Svijet

Kakve misterije krije ogromni ruski konvoj navodno zaglavljen kod Kijeva?

Provizorne blokade na putevima postavljene su širom ukrajinske prijestolnice kako bi se spriječilo kretanje ruskih trupa koje su se kretale prema gradu u konvoju udaljenom oko 41 kilometar, piše Washington Post.

Na nekim strateškim putevima, Ukrajinci su parkirali tramvaje i autobuse kako bi ograničili pristup vozilima. Kontrolni punktovi za inspekciju ličnih dokumenata su također uspostavljeni kako bi se iskorijenili potencijalni saboteri. "Imamo puno 'poklona' za Ruse", rekao je gradonačelnik Kijeva Vitalij Kličko u intervjuu. “Nije slatko. Veoma je bolno.”

Produžena parada ruskih oklopnih vozila, tenkova i vučene artiljerije u dužini od 64 kilometra koja je krenula sa sjevera na putu prema Kijevu uzbunila je i zbunila posmatrače ovog rata koji se širi. Ne radi se samo o njegovoj čistoj veličini. To je i zato što se danima nije primjetno pomjeralo.

Američki zvaničnici pripisuju očigledno zastoj dijelom logističkim propustima na ruskoj strani, uključujući nestašicu hrane i goriva, koji su usporili napredovanje Moskve kroz različite dijelove zemlje. Oni su usporavanje konvoja također pripisali i ukrajinskim naporima da napadnu odabrane dijelove konvoja. Ipak, zvaničnici upozoravaju da bi se Rusi u svakom trenutku mogli pregrupirati i nastaviti s pritiskom.

U Kijevu je konvoj koji se približavao skupio mnogo više inspiracije nego straha, motivirajući stanovnike da se osvete ruskoj invaziji na bilo koji način.

“Meta u Ukrajini nije tajna. Meta je glavni grad Ukrajine”, rekao je Kličko.

Pokret ruskih trupa sa sjevera predstavlja rizik, priznao je. „I mi se pripremamo da damo odgovor“, rekao je.

U sjevernom Kijevu, vojnici i dobrovoljci su iskopali rovove i postavili položaje i opremu — uključujući protivavionski top — kako bi se pripremili za potencijalni dolazak ruskih trupa u glavni grad. Gotovo sve firme u gradu, osim određenih trgovina, benzinskih pumpi i apoteka, zatvorene su. Sa zatvorenim školama i kancelarijama, stanovnici su uglavnom ili pobjegli ili se pridružili otporu.

Iako američki zvaničnici kažu da je konvoj dizajniran za popunu i preopremanje ruskih snaga, oni priznaju da je još uvijek moguće da bi određeni elementi mogli biti namijenjeni pomoći u napadu.

"Naša procjena je da je u velikoj mjeri namijenjena za opskrbu - ali ne mogu isključiti da ne postoje borbena vozila", rekao je u ponedjeljak glasnogovornik Pentagona John Kirby. “Ne možemo čak ni reći da je to sve jedan konvoj, a ne nekoliko.”

Ipak, napredak konvoja - ili njegov nedostatak - nastavlja da plijeni popularnu fascinaciju, zahvaljujući stalnom toku satelitskih slika i video zapisa koje snima i distribuira Maxar Technologies, kompanija za svemirsku tehnologiju i obavještajne službe.

Slike su stavile posao praćenja ruskih linija snabdevanja, obično okupaciju tajnih vladinih agencija, u javnu sferu, čineći ih glavnim programima TV vijesti i inspirišući generale iz fotelja širom sveta da daju svoje savete o tome kako da napadnu kolonu. Ogroman niz vojnih vozila - ponekad postavljenih dva ili tri jedno pored drugog na cesti, ponekad razmaknutih za nekoliko metara - izgleda i strašno i predosjećajno.

Dok vozila za transport goriva i municije imaju tendenciju da strše, mogu se zakamuflirati, rekao je Michael Kofman, direktor ruskih studija u CNA i stručnjak za rusku vojsku.

Britansko ministarstvo odbrane podržava procjenu američkih zvaničnika da Rusija pokušava ispraviti kurs kako bi prevazišla logističke izazove, ali taj potez također pruža više potencijalnih meta za Ukrajince koji pokušavaju ometati ruske ratne napore.

Kamioni s gorivom su upravo ona vrsta "mekih meta" koju bi Ukrajinci trebali napasti dok pokušavaju da potkopaju sposobnost veće i moćnije ruske vojske da se bori, kaže Jason Crow, armija veteran koji se borio u Afganistanu i Iraku i posjetio Ukrajinu posljednjih nedjelja.

„Ne pogađate borbene jedinice. Ne pogađate tenkove. Pogodili ste kamione za gorivo, kamione sa municijom”, rekao je Crow.
„Prekidate njihove zalihe, a također pokušavate da unesete teror u umove neprijatelja.”

Čini se da pogled na dio ruskih vozila pomaže u jačanju javnog mnijenja prema pružanju veće vojne pomoći. Vladini zvaničnici, koji su nekada bili voljni da eskaliraju učešće u sukobu, sada govore o obezbjeđivanju aviona i dodatne municije kako bi pomogli Ukrajini da se odupre invaziji koja je u toku.

"Taj konvoj od 64 kilometra, inače, nazivam najvećom i najdebljom metom u Ukrajini", rekao je za MSNBC penzionisani mornarički admiral James Stavridis, koji je ranije predvodio snage NATO-a kao vrhovni saveznički komandant za Evropu. Stavite određene borbene avione "u ruke Ukrajincima", dodao je, "i gledajte kako ta stvar eksplodira".

Pitanje da li opremiti Ukrajinu pojačanim vazdušnim snagama zahvatilo je saveznike u NATO-u tokom prošle nedjelje, nakon što je formiran prvobitni plan za evropske nacije da pošalju borbene avione u Ukrajinu, ali se onda činilo da se raspao, pod ruskim pretnjama da će otkloniti "posljedice" za zemlje koje materijalno pomažu ukrajinskom otporu.

Ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski je tokom vikenda žarko pozvao svjetske lidere i direktno članove Kongresa za avione i dronove kako bi zaustavili rusko napredovanje. Sada se raspravlja o potencijalnim planovima u kojima bi Sjedinjene Države mogle pomoći Poljskoj da pošalje avione MiG-29 u Ukrajinu tako što će zatrpati poljsku flotu.

U nedjelju je državni sekretar Antony Blinken rekao da Sjedinjene Države "vrlo, vrlo aktivno" rade na takvom planu.

To je u suprotnosti sa demonstriranim otporom administracije prema pozivima za uspostavljanje zone zabrane letova iznad Ukrajine, što bi gotovo sigurno zahtijevalo direktan angažman s ruskim zračnim snagama. Predsjednik Bajden je u više navrata izjavio da nikakve američke trupe neće biti raspoređene u Ukrajinu.

Američki zvaničnici su na sličan način ignorisali pozive zakonodavaca da direktno isporuče jurišne avione Ukrajini. Napor da se u Ukrajinu pošalje A-10 Warthogs, na primjer, nije otišao nigdje, dijelom zato što većina ukrajinskih vojnih pilota nije obučena za njih.

Snage zemlje su bolje upoznate s načinom upravljanja, održavanja i popravljanja lovaca MiG iz sovjetskog doba koji su potencijalno u ponudi iz Poljske, kako bi im dali više mišića dok se bore protiv Rusa za kontrolu zračnog prostora nad ključnim mjestima, poput konvoja.

"Više je nego vjerovatno da ruske snage imaju lokalnu zračnu nadmoć, tako da je sumnjivo da ukrajinske snage imaju dobru priliku za napad", rekao je Kofman o trenutnom držanju Kijeva. S obzirom na tu neravnotežu, dodao je, "najbolja šansa Ukrajinaca" da oštete konvoj u ovom trenutku "jesu dronovi".

Ukrajina je postigla određeni uspjeh u gađanju ruskih ciljeva s bespilotna letjelica Bayraktar TB2, koja je kupljena od Turske. Prošle sedmice, ukrajinski ministar odbrane je u objavi na Facebooku rekao da su dodatni dronovi Bayraktar upravo stigli u zemlju, ali nije jasno koliko je još dronova Kijev kupio.

Tony Radakin, šef oružanih snaga Ujedinjenog Kraljevstva, rekao je tokom intervjua za BBC u nedjelju da ukrajinski napadi na konvoj "utiču na moral" među ruskim trupama. Neki od tih vojnika kampuju u obližnjoj šumi, dodao je Radakin, iz straha da će ostati u vozilima konvoja koja bi mogla biti pogođena.

Uprkos hrabrosti i motivaciji da se bore protiv nadolazećeg konvoja, stanovnici Kijeva su takođe u očaju posmatrali granatiranje i presecanje puteva za bekstvo u drugim gradovima.

Iako se stanovnici spremaju za konvoj koji se približava, znaju da uskoro možda neće imati priliku da izađu jer su Rusi presjekli više puteva. U ponedjeljak uvečer, centralna željeznička stanica u Kijevu bila je prepuna porodica koje su pobjegle iz glavnog grada, od kojih su mnoge nosile svoje pse i mačke dok su se trpali u pretrpane vozove na zapadu.