Prevare na internetu

Kako prepoznati lažne online trgovine: Ovih sedam savjeta dobro proučite ako ne želite nasjesti na muljaže prevaranata

U proteklih godinu dana veliki prevara potrošača dogodio se na društvenim mrežama.

Nedavno je digitalna banka Revolut objavila podatke svog istraživanja o prevarama prilikom kupovina putem interneta. Trend tih prevara je u snažnom porastu, a podaci Revolutovog istraživanja pokazuju da se prošle godine 61 posto prevara započetih na društvenim mrežama i 40 posto ukupnog iznosa ukradenih sredstava dogodio na platformama tvrtke Meta – Facebooku, Instagramu, WhatsAppu i Messengeru.

Najčešće prevare prilikom online kupovina su one u kojima se korisnike sugestivno navodi da kupe artikle koji uopće ne postoje ili nisu onakvi kakvi su prikazani u oglasima. Usto su česte i investicijske prevare kada se kupcima obećava mogućnost “brze zarade” uz prethodno ulaganje znatnih svota novca.

Ukoliko se odlučite da nešto kupite online, prvo obratite pažnju na sljedeće stvari:

1. Na Facebooku kupujte od provjerenih izvora. Uvijek pogledajte recenzije i ocjene prodavača, ali prije kupnje, ne nakon.

2. Ne ostavljate svoje lične podatke – ime i prezime, adresu, broj lične karte, OIB, broj bankovne kartice.

3. Ne nasjedajte na lijepe fotografije i nisku cijenu proizvoda. Raspitajte se o troškovima dostave i povrata robe, te načinu reklamacije.

4. Tražite od dostavljača da pregledate paket prije plaćanja. Ako vam ne dozvoli, nemojte preuzeti paket.

5. Ne preuzimajte pakete koje niste naručili jer je puno prevara i na taj način. Ako nešto niste naručili, ne morate to preuzeti.

6. Ne kupujte lijekove, dodatke prehrani i medicinska pomagala preko društvenih mreža jer ćete puno platiti, a ti su proizvodi uglavnom bezvrijedni.

7. Kada je u pitanju online kupovina putem web stranica, ne plaćajte unaprijed i provjerite stranice preko kojih kupujete.

Kako prepoznati lažne online trgovine?

Osim provjerom sumnjive internetske trgovine na njihovom servisu, lažne internetske trgovine možete prepoznati i prema sljedećim obilježjima:

– često koriste ime i vizualni identitet poznatih modnih brendova

– domena web trgovine se razlikuje od izvorne domene brenda (npr. brand.com → brend.xyz)

– uz ime brenda često imaju dodatke poput “outlet”, “popust”, “akcija” i sl.

– dijelovi stranice su na različitim jezicima

– pojavljuje se tekst u kojem svaka riječ počinje velikim početnim slovom

– pojavljuju se gramatičke greške

– nema podataka o kompaniji i kontakt broju

– nije moguće plaćanje pouzećem

– kontakt je dostupan samo putem forme za slanje elektronske pošte

– korisnik ne može kupovati kao gost, već je obavezna registracija

– svi artikli su na popustu ili imaju neuobično niske cijene