Dan nakon Dana zahvalnosti – koji se obično naziva Crni petak – postao je jedan od najprometnijih dana za kupovinu u godini, najprije u Sjedinjenim Državama, a kasnije se počeo prakticirati širom svijeta. Nacionalni trgovački lanci tradicionalno nude ograničene akcije za uštedu novca na široku paletu robe u nastojanju da privuku kupce u trgovine dok nude slične ponude na mreži.
Sve je krenulo sa Wall Streeta
Prva zabilježena upotreba izraza "Crni petak" nije primijenjena na blagdansku kupovinu nakon Dana zahvalnosti, već na finansijsku krizu: konkretno, slom američkog tržišta zlata 24. septembra 1869.
Dva notorna finansijera s Wall Streeta, Jay Gould i Jim Fisk, sarađivali su kako bi kupili što više nacionalnog zlata, nadajući se da će podići cijenu do neba i prodati ga po nevjerovatnoj cijeni. Tog petka u septembru, zavjera je konačno razotkrivena, berza je krenula u slobodni pad i odvela sve u bankrot. Od bogataša s Wall Streeta do farmera, piše History.com.
Prema Britannici U petak, 24. septembra, intervencija predsjednika Ulyssesa S. Granta uzrokovala je propast njihovog plana. Berza je odmah pala, poslavši hiljade Amerikanaca u bankrot.
Najčešće ponavljana priča iza tradicije Crnog petka vezane uz kuovinu za Dan zahvalnosti povezuje ga s trgovcima na malo. Ona kaže da su, nakon cijele godine poslovanja s gubitkom ("u crvenom") trgovine bi navodno zaradile dobit ("otišle u plus") dan nakon Dana zahvalnosti, jer su blagdanski kupci potrošili toliko novca na sniženjima trgovačke robe. Iako je istina da su maloprodajne firme bilježile gubitke crvenom bojom, a dobit crnom bojom kada su vodile svoje računovodstvo, ova verzija porijekla Crnog petka je službeno odobrena — ali netačna.
Tačnije objašnjenje pojma datira iz ranih 1960-ih, kada su policajci u Philadelphiji počeli koristiti frazu "Crni petak" da bi opisali haos koji je nastao kada je veliki broj turista iz predgrađa došao u grad kako bi započeli svoju blagdansku kupovinu i, u nekim godinama, prisustvuje subotnjoj godišnjoj nogometnoj utakmici vojske i mornarice.
Ogromne gužve stvarale su glavobolju policiji, koja je radila duže smjene nego inače dok su se bavili saobraćajnim gužvama, nesrećama, krađama u trgovinama i drugim problemima.
Crni petak i crveno - crni profit
Za nekoliko godina u Philadelphiji se ukorijenio izraz Crni petak. Gradski trgovci pokušali su uljepšati dan nazvavši ga "Veliki petak".
Izraz "Crni petak" koji označava pozitivno povećanje maloprodaje nije se proširio širom SAD sve do kasnih 1980-ih, kada su trgovci počeli širiti narativ o crveno-crnom profitu. Crni petak opisan je kao dan kada su trgovine počele ostvarivati dobit u godini i kao dan najveće kupovine u Sjedinjenim Državama. Istina, većina trgovina imala je najveće rasprodaje u subotu prije Božića.
Posljednjih su godina nakon Crnog petka uslijedili drugi praznici za kupovinu, uključujući Small Business Saturday, koja potiče kupce da posjete lokalne trgovce, i Cyber Monday, koji promovira kupovinu putem interneta. Giving Tuesday također se pojavio kako bi potaknuo dobrotvorne donacije.
Posljednjih godina pojavio se još jedan mit koji daje posebno ružnu sliku tradicije, tvrdeći da su u 1800-ima vlasnici južnjačkih plantaža mogli kupiti porobljene radnike s popustom dan nakon Dana zahvalnosti. Iako je razumljivo da je ova verzija korijena Crnog petka navela neke da pozovu na bojkot blagdana maloprodaje, u stvari ona nema temelja.
Najveći dan kupovine u godini
Kako su trgovci na malo počeli shvaćati da mogu privući velike gužve snižavanjem cijena, Crni petak postao je dan za kupovinu. Cijene za Crni petak na kraju su postale još bolje od onih viđenih tokom božićnih rasprodaja u zadnji čas. Ovo je prazniku kupovine donijelo titulu "Najvećeg dana kupovine u godini".
Tradicionalno, Crni petak bio je jedan dugi "dan". Mnogi trgovci otvorili bi jutro Crnog petka hordama ljudi koji su zabrinuto čekali ispred prozora. S vremenom su se neke trgovine čak počele otvarati na Dan zahvalnosti. Međutim, najnoviji trend Crnog petka je da trgovine ostanu zatvorene na Dan zahvalnosti i otvore se rano u petak.
Za one koji ne žele hrabro obilaziti trgovine, online rasprodaje za Crni petak obično počinju u isto vrijeme ili čak ranije od rasprodaja u trgovinama. I online i u trgovinama, kupci mogu očekivati da će pronaći brojne prodavače robe u rasponu od TV-a i igračaka do tehnike i kućanskih potrepština.
Većina velikih trgovaca na mreži unaprijed objavljuje svoje skenirane oglase za Crni petak, kupone i ponude kako bi potrošačima dali vremena da saznaju kakva rasprodaja predstoji i planiraju kupnju. Druge kompanije imaju drugačiji pristup, čekajući do posljednjeg mogućeg trenutka da objave svoje oglase za Crni petak. Njihov je cilj stvoriti atmosferu i natjerati kupce da željno provjeravaju najavu.
Posljednjih godina vidjeli smo ono što se naziva "jeza crnog petka". Mnogi trgovci na malo započinju rasprodaje za Crni petak na mreži i u trgovinama nekoliko dana (ili čak sedmica) prije Dana zahvalnosti. Drugi svoje rasprodaje za Crni petak dijele na niz događaja uštede tokom novembra.