Korištenje službenih vozila ne može biti bez kontrole i bez nadzora, a da je i u tom segmentu prisutna bahatost bez granica svjedoče podaci o tome da je čak 149 službenih vozila stavljeno na raspolaganje, 24 sata dnevno, funkcionerima i rukovodećim državnim službenicima samo na nivou države Bosne i Hercegovine.
Istaknuo je to poslanik u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine (PSBiH) Šemsudin Mehmedović danas na pres-konferenciji u Sarajevu, govoreći o temi koju je naslovio "Službena vozila u institucijama Bosne i Hercegovine – upitno korištenje 24 sata dnevno".
Ministri, direktori, zamjenici...
"Radi se o ministrima i direktorima institucija, njihovim zamjenicima i pomoćnicima, šefovima kabineta, sekretarima ministarstava…Nažalost, 149 vozila nije konačan broj, jer sam na pitanja koje sam poslao na 73 adrese dosada dobio 68 odgovora", kazao je Mehmedović, napominjući kako institucije posjeduju i druga vozila koja koriste u službene svrhe.
Precizirao je kako je fokus na vozilima koja su na raspolaganju 24 sata dnevno, odnosno 365 dana u godini, čije se korištenje uveliko zloupotrebljava, a čije troškove plaćaju svi građani Bosne i Hercegovine.
"Desetine miliona KM budžetskog novca se troši na kupovinu skupocjenih vozila, uključujući i troškove kasko osiguranja, goriva, parkinga, registracije, servisiranja… Radi se o neviđenoj bahatosti, bezobzirnosti i socijalnoj bezosjećajnosti odgovornih prema javnom novcu, državi i građanima", upozorava Mehmedović.
Istovremeno, ističe kako ne postoji razlog da bilo koji rukovodilac u BiH ima vozilo 24 sata na raspolaganju, osim štićenih osoba, a budući da se cjelokupni radni proces u većini institucija odvija u jednoj zgradi.
Sami sebi odobravaju
On smatra apsurdnim da korištenje službenog vozila kontinuirano 24 sata dnevno odobrava rukovodilac institucije posebnim aktom.
To znači da rukovodilac institucije sam sebi odobrava korištenje vozila, bez ikakve saglasnosti kontrole organa koji ga je imenovao, a ostalima bez ikakvog kriterija.
"Neka javnost bude upoznata s tim da će funkcioneri, njih 149 nastaviti da voze luksuzna službena vozila i u privatne svrhe – na vikendice, godišnje odmore u zemlji i inozemstvu, zatim na svadbe, svetkovine, predizborne kampanje, a u medijima ovih dana možemo pročitati da ih voze i članovi porodica pojedinih funkcionera", naglašava Mehmedović, referirajući se na različite pojavne oblike zloupotreba, odnosno, kako je kazao "čiste političke korupcije".
U tom je kontekstu podsjetio na brojne negativne primjere, uključujući i sve učestaliju pojavu isplata naknada za prekovremene sate ličnim vozačima, koje su funkcioneri zaposlili, a za što je samo PSBiH u protekle četiri godine u tu svrhu isplatila oko 100.000 KM.
Da ima i pozitivnih primjera, svjedoče podaci o 15 državnih institucija za koje Mehmedović kaže da postupaju odgovorno i moralno, izdvajajući primjer Centralne banke BiH u kojoj nijedna imenovana osoba nema na raspolaganju službeno vozilo 24 sata dnevno, kao i primjer Ustavnog suda BiH i Suda BiH, koji dijele sličnu praksu.
Po njegovim riječima, PSBiH ne provodi parlamentarni nadzor u tom segmentu, a ni Ured za reviziju institucija BiH nikada nije problematizirao korištenje službenih vozila 24 sata dnevno.
Staviti van snage
"Stoga, i ovaj put tražim od Vijeća ministara BiH da hitno stavi van snage stav (6) člana 6. Pravilnika o uslovima nabavke i načinu korištenja službenih vozila u institucijama BiH, odnosno rečenice: "Korištenje službenog vozila kontinuirano tokom 24 sata dnevno rukovodilac institucije odobrava posebnim aktom". Također, tražim da se službena vozila institucija BiH ubuduće koriste samo i isključivo u službene svrhe, te da VMBiH utvrdi jasan kriterij ko u skladu sa službenim ovlaštenjima ima pravo na korištenje službenog vozila 24 sata dnevno", poručio je Mehmedović.
Zatražio je, istovremeno, da Vijeće ministara BiH desetine miliona KM budžetskog novca, koliko je namijenjeno za tu stavku (korištenje službenih vozila), odmah preusmjeri u druge opravdane svrhe, podsjećajući kako je od VMBiH, između ostalog, tražio i da se mjesečna naknada troškova smještaja za vojnike, pripadnike OSBiH, izjednači s naknadom za oficire "kako bi prestala dosadašnja diskriminacija vojnika".
Ove je navode ilustrirao podacima o tome kako, prema aktuelnoj Odluci, vojnik ima četiri puta manju naknadu za smještaj u odnosu na generala, sugerirajući kako bi izdvajanje za vojnike trebalo imati prioritet u odnosu na besmislena izdvajanja za službena vozila 24 sata dnevno.