Puni Gas

Kraj trakavice: Benzinci i dizelaši su spašeni. Ali samo u teoriji

Benzinci i dizelaši auta cesta

Evropska unija već mjesecima pokušava donijeti zakon o zabrani prodaje novih automobila koji koriste motore s unutarnjim sagorijevanjem. Kada se sve činilo gotovo Njemačka i Italija odlučili su blokirati konačno donošenje zakona tražeći do sa dopusti prodaja automobila koji koriste e-goriva. Na kraju svoj ultimatum uspjeli provesti u djelo. Barem djelomično. Zakon je jučer prošao zadnju instancu na Evropskom vijeću. Benzinci i dizelaši su zabranjeni, odnosno zabrana je potvrđena, osim za vozila koja će koristiti CO2 neutralna e-goriva. Što će to značiti za kupce. U nastavku donosimo odgovore za najvažnija pitanja.

Od 2035. novi automobili koji rade na klasični benzin ili dizel više se neće smjeti prodavati u EU Njemačka vlada uspjela je natjerati Komisiju da specificira kako bi i nakon 2035. trebalo biti moguće prodavati automobile koji koriste motore s unutarnjim izgaranjem i e-goriva, odnosno sintetička goriva proizvedena iz obnovljivih izvora energije.

Zbog toga će biti stvorena nova kategorija vozila pod nazivom "samo e-goriva" koja će biti uključena u EU propise. To bi se trebalo dogoditi do kraja 2024. godine. Već se znaju i neki detalji o takvim vozilima. Trebala bi imati ugrađene uređaje koji će sprječavati da se u njima koristi klasični benzin ili dizel onemogućavanjem rada motora. Predstavnici automobilske industrije su potvrdili da bi takvo rješenje moglo biti tehnički izvedivo.

Šta će se događati prije 2035. godine?

Do 2035. godine mnogo toga u svijetu automobila trebalo bi se postupno mijenjati, promjene neće doći preko noći nego će se postupno uvoditi. Usvojeni zakon o postupnom ukidanju motora s unutrašnjem sagorijevanjem obvezuje proizvođače automobila da u roku postupno smanjuju ukupne emisije CO2 svih automobila koje prodaju, odnosno za cijelu flotu. Do 2030. emisija CO2 novoregistriranih osobnih automobila trebala bi se smanjiti za 55 posto u odnosu na 2021., a do 2035. na nulu. To znači daljnje forsiranje električnih automobila, ali i smanjenja potrošnje klasičnih automobila rješenjima kao što su hibridni i plug-in hibridni sistemi.

Međutim još uvijek je nejasno kakve će posljedice imati kompromis između EU i Njemačke za ovaj cilj. Jer čak i e-goriva proizvedena iz obnovljivih izvora energije izbacuju CO2 kada izgaraju. Doduše ta ista količina CO2 kasnije se koristi za proizvodnju e-goriva tako da se pretpostavlja da će smatrati kako nemaju nikakvu CO2 emisiju.

Kako će s uvoditi promjene?

  1. - smanjenje emisije CO2 u ukupnoj floti prodanih automobila za 15 posto u odnosu na 2021. godinu
  2. - smanjenje emisije CO2 u ukupnoj floti prodanih automobila za 55 posto u odnosu na 2021. godinu
  3. - smanjenje emisije CO2 u ukupnoj floti prodanih automobila za 100 posto

Zakonom o zabrani motora s unutrašnjim sagorijevanjem, EU forsira put prema elektromobilnosti: emisije CO2 u ispuh auta koriste se kao jedina mjerena varijabla, a prema trenutnom stanju razvoja automobila, ovaj se zahtjev može ispuniti samo s električnim automobilima ili vozilima s gorivim ćelijama na vodik.

Hoće li benzin i dizel biti zabranjeni?

Zakon se odnosi samo na novoregistrirane automobile, a na postojeća vozila nova regulativa EU ne utječe. Međutim, strože smjernice za onečišćenje zraka mogle bi dovesti do toga da stariji automobili budu pogođeni zabranama vožnje po određenim zonama u gradovima kao što to već duže vrijeme rade u Njemačkoj i nekim drugim EU državama.

Šta je s prodajom polovnjaka?

Ne postoji zabrana preprodaje rabljenih automobila s benzinskim i dizelskim motorima. Novi zakon odnosi se samo na osobne automobile koji će biti novoregistrirani nakon 1. januara 2035. godine. Automobile s motorima s unutarnjim izgaranjem nakon tog datuma bit će moguće prodati i, pod uvjetom da nije prva registracija, registrirati.

Hoće li biti rezervnih dijelova za aute s benzincima i dizelašima?

Čak i ako će većina proizvođača automobila prestati razvijati nove motore s unutrašnjim sagorijevanjem za evropsko tržište u 2030-ima, dizel i benzin će nakon toga nastaviti igrati veliku ulogu u cijelom svijetu. Stoga bi nabava rezervnih dijelova u početku trebala ostati bez problema.

Hoće li vrijednost polovnih auta s benzincima i dizelašima pasti?

Vrlo je vjerovatno da će se dogoditi baš suprotno. Sigurno je da se i do 2035. mnogi neće pomiriti sa zabranom te bi potražnja za dobro uščuvanim benzincima i dizelašima u godinama nakon toga mogla jako porasti, a samim time i njihova cijena.