Eksperimentalni avion NASA-e (američka Agencija za svemirska istraživanja), nazvan X-59, razvija se u sklopu misije Quesst (Quiet Supersonic Technology).
Već su krenule usporedbe s kultnim Concordeom, prvim putničkim avionom na svijetu koji je mogao letjeti brže od brzine zvuka.
Zvučni udar
Planirano je da ima svoj prvi testni let kasnije ove godine. NASA se nada da bi rezultati mogli promijeniti pravila zabrane nadzvučnog leta iznad kopna.
NASA vjeruje da zvučni udar - zvuk koji nastaje kada neki objekt probije zvučni zid - X-59 može svesti na jedva čujan zvučni udar s tla.
Svemirska agencija tvrdi da bi zvučni udar, koji proizvodi X-59, imao percipiranu razinu glasnoće na tlu od oko 75 decibela.
NASA-in avion pokreće jedan motor. Letjelica je dugačka 30 metara i široka devet.
Njegova projektirana brzina bit će 1,4 Macha ili oko 925 milja na sat (1.488,6 kilometara).
To znači da bi put između Londona i New Yorka mogao preletjeti za manje od četiri sata. Model X-59 će letjeti na visini od 17 kilometara.
Očita razlika
Očita razlika između X-59 i četveromotornog Concordea je u tome što je potonji bio putnički mlažnjak dizajniran za letenje na komercijalnim rutama.
Concorde, koji su dizajnirali Britanci i Francuzi, počeo se koristiti 1970-ih. Povučen je 2003. godine. Mogao je prevesti između 92 i 128 putnika, dok će X-59 će imati mogućnost da u njega stane samo pilot.
Zvučni udar koji je izazivao Concorde bio je znatno veći od onog kod X-59. Prema računici NASA-e, smatralo se da na tlu on iznosi oko 105 decibela.
Taj nadzvučni putnički mlažnjak krstario je na većoj visini od X-59, na oko 18 km. Također je letio brže od X-59, s maksimalnom brzinom od 2,04 Macha, ili 1.354 milje na sat.
Najbrži let Concordea od Londona do New Yorka dogodio se 7. februara 1996. godine. Tada je ovu razdaljinu preletio za samo dva sata i 52 minute, prenosi Jutarnji list.