Koliko je star vaš mobilni telefon? Spada li u kategoriju novih (kupljenih ove godine) ili ipak iza sebe ima već neki staž? Bez obzira koliko ga dugo imate, kod većine korisnika vrijedi isto pravilo - žele da ih njihov telefon što duže, što bolje služi.
Do prije nekoliko godina, praksa je za većinu korisnika bila zamijeniti pametni telefon svake godine ili svake dvije godine. No, sad i proizvođači ciljaju na dugotrajniju upotrebu. Uostalom, ako telefon platite 1000 ili više eura, normalno je za očekivati da će trajati duže od godinu ili dvije.
A na to koliko će dugo trajati, uvelike može utjecati i sam korisnik svojim ponašanjem i opcijama koje koristi na pametnom telefonu. Pa ako želite svoj pametni telefon koristiti što dulje, obratite pozornost na sljedeće:
Baterija
Baterija je jedna od najslabijih karika u pametnim telefonima, ali i jedna od onih koja trpi najviše zlostavljanja od korisnika. Kemijska starost punjive baterije nije povezana s vremenom proizvodnje. Umjesto toga, temelji se na složenoj mješavini faktora uključujući temperaturu kojoj je izložena te načinu na koji ju se puni.
Naime, pametni telefoni danas imaju litij-ionske baterije, koje s vremenom kemijski stare. To znači da više ne mogu zadržati napunjenost jednako dugo kao i na početku, a to dovodi do češćeg punjenja i pražnjenja i još većeg skraćivanja roka trajanja. Rekli bismo - zatvoreni krug.
Ali korisnici mogu uvelike utjecati na to koliko će im baterija dugo trajati. Većina pametnih telefona u svom sistemu ima ugrađenu tehnologiju optimizacije punjenja baterije koja je osmišljena kako bi produžila njeno trajanje. To znači da sistem neće dopustiti da se baterija puni jednakom brzinom do 100 posto, prepoznat će kad je napunjena i prestati s punjenjem, odnosno automatski uključiti štednju baterije kad napunjenost padne ispod 20 posto.
Stariji korisnici sjećaju se savjeta da je potrebno dopustiti bateriji da se potpuno isprazni prije nego što ju ponovno napune do kraja. To je vrijedilo za stare baterije. Opetovano dopuštanje da se baterija potpuno isprazni može skratiti njezin život i smanjiti ukupni kapacitet.
Stoga bi napunjenost baterije trebalo održavati između 25 i 95 posto kako bi ona što duže trajala.
Temperatura
Baš kao i ostali elektronički uređaji, pametni telefoni imaju temperaturu na kojoj najbolje funkcioniraju. Kao i ljudi - najviše vole temperaturu oko 20 stepeni. Izlaganje veoma niskoj ili veoma visokoj temperaturi može utjecati na njihov rad, ali i skratiti njihov životni vijek.
Tako, primjerice, treba izbjegavati punjenje baterije kad je u prostoriji u kojoj se telefon nalazi (ili primjerice u automobilu) visoka temperatura. Pod visokom temperaturom, većina proizvođača smatra sve iznad 35 stepeni Celzijevih. Naime, baterija se tokom punjenja zagrijava, a ako je i sam telefon izložen visokoj temperaturi, to može dovesti do trajnog smanjenja kapaciteta i vijeka trajanja baterije.
Također, proizvođači upozoravaju da se pametni telefoni ne ostavljaju u automobilima tokom hladnog ili vrućeg vremena, ne ostavljaju direktno izloženi vremenskim uvjetima kao što je led, snijeg, odnosno kiša ili direktno sunce. To može utjecati na temperaturu uređaja, otežati korištenje ekrana osjetljivog na dodir, ali i uništiti bateriju.
Postavke
Iako telefoni imaju u svom operativnom sustavu optimiziranje punjenja, nemaju i automatsko optimiziranje potrošnje baterije, a to može itekako utjecati na trajanje samog uređaja. No, zato imaju nekoliko opcija kojima je moguće promijeniti način na koji aplikacije i sam uređaj troše energiju.
Tako je moguće smanjiti svjetlinu zaslona telefona, uključiti tamnu temu i smanjiti vrijeme potrebno za gašenje zaslona. Značajka automatske svjetline prilagođava svjetlinu zaslona prema razini ambijentalnog svjetla također može smanjiti potrošnju energije.
U postavkama bi trebalo provjeriti i koja aplikacije najviše utječu na potrošnju baterije i, ako ih se ne koristi, isključiti ili deinstalirati.
Moguće je i uključiti opciju štednje energije kad napunjenost baterije padne ispod određene razine, npr. 20 posto. Ovisno o sustavu, štednja energije podrazumijeva gašenje WiFi veze, Bluetooth veze, rjeđe osvježavanje aplikacija, smanjenje osvjetljenosti zaslona i slično. Neki telefoni imaju opciju da je štednja energije uključena stalno, dok se kod drugih uključuje kad baterija dosegne određenu razinu napunjenosti.
Zaštita
Staklo i metal čini telefone elegantnima i privlačnima. Ali je i savršena formula za klizanje i razbijanje tog istog telefona. Iako sad neki proizvođači koriste materijale koji mogu izdržati i uporno udaranje po zaslonu metalnim čekićem, ipak je kod većine korisnika prisutan strah - a šta ako se razbije?
Tu uskaču brojni proizvođači zaštitnih torbica, navlaka, maski, kaljenog stakla ili TPU folije. Uz to što će sam uređaj zaštititi od ogrebotina i udaraca, korisniku daju i mogućnost personalizacije uređaja.
Koji ćete oblik zaštite odabrati, ovisi o vašim željama, raspoloživom budžetu, ali i opcijama koje se nude za vaš model telefona.
Čišćenje
Budimo realni, kad ste posljednji put očistili svoj telefon? Držimo ih stalno po rukama, ostavljamo na različitim površinama, prislanjamo uz usta i lice, a o čišćenju razmišljaju tek rijetki. Tu treba dodati i držanje telefona po džepovima, torbicama, ladicama i utorima koji sami po sebi nisu baš najčišća mjesta.
Stoga nikoga ne bi trebalo iznenaditi ako kažemo da i telefon treba redovito čišćenje. Njegovi priključci i utori mogu skupljati dlačice, mrvice, prašinu i ostale čestice koje će utjecati na čistoću zvuka ili mogućnost punjenja.
A čišćenje nije komplicirano. Uzmite čačkalicu i lagano izvucite nataloženu prašinu iz utora vodeći računa da to radite laganim i odmjerenim potezima kako nešto ne bi oštetili. Prostore poput mikrofona na dnu uređaja ili zvučnika na vrhu, očistite starom četkicom za zube.
Na kraju, prebrišite uređaj vlažnim maramicama za čišćenje naočala ili računarskih ekrana i ne zaboravite isto napraviti s maskom ili torbicom u kojoj ga nosite.
I na kraju … softver
Na ovaj dio korisnici imaju najmanje utjecaja, ali to ne znači da ne trebaju obratiti pozornost na njega. Proizvođači većinom daju jamstvo od jedne do dvije godine na hardverski dio uređaja, a o tome koliko dugo ga planiraju softverski podržavati, može ovisiti vrijeme kad ćete biti prisiljeni promijeniti svoj telefon.
Do prije koju godinu većina je proizvođača podršku davala dvije do tri godine (Apple je tu bio nešto izdašniji s pet i više godina), no u posljednje vrijeme to se mijenja. Tako se Google obvezao da će svojim Pixel telefonima osigurati sedam godina podrške u obliku ažuriranja operativnog sustava i sigurnosnih ažuriranja. Isto je istaknuo i Samsung, dok Apple nije dao nikakvo obećanje, ali iz dosadašnje prakse vidi se da je ta podrška duža od pet godina.
No, da bi to i funkcioniralo, korisnici moraju ta ažuriranja redovito instairati i voditi računa da su ažurirane i aplikacije koje koriste, ali i da nakon svakog ažuriranja provjere funkcija privatnosti, sigurnosti i upravljanja baterijom, kako se one ne bi vratile na fabričke postavke.
Uz sve ovo, i ako ne dođe do nekog neplaniranog kvara, telefon bi vas trebao dobro i vjerno služiti godinama. Vjerojatno i duže nego što ste i vi i proizvođač planirali.