Roop Kanwar imala je 18 godina kad je živa spaljena na pogrebnoj lomači svoga supruga Maala Singha. U braku su bili samo sedam mjeseci prije nego što je Singh umro, a njegova je mlada udovica natjerana u smrt u velikom javnom spektaklu u Divrali u Indiji 4. septembra 1987. U knjizi "Djevica, supruga, udovica, kurva" američko-slovenska autorica Erica Johnson Debeljak detaljno opisuje da je Roop Kanwar jedva provela nekoliko dana sa svojim mladim suprugom, kad ju je njegova porodica otjerala u smrt na pogrebnoj lomači - jer bi inače morali vratiti bogati miraz. Spaljivanje žena s umrlim mužem neki u Indiji slave kao povratak tradicionalnim vrijednostima.
Slučaj indijske tinejdžerice otprije skoro četrdeset godina ponovo je uzburkao strasti nakon što je 9. oktobra sud u Jaipuru oslobodio krivnje osmoricu muškaraca optuženih da su veličali njezinu smrt. Hinduistički običaj spaljivanja udovica, sati, još je 1829. zabranila britanska kolonijalna uprava u Indiji, navodi BBC, ali se običaj nastavio i nakon proglašenja nezavisnosti 1947. Smatra se da je Kanwar 29. žrtva satija od 1947., piše Indian Times.
"Odali joj počast"
Spaljivanju 18-godišnje udovice aplaudirale su tisuće stanovnika Divrale i okolnih sela. Slučaj Roop Kanwar privukao je gomile poklonika satija da joj odaju počast i uzdigao je do statusa božanstva, piše Indian Express, ali je istovremeno užasnuo mnoge druge. Aktivisti su zahtijevali prestanak njezina veličanja da se druge udovice ne bi potaklo da je oponašaju.
Službeno, slučaj Roop Kanwar vodi se kao posljednji indijski sati. Na valu ogorčenja i međunarodnih osuda, indijska je vlada bila prisiljena 1987. donijeti novi zakon, kojim je zabranila veličanje satija. Zakon predviđa smrtnu ili doživotnu kaznu za one koji su ga počinili ili poticali. No sudovi su proteklih godina oslobodili sve koji su bili optuženi za smrt 18-godišnje Indijke zajedno sa tijelom mrtvog supruga kojeg je jedva upoznala. Također su oslobođeni svi koji su veličali okrutni čin.
Prošlosedmična odluka suda o oslobađanju osmorice izazvala je bijes. Četrnaest ženskih organizacija iz Radžastana napisalo je pismo premijeru Bhajanu Lalu tražeći da vlada podnese žalbu na sudsku odluku i učini sve da bi spriječila veličanje satija. Iz radžastanske vlade su za BBC rekli da još nisu odlučili hoće li se žaliti. Ranije su za ubojstvo Roop Kanwar bile optužene 32 osobe, navodi Indian Times, među njima njezin svekar i šurjak, uhićeni zbog pomaganja i poticanja na djelo. Oslobođeni su 1996. godine.
‘Sama je odbrala‘
Porodica njenog muža i drugi iz sela tvrde da je Roop Kanwar sama odabrala smrt, u skladu s tradicijom. Tvrde da je odjenula svoju svadbenu odjeću i vodila povorku seoskim ulicama do pogrebne lomače svog supruga Maala Singha. Popela se na gomilu drva složenih za lomaču, stavila glavu mrtvog muža u krilo i pjevala vjerske pjesme dok joj je vatra zahvaćala tijelo, glasi verzija njegove obitelji i onih koji ih podržavaju iz viših hinduističkih klasa Radžastana. No novinari, advokati i aktivistice za prava žena tvrde drugačije. Roditelji Roop Kanwar nisu znali što se događa, iako su živjeli na samo dva sata udaljenosti, u glavnom gradu pokrajine Jaipuru. Tek su sljedeći dan iz novina doznali da im je zet umro, a kći živa spaljena. Prvo su se pobunili, ali su se kasnije povukli i prihvatili verziju da je njihova 18-godišnja kći dobrovoljno otišla u smrt za mladićem s kojim praktično nije ni živjela. Aktivistice tvrde da su stav promijenili pod pritiskom moćnih političara, navodi BBC. Par je proveo samo nekoliko dana zajedno, piše Indian Times, prije nego što je 25-godišnji Maal Singh Shekhawat podlegao bolesti.
Nakon smrti Roop Kanwar prosvjede su održale obje strane. Unatoč sudskoj zabrani, 200.000 ljudi prisustvovalo je ceremoniji 13 dana nakon Kanwarine smrti, a u selu su se prodavali njene uokvirene fotografije i posteri, pretvarajući Divralu u profitabilno hodočasničko mjesto.
Dvije odvojene istrage zaključile su da su Roop Kanwar progonili seljani da bi počinila sati i da je njneo spaljivanje bilo "daleko od dobrovoljnog", podsjeća BBC. Pripreme za sati počele su odmah nakon što je tijelo Maala Singha ujutro iz bolnice doneseno u selo. Roop Kanwar je naslutila što joj se sprema, pa je pobjegla od kuće i sakrila se. Pronađena je u jednoj staji. Odjenuli su je i natjerali u pogrebnu povorku. Očevici tvrde da su vidjeli da joj izlazi pjena na usta, citira BBC jedan od izvještaja. To bi značilo da je bila drogirana. "Kad su zapalili lomaču, pokušavala se osloboditi, ali su je mladići s mačetama gurnuli natrag na lomaču. Očevici su prijavili policiji da su je čuli kako viče i doziva upomoć", dodaje se u izvješću.
Užasno ubistvo
To nije bilo ništa drugo nego užasno ubistvo, ističe novinarka Geeta Seshu, koja je tri sedmice kasnije posjetila selo kao dio tročlanog tima koji je prikupljao svjedočanstva. Roditelji Roop Kanwar i braća u tom su trenutku bili ljutiti i spremni na borbu. Ali kasnije su promijenili stav pod pritiskom čelnika zajednice, kaže novinarka. Plan je bio izgraditi hram u čast Roop Kanwar i njezina žrtvovanja te zaraditi na hiljadama hodočasnika. No novi je zakon zabranio veličanje sati, pa je zabranio i izgradnju hramova ili prikupljanje novca.
Oživljavanje slučaja izazvao je proces osmorici muškaraca, koji su bili optuženi da su 1988., godinu dana nakon spaljivanja mlade žene, na godišnjicu smrti Roop Kanwar bili u grupi od 45 ljudi koja se okupila radi veličanja satija. Prijetilo im je do sedam godina zatvora, kao i novčana kazna do 30.000 rupija, piše Indian Express. No oslobođeni su jer sud nije prihvatio da je dokazano da se sati uopće dogodio. Od 45 optuženih u ovom postupku, njih 25 je 2004. godine oslobođeno zbog nedostatka dokaza, osmorica su oslobođena u srijedu, četvorica su u bijegu, dok su preostalih osam mrtvi.