11. septembar 1973.

Misterija najstravičnije avionske nesreće na Balkanu: Pilot Žika nije vidio vrh planine, JAT-ov avion se zakucao i raspao u eksploziji

Prije nešto više od pola vijeka dogodila se jedna od najvećih avionskih nesreća na Balkanu.

Prije 51 godinu, 11. septembra 1973, u strahovitom udaru "karavele" Jugoslovenskog aerotransporta (JAT) u vrh Maganika Babin zub, poginulo je svih 35 putnika i šest članova posade. Kako se kobni datum decenijama kasnije poklopio sa smrtonosnim terorističkim napadom na SAD 2001, RTCG je prije nekoliko godina uporedio ta dva događaja, navodeći da je “za svjetsku javnost 11. septembar simbol radikalnog ekstremizma… ali da Crnu Goru taj datum podsjeća na najveću avionsku nesreću na našim prostorima”.

Stradali Crnogorci, Srbi, Makedonci, Albanci

Na letu Skoplje-Titograd među putnicima je bilo djece, starijih ljudi, đaka, vojnika, profesora i radnika. Bilo je svih, prenijele su crnogorske "Vijesti" – Crnogoraca, Srba, Albanaca i Makedonaca. Zajedno su otišli u smrt u vrletima Maganika.

Identifikacija tijela poginulih potrajala je punih 10 dana.

Identifikovano je njih 26, a posmrtni ostaci ostalih putnika i članova posade pokopani su u zajedničku grobnicu na podgoričkom groblju Čepurci.

Prvi na mjesto nesreće stigli su mještani okolnih sela, koji su, prema svjedočenjima, svake noći stražarili oko lokacije kako životinje ne bi razvlačile ostatke stradalih.

JAT-ovim avionom je u trenutku nesreće upravljao Žika Maglić. Dok je letio iznad Mojkovca, u tom mjestu nije radio takozvani radio-far. Kako je već bilo vrijeme da “Karavela” započne slijetanje, u komunikaciju sa pilotom uključila se kontrola leta u Golubovcima. Veza sa avionom prekinula se u 10.21 sati.

Istraga je pokazala da su kontrolori leta u Golubovcima, svoj posao uradili po propisima i nije tražena ničija odgovornost za tragediju.

Nakon tragedije, prenijele su "Vijesti", ostala je pretpostavka da je pilot kobni vrh Babin zub (2117 mnv), koji je bio obavijen maglom, vidio u zadnjem trenutku i da je neuspješno pokušao da digne avion koji je udario u liticu repnim dijelom i raspao se u eksploziji, piše Blic.

Jedna misterija ostaje neriješena

Ekipa portala RTCG je prije četiri godine bila na mjestu nesreće i na stjenovitim padinama naišla na dijelove olupine aviona, koji i danas podsjećaju na tragediju.

U produkciji Televizije Crne Gore, na 40. godišnjicu nesreće 2013, snimljen je dokumentarni film "Maganik 11 09". Jedan od autora filma Siniša Adamović kazao je ranije za portal RTCG, da su tokom snimanja otkrili detalje kojih nema u zvaničnim izvještajima.

- Izvještaji nisu bili previše šturi tako da se iz njih moglo štošta saznati što se same nesreće tiče i mi smo se u istraživanju vodili onim što je bila zvanična verzija istražne komisije. Međutim, kroz razgovore sa neposrednim svjedocima posljedica nesreće i sa ljudima koji su na neki način bili povezani sa njom, otvorila su se i neka pitanja na koja, nažalost, nismo našli odgovore – rekao je tada Adamović.

Jedno od pitanja na koje nije bilo odgovora je i misterija 42. putnika kojeg nije bilo na spisku. Takođe, tu je i veća količina novca koja je nađena na mjestu nesreće.

“Iako odgovora nema, to u stvari i možda i nije bila posebna misterija jer je u to vrijeme bilo uobičajeno da pripadnici određenih državnih službi ne budu evidentirani kao putnici aviona. Da li je novac imao veze sa tim famoznim putnikom ili ne, takođe je tajna”, rekao je Adamović.

“Ono za čime smo tragali gotovo šest mjeseci i je i tonski zapis razgovora pilota i kontrole letenja za koji smo imali informaciju da postoji, ali se tokom godina i smjenjivanja različitih institucija čija je nadležnost bila čuvanje te arhive, u različitim državama nastajalim i nestajalim nakon raspada SFRJ, izgubio trag tom zapisu. Srećom, imali smo transkript pa je on iskorišten da rekonstruišemo razgovor koji je rasvijetlio posljednje trenutke leta aviona”, dodao je on.

Dokumentarni film "Maganik 11 09", dobio je nagradu na Međunarodnom TV festivalu u Baru.