Sjednica Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH prekinuta je jučer na način da je Nebojša Radmanović (SNSD), predsjedavajući tog doma, grubo prekršio Poslovnik o radu Predstavničkog doma PSBiH, razotkriva Raport.
Naime, Raport je jučer objavio da je moguće da je Radmanović prekršio Poslovnik jer nakon što je proglasio pauzu uoči glasanja o tačkama o kojima se raspravljalo na jučerašnjoj sjednici, on se nije vratio na sjednicu i nije kao predsjedavajući na sjednici utvrdio ima li kvoruma ili drugih uvjeta za glasanje, kao što propisuje dokument zasnovan na Ustavu BiH i po kojem radi taj dom.
Jasno precizirane odredbe koje Radmanović nije ispoštovao, zastupnici pozivani telefonskim putem
Umjesto na sjednici, zastupnici Predstavničkog doma su telefonski obaviješteni i to neki „da nema kvoruma“, a drugi da „nema uvjeta za glasanje“ i da će se glasanje obaviti na narednoj sjednici Doma čije je održavanje planirano u julu mjesecu.
Uvidom u Poslovnik Predstavničkog doma, sada smo se uvjerili da je Radmanović postupio protivno dokumentu o radu jednog od domova najvišeg zakonodavnog tijela u državi BiH.
Poslovnik jasno propisuje da se Radmanović jučer nakon što je proglasio polusatnu pauzu, poslije isteka tog vremena trebao vratiti u salu za sjednice i sve da je zasjedanju u tom trenutku prisustvovao i samo jedan ili čak nijedan zastupnik, on je s pozicije predsjedavajućeg trebao zvanično konstatirati da nema kvoruma ili da obrazloži zbog čega nema uvjeta za nastavak sjednice.
Nakon toga, prema odredbama Poslovnika, Radmanović je trebao odrediti novu pauzu u trajanju od sat vremena i u tom roku bio je u obavezi da pokuša obezbijediti kvorum. Tek nakon tog eventualno neuspjelog pokušaja Radmanović je mogao prekinuti zasjedanje i odgoditi glasanje za narednu sjednicu.
No, ništa od toga Radmanović nije uradio, a prema saznanjima Raporta, sjednicu je i po cijenu kršenja Poslovnika odgodio iz razloga da Predstavnički dom jučer ne usvoji zahtjev za smjenu Nenada Nešića, ministra sigurnosti BiH, a zašto je kako otkriva Raport postojala velika šansa.
Podsjećamo, vrlo brzo nakon što je sjednica jučer počela zastupnici su se izjašnjavali o Inicijativi za smjenu ministra sigurnosti u Vijeću ministara BiH Nenada Nešića, koju je pokrenuo Klub SDA u tom domu.
Kao što je poznato, za smjenu Nenada Nešića, ministra sigurnosti BiH, koji je vrijeđao žrtve genocida u Srebrenici jučer je glasao 21 zastupnik Predstavničkog doma. Protiv je bilo pet zastupnika SNSD-a i dvoje zastupnika iz Srpskog kluba RS-a, te zastupnici HDZ-a BiH. Jedan zastupnik iz RS-a koji je uz SNSD nije prisustvovao sjednici.
Od pet opozicionih zastupnika iz RS-a jučerašnjoj sjednici prisustvovalo je samo njih dvoje i oni su pri glasanju o smjeni Nešića bili suzdržani.
Kako je Radmanović najavio izjašnjavanje u drugom krugu
Ovakvi rezultati glasanja pokazali su da je postojala opća većina za podršku zahtjevu za Nešićevu smjenu, ali nije bilo entitetske većine iz RS. Kada se o nekoj tački glasa u prvom krugu potrebno je da iz RS-a bude protiv najmanje pet zastupnika, a to se jučer nije desilo.
Analizom detalja jučerašnje sjednice Raport je došao do otkrića da se desilo nešto što nije uobičajeno.
Radmanović nije najavio usaglašavanje, nego izjašnjavanje
Kada je završeno glasanje o zahtjevu za Nešićevu smjenu, predsjedavajući Radmanović je konstatirao:
„Ima opšta većina, nema entitetska većina, u ovoj fazi glasanja nije usvojen zahtjev za smjenu gospodina Nešića izjasnit ćemo se naknadno u drugom krugu, zaključujem tačku tri", kazao je Radmanović i okončao raspravu o ovoj temi, a snimak sjednice na kojem se ova rečenica jasno čuje dostupan je i javnsoti.
Naizgled, ova Radmanovićeva rečenica za mnoge je značila da će se zbog nepostojanja entitetske većine, kao što je uglavnom pravilo, tročlani Kolegij kao komisija usaglašavati o ovom pitanju i da će izvjesni drugi krug glasanja biti održan na narednom zasjedanju.
Međutim, Radmanović je najavivši drugi krug glasanja s tim već potvrdio da Kolegij nema usaglašen stav o ovom pitanju, jer kad se Kolegij u vezi s nekim pitanjem usaglasi tada i nema drugog kruga glasanja, a kada je nepoznat ishod onda se najavi usaglašavanje, a drugi krug glasanja se najavljuje kada je već poznato da Kolegij nema o nečemu saglasnosti.
Najavivši drugi krug glasanja Radmanović je potvrdio da je propao pokušaj usaglašavanja. A, kada kažete na sjednici koja je u toku da ćete se naknadno izjašnjavati u drugom krugu, to kako nalažu Ustav BiH i Poslovnik doma znači da će se o nečemu glasati već kod naredne prilike za glasanje.
A, naredna prilika za glasanje u drugom krugu o Nešićevoj smjeni bila je već jučer tokom glasanja o drugim tačkama dnevnog reda koje je bilo predviđeno da se obavi na kraju zasjedanja.
A, šta je specifično za drugi krug glasanja ukoliko je do njega došlo?
Drugi krug glasanja u Predstavničkom domu PSBiH karakteriše to što neku odluku donosi većina od ukupnog broja poslanika koji su prisutni i koji glasaju, uz uslov da glasovi ''protiv'' ne sadrže dvije trećine ili više poslanika izabranih iz svakog entiteta. Pojednostavljeno, da bi SNSD jučer spriječio usvajanje zahtjeva za smjenu Nenada Nešića morali su imati 10 glasova iz RS-a protiv zahtjeva za smjenu Nenada Nešića.
SNSD je jučer imao u prvom krugu samo sedam ruku koje bi bile protiv Nešićeve smjene, a čak da je dvoje prisutnih zastupnika iz opozicije promijenilo mišljenje i umjesto da ostanu suzdržani kao u prvom krugu, to ne bi pomoglo SNSD-u da u drugom krugu glasanja spriječe izglasavanje zahtjeva za smjenu Nenada Nešića, jer bi to bilo nedovoljnih devet glasova.
Zato je Radmanović vjerovatno naknadno shvatio ili ga je neko upozorio na to, da je umjesto što je najavio „naknadno izjašnjavanje u drugom krugu“, trebao reći da će se Kolegij naknadno usaglašavati, što bi prema Poslovniku ostavilo Kolegiju rok od tri dana da raspravljaju o ovom pitanju, a onda tek na narednoj sjednici da saopće da se nisu usaglasili kada bi i išlo glasanje u drugom krugu.
Ali, Radmanović je već bio najavio izjašnjavanje u drugom krugu i jedini način da ga izbjegne bio je da smisli plan o prekidu sjednice.
Na što i na koga računa SNSD u julu?
Za sada nije poznato zašto je Radmanoviću potrebna „kupovina vremena“ da se u julu glasa u drugom krugu o Nešićevoj smjeni. Pretpostavlja se da SNSD računa na to da će neki od jučer odsutnih zastupnika iz opozicije iz RS-a možda biti protiv zahtjeva za smjenu ministra sigurnosti, a ukoliko bi svi zastupnici SNSD-a i njihovih partnera iz RS-a prisustvovali narednoj sjednici, a njih je ukupno osam i očekivano bili protiv Nešićeve smjene, uz još dva glasa iz opozicionih eventualno SDS-a, PDP-a ili Za pravdu i red, zahtjev za smjenu bi bio oboren.
U tom slučaju, zahtjev se ne bi ni našao pred delegatima Doma naroda, a u protivnom, Nešić se ne treba plašiti smjene, jer većina u Domu naroda koju čine SNSD i HDZBiH to bi spriječila. I u ovom slučaju je jasna pogubnost činjenice da je SNSD u Domu naroda PSBiH dobio četiri delegata s kojima osiguravaju većinu u Klubu srpskog naroda i obaranja onih akata kojima se protive.
No, jasno je da SNSD i DNS žele zaustaviti proces smjene i ne žele se izlagati nikakvom riziku.
Sumnja u namjere da Nešić uistinu i bude smijenjen
Jer, u Nešićevom slučaju ima elemenata krivičnog djela u kontekstu vrijeđanja žrtava genocida u Srebrenici što je krivično djelo, a imajući u vidu i da je usvojena Rezolucija u UN-u o genocidu u Srebrenici moguće je Nešićevo ponašanje posmatrati u svjetlu nanošenja štete čitavom jednom narodu, u ovom slučaju bošnjačkom, jer ismijavajući žrtve genocida on vrijeđa čitav jedan narod i sigurno mu nanosi bol i iznova dira u rane koje nikada neće zacijeliti.
Imajući u vidu kompletnu ozbiljnost zahtjeva za Nešićevu smjenu kada se posmatraju i oni koji su zahtjev podnijeli, a to je Klub SDA u Predstavničkom domu, kao i oni koji su glasali za ovaj prijedlog, a to su i zastupnici vladajuće „trojke“, ali i opozicije u Predstavničkom domu PSBiH, pravo je pitanje, zbog čega niko od njih jučer nije ukazao Radmanoviću na kršenje Poslovnika i zašto niko nije insistirao na tome da se Radmanović nakon pauze proglašene uoči glasanja pojavi u sali i zvanično saopći razloge za prekid sjednice.
Dok to ne objasne javnosti, s pravom se može sumnjati da niko nije ni imao ozbiljnu namjeru da Nešić uistinu bude i smijenjen.