Mjesec više nije netaknut. Mi ljudi se petljamo tamo već više od pola stoljeća, a naši otisci, mrtva oprema, srušene svemirske letjelice, umjetnine, pa čak i izmet su po njegovoj sivoj površini i kraterima.
Došlo je vrijeme, kažu naučnici. Ljudi su postali dominantna sila koja djeluje na geografiji Mjeseca. I samo će biti gore u godinama koje su pred nama, jer sve više i više misija ide ka fascinantnom Zemljinom satelitu.
Istraživači u novom radu tvrde da moramo proglasiti novu epohu na Mjesecu – lunarni antropocen – počevši od slijetanja ruske svemirske letjelice Luna 2 1959. godine.
"Ideja je skoro ista kao i rasprava o antropocenu na Zemlji - istraživanju koliko su ljudi utjecali na našu planetu", kaže planetarni geoarheolog Justin Holcomb iz Kansas Geological Survey na Univerzitetu Kanzas.
"Konsenzus je da je na Zemlji antropocen počeo u nekom trenutku u prošlosti, bilo prije stotina hiljada godina ili 1950-ih. Slično tome, na Mjesecu, mi tvrdimo da je lunarni antropocen već počeo, ali želimo spriječiti ogromnu štetu ili odgađanje njegovog prepoznavanja dok ne možemo izmjeriti značajan lunarni oreol uzrokovan ljudskim aktivnostima, što bi bilo prekasno."
Ljudi su briljantni u tome da se umetnu u raznolika i čudna okruženja koja svijet nudi i da napreduju u njima. Raširili smo se i jednostavno smo se osjećali kao kod kuće gdje god da zalutamo. Definitivno nam je na nekim mjestima ugodnije nego na drugim, ali nađemo način. A onda ostavljamo dokaze o svom postojanju gdje god da krenemo, piše Science Alert.
Kada smo shvatili kako da uđemo u svemir, ponijeli smo naše smeće sa sobom. Prostor oko Zemlje je zatrpan našim odbačenim otpadom. A kada pošaljemo svemirsku letjelicu na Mjesec, ostavljamo neki trag našeg prisustva, džinovsko 'Bili smo ovdje' u obliku neispravne opreme, smeća ili kratera i detrita koji su ostali od udara svemirske letjelice.
U svom radu, Holcomb i njegove kolege, antropolog Rolfe Mandel sa Univerziteta Kanzas i geolog Karl Wegmann sa Državnog univerziteta Sjeverne Karoline, iznijeli su svoj slučaj za procjenu i katalogizaciju uticaja ljudske aktivnosti na Mjesec.
"Kulturni procesi počinju da nadmašuju prirodnu pozadinu geoloških procesa na Mjesecu", kaže Holcomb.
"Ovi procesi uključuju kretanje sedimenata, koje nazivamo 'regolit', na Mjesecu. Obično ovi procesi uključuju udare meteoroida i događaje masovnog kretanja, između ostalog. Međutim, kada uzmemo u obzir utjecaj rovera, lendera i kretanja ljudi, oni značajno remete regolit. U kontekstu nove svemirske trke, lunarni pejzaž će biti potpuno drugačiji za 50 godina."
Njihov cilj je opovrgnuti mit da je Mjesec manje-više nepromjenjiv. Ljudska aktivnost stvorila je mnogo više promjena nego što mnogi od nas shvaćaju, i mogli bismo oštetiti osjetljivo lunarno okruženje, uključujući njegove rezerve vodenog leda i tanku egzosferu koja visi nad njegovom površinom.
Osim toga, možda bismo željeli da pogledamo očuvanje naše važne lunarne kulturne istorije: otiske stopala, zastave, fotografije i druge važne artefakte istraživanja Mjeseca s posadom koje se odvijalo 1960-ih i 1970-ih.
To je, kažu, naše naslijeđe i važan dio ljudske historije jer smo napravili prve korake izvan vlastitog svijeta – ali se samo minimalni napori ulažu da se to prati i očuva.
"Kao arheolozi, otiske stopala na Mjesecu doživljavamo kao nastavak putovanja čovječanstva iz Afrike, ključnu prekretnicu u postojanju naše vrste", kaže Holcomb.
"Ovi otisci su isprepleteni sa sveobuhvatnim narativom evolucije. U okviru ovog okvira nastojimo da zainteresujemo ne samo planetarne naučnike već i arheologe i antropologe koji se možda obično ne upuštaju u rasprave o planetarnoj nauci."