U bh. entitetu Republika Srpska danima vlada vanredno stanje.
Kreirali su ga Milorad Dodik, predsjednik RS i SNSD-a, te njegova stranka, a uoči presude Suda BiH koja će mu danas biti izrečena. U strahu od zatvorske kazne i zabrane političkog djelovanja, Dodik i njegov SNSD već danima siju strah i paniku među građanima, obmanjujući ih da je presuda Dodiku istovremeno presuda entitetu RS i srpskom narodu.
Upregli su u SNSD-u ovih dana sve snage i kapacitete kako bi od Dodika napravili žrtvu američke i ko zna čije još urote. Kao da nije riječ o bogatom i bahatom diktatoru koji osim što je prekršio Krivični zakon BiH i pokušao zabraniti provedbu odluka Ustavnog suda u tom dijelu BiH, još je u RS uveo porodičnu strahovladu, gdje poluge moći drži sa svojom djecom i s njima kontrolira tokove ogromnog novca koji se slijeva u njihove privatne džepove, dok građani jedva sastavljaju kraj s krajem.
Iskustvo krvavih devedesetih poziva na oprez
Huškaju Dodik i funkcioneri i pristalice njegove stranke koji su obezbijedili i svoje unuke debelim bankovnim računima, ovih dana zaposlene u institucijama BiH koji zahvaljujući državi i državnom budžetu imaju solidna primanja i osiguranu egzistenciju za svoje porodice da se zarad njega svega odreknu i krenu u, ne samo egzistencijalnu, nego i sigurnosnu neizvjesnost.
I dok u RS sve agresivnije, iznose planove o tome kako će razbijati državu, Oružane snage BiH, poništavati Ustav BiH i faktički mijenjati ustavni poredak, uz najavu stalnog zasjedanja entitetskog parlamenta, na nivou državnih institucija, osim sporadičnih izjava pojedinih zvaničnika, javnosti je nepoznat odgovor kojim će država BiH uzvratiti na eventualni pokušaj realizacije tih planova.
Za sada je jedna od najkonkretnijih aktivnosti i kao odgovor na tenzije koje se dižu u RS, stigla iz EUFOR-a koji je dio svojih snaga usmjerio u Srebrenicu, što može s jedne strane biti ohrabrujuće, a s druge strane obeshrabrujuće, jer nam može biti znak da je izvjesno da može doći do nekih dešavanja u kojima bi bila neophodna intervencija EUFOR-a.
Međutim, poučeni iskustvom krvavih devedesetih godina prošlog stoljeća, veliki broj građana ove zemlje očekuje adekvatan odgovor države na ovaj čini se od Dejtona do danas najagresivniji napad na državu i njene institucije.
Ako se primjerice u BiH i samo površno pogledaju odredbe pojedinih zakona i nadležnost najvažnijih institucija na nivou BiH i dovedu se u vezu s onim što Dodik i njegovi partneri u RS najavljuju da će provesti u djelo, onda je jasno da je u tim slučajevima riječ o krivičnim djelima koja trebaju biti spriječena i sankcionisana.
Pokušaj promjene ustavnog poretka je krivično djelo
Prije svega Dodik prijeti rušenjem Ustava BiH, blokadom državnih institucija, formiranjem vojske RS, zabranom djelovanja Suda BiH, Tužilaštva BiH i SIPA-e na području tog entiteta.
Ove prijetnje mogle bi se podvesti pod odredbu Krivičnog zakona BiH koja tretira krivično djelo "Napad na ustavni poredak" i to u Članu 156. koji između ostalog kaže:
"Ko upotrebom sile ili prijetnjom upotrebe sile, ili na neki drugi protivpravan način pokuša da promijeni ustavni poredak Bosne i Hercegovine ili da svrgne njene najviše institucije, kaznit će se kaznom zatvora najmanje pet godina.“
Pitanje je samo hoće li na ove prijetnje pravovremeno reagirati Tužilaštvo BiH i hoće li ispitati sve aspekte pokušaja promjene ustavnog poretka u BiH koji najavljuju u RS.
Dodatno pitanje je na kakvu reakciju bi eventualna istraga Državnog tužilaštva i policijska agencija kojoj ta pravosudna agencija izda naredbu za istražne radnje eventualno naišli u RS-u što se s obzirom na prijetnje koje dolaze iz tog entiteta ne smije zanemariti.
Također, bitno je napomenuti da je u situaciji u kojoj se trenutno nalazi BiH jedan od najvažnijih zakona koji tretira ovu oblast, jeste Zakon o odbrani BiH.
Taj zakon regulira jedinstveni odbrambeni sistem Bosne i Hercegovine, uspostavlja i definira lanac komandovanja i ulogu svih elemenata kako bi Bosna i Hercegovina imala pun kapacitet u civilnom nadzoru i zaštiti svog suvereniteta i teritorijalnog integriteta.
"Zakon utvrđuje prava, dužnosti i postupke institucija Bosne i Hercegovine, Oružanih snaga Bosne i Hercegovine i entitetskih organa za odbranu suvereniteta i teritorijalnog integriteta, političke nezavisnosti i međunarodnog subjektiviteta Bosne i Hercegovine kao i pružanje pomoći civilnim vlastima", navodi se već u članu 1. Zakona o odbrani.
Vanredno stanje
Jasno je da je ovaj zakon 'krojen' s pretpostavkom ugrožavanja BiH od nekog vanjskog i stranog neprijatelja, međutim, ovaj zakon decidno definira kada Predsjedništvo Bosne i Hercegovine može tražiti od Parlamentarne skupštine BiH proglašenje vanrednog stanja, što je precizirano sljedećom odredbom:
"Predsjedništvo zahtijeva proglašenje vanrednog stanja od Parlamentarne skupštine kada postoji prijetnja postojanju Bosne i Hercegovine, prijetnja normalnom funkcioniranju ustavnih institucija ili neposredna ratna opasnost".
U situaciji koju trenutno proživljava država BiH, suočena s prijetnjom po njen opstanak, integritet i suverenitet, a i s prisutnim prijetnjama njenim institucijama, ako Dodik nastavi s prijetnjama i njihovom realizacijom, prvi bi morali reagirati Predsjedništvo BiH i Parlamentarna skupština BiH, barem zasjedanjem kojem bi prisustvovali i članovi kolektivnog šefa države, koji se do sada nisu odazivali pozivima da prisustvuju zasjedanjima najvišeg zakonodavnog tijela u državi.
Naravno, nadati se da se kriza neće produbljivati i da će u RS pobijediti razum i da su sve do sada izrečene prijetnje na račun države BiH, samo rezultat nervoze i ogorčenosti Milorada Dodika zbog straha od osuđujuće presude i potencijalne zabrane političkog djelovanja, što je kazna koja mu također visi nad glavom.