Bez obzira na ishod ruske "specijalne vojne operacije" u Ukrajini, većina analitičara slaže se kako je najvažnija lekcija koja se iz dosadašnjih sukoba može izvući da je ruska vojska, zapravo, papirnati tigar.
Konvoj ruskih vozila istočno od Kijeva potpuno je zaglavio zbog logističkih problema, a pojedini stručnjaci ističu kako prvih desetak ili više kilometara tog konvoja više uopće ne sudjeluju u sukobu.
Invazija ne ide po planu
"Invazija ne ide prema planu", piše vojni analitičar Stavros Atlamazoglou za sigurnosni portal 19fortyfive.
"Preblago je reći da su se predsjednik Vladimir Putin i njegovi najbliži saveznici značajno preračunali. Ne samo da ukrajinska vojska pruža znatno žešći i profesionalniji otpor nego što su oni - i ostatak svijeta - očekivali nego su i ruske snage podbacile na gotovo svim razinama."
Rusija nije uspjela postići ni zračnu nadmoć iznad Ukrajine. Ukrajinske snage i dalje raspolažu lovačkim i napadačkim avionima te turskim dronovima Bayraktar, kojima učinkovito udaraju na opskrbne linije ruskih brigada, prenosi "Jutarnji list".
Ruski je ratni plan, vrlo vjerovatno, računao da će cijela vojna operacija biti gotova za tri do četiri dana, a nije se računalo da će ukrajinske snage pružiti učinkoviti otpor, a kamoli da će precizno gađati ključne logističke elemente invazije - vozila sa zalihama hrane i goriva te vozila vojne inženjerije.
Ukrajinsko ministarstvo odbrane tvrdi kako su u prvih deset dana ratovanja oborili 44 ruska lovačka, napadačka i transportna aviona te jednak broj vojnih helikoptera.
Samo u subotu, ukrajinska je vojska uspješno oborila osam ruskih vojnih letjelica.
Ogromne žrtve
Prema ukrajinskim brojkama, uništeno je i 269 tenkova, 105 komada artiljerije, 945 oklopnih vozila, 50 višecijevnih raketnih bacača, dva brza vojna broda, 409 transportnih vozila, 60 cisterni, 18 protuzračnih sustava te četiri bespilotne letjelice.
Iako su službene brojke podložne napuhavanju, neovisni izvještaji s terena, kao i analiza snimaka uništenih vozila i letjelica, ukazuju da je ruska vojska izgubila stotine, moguće i više od hiljadu oružanih sistema.
Slabo zaštićena opskrbna vozila na začelju ruskih kolona počela su se ovih dana štititi na najprimitivniji mogući način - njihove posade počele su sjeći drveće i postavljati trupce svojih kamiona kao štit protiv malokalibarskog oružja.
Bivši zvaničnik američkog Ministarstva obrane Trent Telenko u subotu je objavio procjenu kako je ruski konvoj tenkova i oklopnih vozila dug 64 kilometra istočno od Kijeva trenutačno potpuno beskoristan, te ga je nazvao "najvećim logorom vojnih zarobljenika na svijetu, koje Ukrajinci ne moraju ni hraniti".
Konvoj je zaustavio niz faktora, od sporadičnih ukrajinskih napada do logističkih problema, od kojih je vjerojatno najveći što su krenuli u napad sa zalihama za tri dana.
Konvoj zapeo
Nakon što su Ukrajinci zaustavili vozila na početku konvoja, nastao je prometni čep koji će se vjerojatno morati probijati sedmicama ili mjesecima.
Teren uz cestu je pun blata i neprohodan za opskrbna vozila, kojima se oklopnjaci moraju sklanjati s puta kako bi došla do vozila na čelu kolone koja su ostala bez goriva.
Mnogima se vjerojatno ispraznio i akumulator, zbog korištenja radija, hladnoće i manjka goriva.
"Ne kažem da Rusija neće savladati Ukrajinu, samo kažem da prvih 50 kilometara tog 64 kilometra dugog konvoja sigurno neće sudjelovati u tome."
Britanski neovisni think-tank RUSI proučio je iznenađujuću slabost ruskih zračnih snaga u sukobu u Ukrajini i procijenio je kako je vrlo malo vjerovatno da Moskva štedi svoje zračne snage, boji se gubitaka ili ih čuva u rezervi, što su sve aktualne teorije zašto ih se ne vidi češće na nebu.
Rusko ratno zrakoplovstvo, tvrdi analitičar Justin Bronk, čini se da je nesposobno voditi opsežne i sveobuhvatne zračne operacije u kojima istovremeno sudjeluju deseci ili stotine aviona.
Dok NATO-ove snage imaju bogato iskustvo u velikim zračnim udarima, ruske snage u Siriji uvijek su djelovale tek u parovima ili kvartetima, praksa koja se većim dijelom nastavlja i u Ukrajini.
Osim logističkih faktora, Bronk vjeruje da je moguće da se radi o manjku kompetentnih pilota - ruski piloti imaju tek polovinu sati leta svake godine u usporedbi s njihovim kolegama iz NATO-a - ali i ozbiljnim propustima u obuci pilota.
Skromna obuka
Dok, primjerice, američki piloti ekstenzivno vježbaju gađanje mete unutar zadanog vremena u nepovoljnim vremenskim uvjetima, pod neprijateljskom paljbom i u sklopu velike zračne operacije, ruski piloti uglavnom provode sterilne vježbe navigacije u optimalnim uvjetima.
Scenarij po kojem Rusija čuva svoje avionei drži ih u rezervi kako bi odvratila sudjelovanje NATO-a prolazi samo na papiru, dok se ne uzme u obzir da aktuelna demonstracija njihove slabosti potkopava njihovu vrijednost u strategiji odvraćanja.
Ruska se vojska, navodno druga najmoćnija na svijetu, u Ukrajini pokazala nesposobnom voditi složenu i opsežnu združenu operaciju koja bi kombinirala kopnene i zračne snage u konvencionalnom ratovanju.
Ta će činjenica, čak i ako veći dio Ukrajine padne, trajno umanjiti globalni i regionalni utjecaj Rusije.