Svijet

New York Times: Rezervacije u Hrvatskoj zbog rata pale u vodu: ‘Strancima je Jadran na karti centimetar od Ukrajine’

Diego Sanz, turistički vodič na španskoj jugoistočnoj mediteranskoj obali, sredinom februara primio je prvu međunarodnu grupnu rezervaciju u više od godinu. Bio je to, mislio je, predznak boljih stvari koje dolaze.

“Ovdje živimo u raju i bili smo sigurni da kada se ukinu ograničenja Covida, više nećemo imati problema i da će nam se turisti vraćati kao što pčele dolaze u nektar”, rekao je Sanz, sjedeći u kafiću krajem marta u lučkom gradu Alicanteu, piše New York Times.

Tada je Rusija napala Ukrajinu i zaustavila nove međunarodne rezervacije. Samo u prvoj sedmici rata, avionske rezervacije unutar Evrope pale su za 23 posto, a transatlantske rezervacije u evropske zemlje pale su za 13 posto, prema podacima firme ForwardKeys za putničke podatke.

"Usred smo velike oluje", rekao je Sanz, govoreći i doslovno i figurativno. Izvan prozora kafića, regija Costa Blanca pretrpjela je jednu od najjačih kišnih oluja u svojoj historiji, s 18 uzastopnih dana obilnih pljuskova koji su uzrokovali iznenadne poplave i isprane ceste.

“Sunce će se vratiti, ali što će biti s ratom i ekonomskim problemima?” nastavio je. “Ne znam hoćemo li uspjeti ostvariti profit ovog ljeta.”

Rat u Ukrajini gurnuo je evropsku turističku industriju u još jednu fazu neizvjesnosti, zabrinjavajući vlasnike firmi i radnike koji su već zabrinuti zbog porasta cijena goriva, problema u lancu opskrbe, nedostatka radne snage i inflacije.

Rat u Ukrajini gurnuo je evropsku turističku industriju u još jednu fazu neizvjesnosti, zabrinjavajući vlasnike firmi i radnike koji su već zabrinuti zbog porasta cijena goriva, problema u lancu opskrbe, nedostatka radne snage i inflacije.

Mnoge evropske zemlje, uključujući Španiju, Grčku, Italiju i Hrvatsku koje uvelike ovise o turizmu, nadale su se da će rano započeti sezonu putovanja kako bi nadoknadile izgubljeni prihod od pandemije. To sada izgleda malo vjerovatno. Do sada su najteže pogođena odredišta u blizini Ukrajine, uključujući Poljsku, Bugarsku, Hrvatsku, Estoniju i Mađarsku, u kojima je zabilježen pad rezervacija između 30 i 50 posto, prema ForwardKeysu. Mnogi putnički operateri u tim zemljama zaokupljeni su naporima da pomognu izbjeglicama koje bježe od ruskih snaga, ne mogu razmišljati o tome kakav bi utjecaj rat mogao imati na njihovu egzistenciju.

Širom kontinenta već se osjeća šteta zbog rastućih troškova goriva, problema u lancu opskrbe, inflacije i štrajkova radnika. Cijene energije u Italiji porasle su posljednjih mjeseci, zabrinjavajući hotelske operatere. Vozači kamiona u Španiji su u štrajku više od 10 dana, uzrokujući sporadične nestašice hrane i robe. Hoteli i restorani trude se pronaći pristupačne zamjene za ključne zalihe poput pšenice i suncokretovog ulja, od kojih 75 do 80 posto svjetske ponude dolazi iz Rusije i Ukrajine, prema Svjetskom programu za hranu Ujedinjenih naroda.

"Pokušavamo biti fleksibilni i pronaći zamjene za proizvode u nedostatku, kao što koristimo maslinovo ulje umjesto suncokretovog, tako da to ne utječe na korisničko iskustvo", rekao je Javier Garcia Cuenca, potpredsjednik Magic Costa Blanca Hotels. “Ali problem je u upravljanju troškovima, oni postaju skuplji.”

Hrvatska se često svrstava među evropske ekonomije koje najviše ovise o turizmu, a turizam čini oko jedne petine bruto domaćeg proizvoda male nacije, prema podacima Hrvatskog zavoda za statistiku. Glavna atrakcija zemlje, njezin dio jadranske obale, privukao je većinu od 13,8 miliona posjetitelja i 84,1 milion noćenja u Hrvatsku 2021. godine. To je dovelo do rasta G.D.P-a od 10,4 posto.

Iako su u Hrvatskoj do sada ove godine otkazivanja bila minimalna, zemlja također bilježi usporavanje rezervacija.

Dubrovnik Boats, privatna izletnička i čarter firma s velikom većinom klijenata iz Sjedinjenih Država, očekivala je rekordnu godinu prije rata. Ali onda je stopa rezervacija odjednom je pala za 70 posto.

“Strancu smo na karti udaljeni jedan centimetar od Ukrajine”, rekao je Nikša Smojver, vlasnik.

Značajna briga ove godine za brodske čarter tvrtke su rastuće cijene plina i mogućnost nestašice goriva. Za Dubrovnik Boats, povratno putovanje između vrućih tačaka Dubrovnika i Hvara sada košta oko 750 dolara više nego prošle godine. Do sada frima nije prenijela povećanje na cijene putničkih karata, ali će možda morati.

Ipak, Smojver ostaje pun nade. “Nakon korone ljudi su siti i svi žele putovati. Ova sezona bi mogla biti jedna od boljih koje smo imali”, rekao je.

U drugim dijelovima Evrope, posebno u zemljama ovisnim o turizmu, izgledi su bili tmurniji. Otkazivanje u Italiji umanjilo je sve optimističniji stav među turističkim vodičima i operaterima, iako su neki izrazili nadu da će rat završiti i spasiti sezonu.

"Općenito je raspoloženje depresivno, jer se činilo da je sve gotovo, a umjesto toga došlo je do novog pada", rekla je Margherita Capponi, turistički vodič iz Rima.

Bernabò Bocca, predsjednik italijanskog hotelskog udruženja Federalberghi, rekao je da je najviše zabrinut zbog troškova energije, koji su u Italiji skočili posljednjih mjeseci.

“Hoteli su energetski intenzivne firme, otvoreni su sedam dana u sedmici, 24 sata na dan”, rekao je. “Cijena energije postala je vrlo važna komponenta, cijena koju plaća cijeli svijet.”

Prije pandemije, turizam je činio oko 14 posto italijanskog GDP-a, prema ministarstvu turizma zemlje, a italijanska nacionalna turistička agencija ENIT objavila je da je 2019. više od 63 miliona stranaca putovalo u Italiju.

Na nedavnom sajmu, italijanski ministar turizma Massimo Garavaglia citirao je anketu o američkim putničkim raspoloženjima u februaru koju je provela firma za istraživanje tržišta MMGY Global, koja je objavila da je 47 posto od 4.500 ispitanih čekalo da vidi kako će se situacija u Ukrajini razvijati prije nego što planiraju posjetiti Evropu. "Jasno je da ako polovina Amerikanaca ne dođe u Evropu, to će biti drama", rekao je.

Gledajući naprijed. Dok vlade širom svijeta popuštaju ograničenja zbog koronavirusa, turistička industrija se nada da će ovo biti godina u kojoj se putovanja vraćaju. Evo šta možete očekivati:

Zračna putovanja. Očekuje se puno više putnika u odnosu na prošlu godinu. I dalje ćete morati provjeriti najnovije zahtjeve za ulazak i za sada nositi masku. No, sve više destinacija bit će nadohvat ruke kako se zemlje ponovno otvaraju za turiste.

Smještaj. Tokom pandemije mnogi su putnici otkrili privatnost koju nude rezidencije za iznajmljivanje. Hoteli se nadaju ponovnom takmičenju, nudeći elegantne objekte za produženi boravak, održive opcije, krovne barove i prostore za rad.

Iznajmljivanje automobila. Putnici mogu očekivati ​​više cijene i starije automobile s velikom kilometražom, budući da firme još nisu uspjele proširiti svoje vozne parkove. Tražite alternativu? Platforme za dijeljenje automobila mogle bi biti pristupačnija opcija.

Krstarenja. Unatoč teškom početku godine, zahvaljujući omicronovom porastu, potražnja za krstarenjima i dalje je visoka. Luksuzna ekspedicijska putovanja posebno su privlačna upravo sada, jer obično plove na manjim brodovima i udaljavaju se od prepunih odredišta.

Odredišta. Gradovi su se službeno vratili: putnici su željni zaroniti u prizore, zalogaje i zvukove metropola poput Pariza ili New Yorka. Za opuštenije vrijeme, neka odmarališta u SAD uvode gotovo all-inclusive model koji uklanja nagađanje o planiranju odmora.

Iskustva. Mogućnosti putovanja usredotočene na seksualni wellness (mislimo na povlačenja parova i sastanke na plaži s trenerima za intimne odnose) postaju sve popularnije. U međuvremenu, izlete s edukativnim naklonostima sve više traže porodice s djecom.

Međutim, drugi veliki i mali turistički operateri i dalje izražavaju optimizam za nadolazeću sezonu, unatoč zabrinutosti zbog rata i koronavirusa. Prošle sedmice, online putnička agencija Expedia objavila je prognozu za snažno ljeto u Evropi, rekavši da se interes za pretraživanje među američkim putnicima koji ovog ljeta žele putovati u Britaniju, Njemačku i Francusku povećao pet puta u odnosu na isti period 2020. godine.

Na Costa Blanci članovi lokalne hotelske industrije potpisali su ugovore s fiksnim cijenama s turoperatorima, što će vjerovatno rezultirati manjim brojem otkazivanja. Glavni izazov za hotele bit će upravljanje rastućim troškovima i prilagodba problemima u lancu opskrbe.

G. Cuenca, iz Magic Costa Blanca, rekao je da još nije povećao cijene i naknade u svojim hotelima i izrazio je oprezan optimizam u pogledu ljeta, nakon što je već rezervirao otprilike polovinu svojih hotelskih soba za sezonu.

“Morat ćemo pratiti inflaciju i možda ćemo morati prilagoditi naše stope kako bismo zadržali svoje profitne marže”, rekao je.
"Vraćaju se", rekao je Toni Mayor, predsjednik HOSBEC-a, udruženja hotela Costa Blanca, međunarodnih turista. Zasluge.

Prošle godine je hotelski lanac imao uspješnu ljetnu sezonu privlačeći domaće špansko tržište, ali Cuenca nije uspio otvoriti jedan od svojih hotela zbog male potražnje s međunarodnog tržišta, posebno britanskih turista koji su se suočili sa strogim, nepredvidivim pravilima putovanja u Dom.

"Nećemo imati tako jaku godinu koliko smo očekivali", rekao je. “Ali još postoji velika potražnja jer su ljudi tokom covida shvatili da bi mogli umrijeti i da neće živjeti vječno pa daju prednost odmoru i slobodnom vremenu.”

Sjedeći prošle sedmice u predvorju hotela Port Benidorm, Toni Mayor, predsjednik HOSBEC-a, udruženja hotela Costa Blanca, rekao je da je 89 posto popunjenosti hotela, uglavnom britanskih turista, vrlo ohrabrujuće. "Vraćaju se", rekao je.

Wendy Hartfield, učiteljica historije iz Yorkshirea u Engleskoj, stigla je u Benidorm prošle sedmice u nadi da će se malo osunčati i igrati golf, ali je umjesto toga većinu svog odmora provela čitajući u zatvorenom prostoru zbog kišnih oluja.

“Želim se vratiti na ljeto, ali s obzirom na to kako sve ide, moglo bi biti preskupo”, rekla je Hartfield. “Prvo moramo platiti račune kod kuće.”