Volkswagen, najveći evropski proizvođač automobila, u saradnji s američkim Rivianom ulaže milijarde eura, a cilj je zajednički razvoj tehnike za buduće generacije e-automobila. Rivian je izazivač Tesle, a 'cilj partnerstva je ubrzavanje razvoja softvera Volkswagen Group i Riviana', kako stoji u saopćenju koje su objavile dvije kompanije.
Kompanija iz njemačkog Wolfsburga s Rivianom želi utemeljiti Joint Venture, zajedničku firmu, u kojoj bi obje strane imale podjednak vlasnički udio. Kooperacija obuhvata područje razvoja softvera, kontrolnih računara, odnosno mrežne arhitekture. Ključni dio sporazuma: Volkswagen će za nova vozila u drugoj polovini ovog desetljeća prijeći na Rivianovu tehnologiju i softver. Šef Riviana RJ Scaringe je tokom jedne telefonske konferencije naglasio da druga područja, poput baterija ili pogonske tehnologije, nisu dio partnerske saradnje dvije strane, prenosi Deutsche Welle.
VW bi zahvaljujući ovoj saradnji mogao uštedjeti puno novca u odnosu na razvoj tehnike u vlastitoj režiji. Do sada je njemački automobilski div segment razvoja softvera, odnosno tehnologije za e-vozila bio povjerio svojoj tvrtki-kćeri Cariad.
Ali je isto tako imao puno problema po tom pitanju. Važna softverska rješenja nisu naprimjer bila gotova na vrijeme, pa su VW-ove kompanije Audi ili Porsche morale odgađati i prezentaciju i inauguraciju svojih novih modela na tržište. Po navodima lista Handelsblatt, Audi već dvije godine „kaska“ s plasmanom novih modela u odnosu na izvorni vremenski plan.
'Zahvaljujući našoj saradnji, mi ćemo u naša vozila moći brže integrirati bolja rješenja te s manjima troškovima', izjavio je šef Volkswagena Oliver Blume. I dodao kako to jača tehnološki profil kompanije, odnosno konkurentnost VW-a. Rivian je utemeljen 2009. godine, vrijednosni papiri te tvrtke su izlistani na tehnološkoj burzi Nasdaq, gdje Rivian nominalno vrijedi oko jedanaest milijardi američkih dolara. Istovremeno tvrtka bilježi gubitke u poslovanju s električnim pick-up vozilima, odnosno e-terencima. Nakon objave dogovora s VW-om, vrijednost dionica je porasla za oko 42 posto, odnosno za ukupnu svotu od čak četiri milijarde dolara.
Prijenos podataka
Kako bi proizvođači svojim mušterijama uopće mogli (po)nuditi nove funkcije, oni u svoje modele već godinama ugrađuju sve više kontrolnih jedinica, odnosno sve više kablova. Paralelno s etabliranjem e-automobila na tržištu, zaoštrila se i utrka po pitanju arhitekture vozila. U trendu je reduciranje kompleksnosti, odnosno fokus na softveru. Tesla je tu bio pionir – pravi 'računar na točkovima'. U njemačkim medijima neki analitičari ovaj potez VW-a smatraju 'napadom' na Teslu.
Rivian se od početka svog postojanja bavio razvojem vlastite arhitekture. Na samom početku je, kod prve generacije Rivianove platforme, bilo potrebno 17 kontrolnih jedinica u različitim 'zonama' vozila, rekao je Scaringe. Za drugu generaciju taj je broj smanjen na – sedam. Američka tvrtka je, kako kaže Scaringe, proteklih godina shvatila da etablirani proizvođači imaju problema po pitanju razvoja vlastitog softvera.
Razlog za to on vidi u načinu na koji se odvijalo poslovanje proizvođača automobila u desetljećima iza nas: puno tehnike se jednostavno kupovalo kod različitih dobavljača, 'na koncu konca su imali mnoštvo malih kompjutera koji su bili zaduženi za određene funkcije'. Tvrtke koje su dugo aktivne u tom svijetu imaju problema s time da se razvija arhitekturu po načelu različitih zona, odnosno da pritom jedna kontrolna jedinica preuzima 'nadležnost' za funkcioniranje nekolicine područja, kaže Scaringe. Rivian je te ECU-e (Electronic Control Unit) rasporedio po vozilu, kako bi skratio put transfera podataka.
Cijena? Prava sitnica…
Rivian je jedan od rijetkih proizvođača koji serijski proizvode takvu 'zonsku arhitekturu', napominje Pedro Pacheco, automobilski analitičar iz tvrtke Gartner, koja se bavi analizom tržišta. I zato je, smatra on, ta tvrtka tako vrijedna za VW. Kada se uzme u obzir koliko je novca VW već uložio u razvoj vlastite platforme, onda su milijarde za Rivian 'prava sitnica', smatra Pacheco. Osim toga taj deal šalje i signal da one stvari koje je netko razvijao u vlastitoj režiji, mogu biti preuzete i od nekog drugog proizvođača, naglašava Pacheco.
Od partnerstva bi na kraju krajeva mogle profitirati obje strane. Rivianu treba svjež novac, kako bi mogao finansirati razvoj jeftinijeg i manjeg R2-terenca, vozila koje bi se na tržištu trebalo naći 2026. Kako piše list Handelsblatt, američka kompanija je zbog gubitaka koje bilježi ionako u potrazi za novim partnerima. Trgovinski div Amazon, s kojim Rivian tijesno sarađuje, ne želi 'ubrizgati' svježu finansijsku injekciju, tvrdi se. Rivian je u posljednje vrijeme morao reducirati proizvodne kapacitete kako bi se štedio novac. U proteklom kvartalu je koncern isporučio oko 13.600 električnih vozila, pritom zabilježio promet od 1,2 milijardi dolara – i gubitke u visini od 1,45 milijardi dolara.