Najveći američki brodograditelj potpisao je sporazum sa južnokorejskom kompanijom, što bi, prema mišljenju stručnjaka, mogao biti značajan korak ka jačanju kapaciteta američke mornarice u izgradnji ratnih brodova, kako bi držala korak s Kinom, koja ubrzano povećava svoju flotu.
Kompanije HII (Huntington Ingalls Industries) iz Virginije i Hyundai Heavy Industries iz Južne Koreje potpisale su memorandum o razumijevanju (MoU) u ponedjeljak, tokom odbrambene izložbe održane u američkoj saveznoj državi Maryland.
„Današnji sporazum odražava našu posvećenost istraživanju svih mogućnosti za proširenje kapaciteta američke brodogradnje u službi nacionalne sigurnosti“, izjavio je potpredsjednik HII-ja, Brian Blanchette, na ceremoniji u sklopu sajma Sea Air Space 2025, piše CNN.
„Saradnjom s našim brodograđevinskim saveznicima i razmjenom najboljih praksi, vjerujemo da ovaj memorandum ima stvarni potencijal da ubrza isporuku kvalitetnih brodova.“
U saopćenju kompanije Hyundai Heavy Industries istaknuto je da obje kompanije već grade razarače s Aegis sistemom, koji predstavljaju okosnicu mornarica SAD-a i Južne Koreje. Ovi brodovi pružaju zaštitu od raketnih prijetnji, uključujući balističke projektile koje posjeduju Kina i Sjeverna Koreja.
„Ovaj memorandum je posebno značajan jer predstavlja prvu saradnju između vodećih brodograđevinskih kompanija iz Koreje i SAD-a, koje imaju kapacitet da grade najnaprednije Aegis brodove na svijetu“, navodi se u saopćenju.
Hyundai upravlja najvećim brodogradilištem na svijetu, smještenim u Ulsanu, i prema njihovoj web stranici, izgrađuju 10% svih svjetskih brodova.
Stručnjaci već dugo pozivaju na jaču saradnju SAD-a sa saveznicima poput Južne Koreje i Japana u oblasti vojne brodogradnje, jer kineska brodogradilišta velikom brzinom proizvode ratne brodove, što je kineskoj mornarici omogućilo da postane najbrojnija na svijetu.
S druge strane, Washington ne uspijeva održati korak, uglavnom zbog ograničenih kapaciteta brodogradilišta i manjka kvalifikovanih radnika u SAD-u.
„Ovaj sporazum je snažan početak ka ublažavanju problema nedostatka kapaciteta u američkoj brodogradnji“, izjavio je analitičar sa Havaja Carl Schuster, bivši kapetan američke mornarice.
Schuster je naglasio da bi za punu izgradnju razarača za američku mornaricu u južnokorejskim brodogradilištima bile potrebne izmjene zakona u SAD-u, ali da bi sporazum već sada mogao donijeti konkretne koristi.
„Zakon ne zabranjuje korištenje stranih brodogradilišta za popravku i održavanje američkih ratnih brodova, a trenutno postoji zaostatak od 36 mjeseci u radovima na održavanju i remontu trupa“, rekao je.
Drugo južnokorejsko brodogradilište, Hanwha Ocean, prošlog mjeseca završilo je sedmomjesečni remont američkog broda za opskrbu USNS Wally Schirra, što je američki admiral opisao kao „prekretnicu“.
„Održavanje brodova u regiji smanjuje vrijeme van operativne funkcije i troškove, a povećava borbenu spremnost“, rekao je kontraadmiral Neil Koprowski, komandant Američkih mornaričkih snaga u Koreji.
No, saradnja graditelja Aegis razarača podiže savezničke odnose na viši nivo.
„Cilj nam je unaprijediti kapacitete brodogradnje obje zemlje, ali i dodatno ojačati bilateralnu sigurnosnu saradnju“, izjavio je Joo Wonho, izvršni direktor sektora za vojne i specijalne brodove kompanije Hyundai Heavy.
Južnokorejski parlamentarac Yu Yong-weon nazvao je sporazum „novim modelom obostrano korisne saradnje u oblasti brodogradnje i odbrambene industrije između Južne Koreje i Sjedinjenih Država.“
„Učešće korejskih brodogradilišta u jačanju američke mornaričke moći dodatno doprinosi sigurnosnoj saradnji između ROK-a i SAD-a, uključujući i napore da se obuzda Kina“, rekao je Yu. (ROK – Republika Koreja)
Schuster ističe još jednu važnu korist sporazuma.
„Hyundai i HII mogu iskoristiti ovaj sporazum za obuku novih američkih radnika u HII brodogradilištima. Manjak radne snage glavni je ograničavajući faktor u kapacitetima američkih brodogradilišta“, kazao je.
Ako bi se u budućnosti dogovorilo da se ratni brodovi za američku mornaricu grade u Južnoj Koreji, to bi moglo imati ogroman utjecaj.
Woo-man Jeong, direktor odjela za specijalizirane brodove kompanije Hyundai Heavy, rekao je prošlog mjeseca za korejski list Chosun Ilbo da njegova kompanija može izgraditi pet ili više Aegis razarača godišnje, dok američka brodogradilišta prosječno ne naprave više od dva.
Sporazum između HII i Hyundaija dolazi nakon velike investicije kompanije Hanwha Ocean iz Južne Koreje u američku brodogradnju prošle godine, kada su kupili Philly Shipyard, brodogradilište koje uglavnom pravi komercijalne brodove, ali se bavi i održavanjem vladinih plovila.
Bence Nemeth, viši predavač na King's Collegeu u Londonu, izjavio je nakon ove akvizicije da saradnja SAD-a i Južne Koreje u brodogradnji koristi sigurnosti obje zemlje.
„U kratkom roku, američka mornarica će imati više dostupnih brodova, a na srednji rok, to bi moglo ubrzati širenje flote. To može pomoći Washingtonu da zadrži svoju pomorsku dominaciju“, napisao je Nemeth za Korejski institut za pomorsku strategiju.
„Snažna američka mornarica ključna je i za nacionalnu sigurnost Južne Koreje jer odvraća Sjevernu Koreju od agresije“, zaključio je Nemeth.