kako bi ih ta agencija iznajmljivala drugim licima!?

Tadašnja Valda FBiH obavezala je FIA-u da u budžet uplaćuje 50 posto od tih kirija.

Ovaj potez Vlade FBiH je potpuno nejasan, jer posao iznajmljivanja je dužnost Službe, pa je nejasno zbog čega je FIA u ovom slučaju izabrana faktički kao posrednik, a ni iz revizorskog izvještaja nije jasno pod kojim uvjetima i po kojoj cijeni FIA izdaje prostore s kojima u stvari treba da upravlja Služba.

“Finansijsko-informatičkoj agenciji je dodijeljena većina poslovnih prostora Zavoda, koje izdaje pod zakup i ne koristi za svoje poslovanje, a 17 prostora za koje je komisija dala prijedlog za revidiranje je neaktivno, ne možemo potvrditi da su odlukama Vlade FBiH prostori Zavoda efikasno i racionalno dodijeljeni“, utvrdili su revizori.

Revizori su izdali i preporuke da se treba izvršiti uvid u stvarno korištenje poslovnih prostora bivšeg Zavoda za platni promet FBiH i predložiti Vladi FBiH donošenje novih odluka u cilju racionalnijeg korištenja poslovnih prostora i efikasnog trošenja budžetskih sredstava.

Revizijom je utvrđeno da i dalje nije uspostavljena potpuna evidencija pokretne i nepokretne imovine prijašnjeg Federalnog ministarstva odbrane i Vojske FBiH s ciljem efikasnog upravljanja i raspolaganja tom imovinom s obzirom na to da broj stambenih jedinica koje nisu vraćene nije konačan, jer u mnogim predmetima još uvijek nisu okončani postupci po zahtjevima za vraćanje stanova, a za određeni broj poslovnih prostora postoje indicije da su otkupljeni, o čemu Služba nema adekvatnu dokumentaciju.

Služba nije predložila mjere i daljnje aktivnosti na rješavanju uočenih problema, niti su poduzete aktivnosti da se raspoloživi prostori dodijele korisnicima koji imaju potrebe za njima.

Služba za zajedničke poslove organa i tijela Federacije Bosne i Hercegovine za 2023. godinu nije osigurala efikasno i racionalno upravljanje imovinom prijašnjeg Federalnog ministarstva odbrane i Zavoda za platni promet FBiH za što je zadužena.

Faksimil dijela revizorskog izvještaja Službe za zajedničke poslove organa i tijela FBiH: Neracionalno i neefikasno upravljanje imovinom

Nema potpune evidencije o imovine bivšeg ministarstva odbrane i vojske Federacije

Nejasno je i ko koči i zašto nema utvrđivanja odgovornosti zbog toga što je još u februaru 2019. godine Vlada FBiH imenovala Komisiju za revidiranje ranije donesenih odluka o dodjeli na korištenje poslovnih prostorija bivšeg Zavoda za platni promet FBiH.

Tada je rečeno da će u roku od 60 dana od dana imenovanja te komisije biti izvršena analiza tih odluka u smislu njihove preraspodjele i da će se na osnovu provedene analize predložiti Vladi FBiH revidiranje odluke o dodjeli na korištenje poslovnih prostorija Zavoda.

Komisiju su činili predstavnici Porezne uprave FBiH, Finansijske policije, Finansijsko-informatičke agencije i Službe.

Komisija je sačinila Informaciju, sa prijedlogom zaključaka koji se odnose na revidiranje odluka bivšeg Zavoda za platni promet FBiH za 17 prostora, i dostavila je Vladi FBiH još u junu 2019. godine, ali do danas, kako su utvrdili revizori, ta informacija još uvijek nije razmatrana niti je izvršeno revidiranje ranije donesenih odluka.

Uprkos tome i bivše i sadašnja Vlada FBiH redovno prihvataju informaciju o radu Službe ne dajući ovom tijelu bilo kakva zaduženja da ovaj problem riješi.