Ruski rat u Ukrajini nanovo je iscrtao globalnu naftnu kartu, preusmjerivši flotu tankera visine nebodera na duža putovanja dok prevoze pošiljke sirove nafte koje su ključne za globalnu ekonomiju. The Wall Street Journal analizirao je podatke kompanije za praćenje brodova Spire Global, koji otkrivaju smjer plovidbe oko 3000 plovila, kako bi detektirali one koji su napuštali ruske luke u periodima prije i nakon ruske invazije 24. februara prošle godine. U analizi se navodi kako će se jedna zemlja obogatiti zbog embarga na rusku naftu.
Finansiranje ratnog stroja
Pribavljene korištenjem signala za praćenje lokacije koje dijele brodovi i vlasti. Te informacije pokazuju kako su posljedice invazije prekinule dugogodišnje trgovačke veze i stavile Kremlj u poziciju da pod hitno pronađe način da dođe do novca koji mu je potreban za finansiranje svog ratnog stroja.
Rusija je do sada uspjela preusmjeriti velik dio svog izvoza sirove nafte. Ali se ona sada prodaje uz velike popuste nekolicini kupaca, uključujući Indiju, Kinu i Tursku.
Duže plovidbene rute koje bilježe podaci Spire Globala u međuvremenu su dovele do stezanja globalnog tržišta tankera jer se pojavila "flota u sjeni". Odnosno brodovi koji omogućuju Kremlju da pri izvozu izbjegne zapadne sankcije.
U februaru će se preslagivanje na tržištu nastaviti s ograničenjem cijena. Što predvodi SAD, te embargom Evropske unije na dizel i druga rafinirana goriva iz Rusije. Analiza isporuka sirove nafte objašnjava zašto će promjene koje slijede idućeg mjeseca. Za koje analitičari kažu da će dovesti do još složenijih logističkih izazova, unijeti novu neizvjesnost na energetska tržišta.
Kada je u pitanju sjeverna Evropa, još 2021. godine tankeri koji su napuštali ruske baltičke luke kretali su prema kupcima u Skandinaviji, Velikoj Britaniji i Nizozemskoj, često iskrcavajući teret u nizozemskom Rotterdamu. Jednom od najvećih svjetskih naftnih čvorišta.
Ta brza putovanja uglavnom su prekinuta prije zabrane Evropske unije na uvoz ruske sirove nafte prošlog mjeseca. Evropske rafinerije su se sada za opskrbu sirovom naftom okrenule Bliskom istoku, zapadnoj Africi i Americi. Kada su u pitanju rute na Atlanskom oceanu, SAD je u martu prošle godine zabranio isporuke ruske nafte. Prekinuvši plovidbe tankera preko Atlantika prema proizvođačima na obali Meksičkog zaljeva.
Do promjena je došlo i kada je Sueski kanal u pitanju. Rusija je mnoge svoje pošiljke prema Aziji preusmjerila kroz Sredozemno more i Sueski kanal. Zbog toga su troškovi dostave prošle godine vrtoglavo porasli, što je pomoglo da se smanji cijena ruske nafte.
Kineska ekonomija ‘najbrutalnija‘
Urals, ruska mješavina sirove nafte, nedavno se prodavala za oko 45 dolara po barelu. Dok je cijena Brenta, sirove nafte koja predstavlja globalnu referentnu vrijednost, iznosila više od 85 dolara.
Ta razlika u cijeni potencijalna je dobit za rafinerije koje su spremne kupovati rusku sirovu naftu. Indija, koja gotovo uopće nije uvozila rusku naftu prije rata u Ukrajini, predviđa se da će ovaj mjesec prosječno uvoziti gotovo 1,5 miliona barela dnevno, prema kompaniji za praćenje brodova Kpler. Porast u povezanim višesedmičnim putovanjima tankera uzrokuje napetost na brodarskom tržištu, prema Kplerovom analitičaru Mattu Smithu.
Kada je Kina u pitanju, pošiljke iz ruskih istočnih luka u tu zemlju češće su otkako je Peking povećao izvozne kvote za rafinerije, zbog čega one povećavaju proizvodnju dizela i drugih goriva.
"To je najbrutalnija ekonomija", komentirao je Dave Ernsberger, voditelj tržišnog izvještavanja. I rješenja za trgovanje u S&P Global Commodity Insights. "Kina će kupovati rusku sirovu naftu što je moguće jeftinije. I izvozit će svoje proizvode na tržišta koja ne primaju rusku naftu".