Tri slova drže Tesline ulagače budnima noću: BYD.
To je proizvođač automobila koji dominira kineskim tržištem – najvećim automobilskim tržištem na svijetu – i brzo širi svoj tržišni udio širom svijeta (osim u Sjedinjenim Američkim Državama, naravno, zbog dugogodišnjih trgovinskih ograničenja na kineski uvoz).
U ponedjeljak je BYD objavio da je ostvario prihod od 107 milijardi dolara u 2024. godini – prvi put prešavši granicu od 100 milijardi dolara i nadmašivši Teslin godišnji prihod za oko 10 milijardi dolara. Taj prekretnica došla je samo sedmicu nakon što je BYD predstavio sistem punjenja koji omogućava da njegov najnoviji električni model dobije domet od 250 milja (oko 400 km) nakon samo pet minuta punjenja.
Dionice BYD-a, koje se kotiraju na berzi u Hong Kongu, ove su godine već porasle za više od 50%.
Ova izuzetna sedmica za BYD sigurno je neugodno iznenađenje za izvršnog direktora Tesle Elona Muska, koji je nekada ismijavao ideju da BYD može biti konkurencija Tesli, a koji je trenutno nepopularan član Trumpove administracije. (Vjerujte nam, radili smo ankete!)
BYD-ov uspon dolazi u trenutku kada Tesla ulazi u krizu.
Teslini ulagači prodaju dionice već devet sedmica zaredom, uglavnom zbog poslovnih razloga, uključujući:
- Globalna prodaja pala je prošle godine po prvi put u historiji, a ni ova godina ne izgleda obećavajuće.
- Konkurenti preuzimaju tržišni udio, posebno u Kini.
- Teslini ključni modeli nisu dobili značajna ažuriranja godinama, a dugo obećavani jeftiniji model još nije predstavljen.
- Iako je Tesla pionir u EV sektoru, zaostaje za Googleovim Waymom u utrci za autonomnu vožnju.
Ali to nisu jedini problemi.
Muskova sve izraženija politička aktivnost kao bliskog saradnika predsjednika Donalda Trumpa pretvorila je Teslin brend – nekada omiljen među liberalnijim kupcima – u simbol američke desnice. Cijene polovnih Tesli padaju, iako interes za polovne EV-ove raste.
Bijela kuća reagovala je nizom neobičnih poteza – od javne podrške predsjednika Bidena na travnjaku Bijele kuće, preko ministrice trgovine koja je na Fox Newsu hvalila Tesline dionice, do FBI-ja koji vandalima prijeti optužbama za terorizam – što sve odaje dojam panike. (Pravni stručnjaci pokušavaju dokučiti koliko su ovi potezi uopće zakoniti.)
Tesline dionice su se počele oporavljati u petak, nakon što je Musk u četvrtak navečer održao hitan sastanak sa zaposlenicima, pozivajući ih da zadrže svoje dionice. Maloprodajni ulagači uskočili su u kupovinu, što je dionicama donijelo rast od 5% u petak i 12% u ponedjeljak.
Ipak, dionice su i dalje 40% ispod rekordne vrijednosti iz decembra, a nekoliko analitičara smanjilo je svoja očekivanja za ovu godinu.
BYD nije jedini kineski konkurent koji preuzima Teslin tržišni udio. U Evropi je Teslina prodaja u februaru pala za 44%, dok su kineski brendovi u istom periodu ostvarili rast od 82%, prema izvještaju kompanije JATO, koja analizira automobilsko tržište.
Dio tog pada može se pripisati kašnjenju u obnovi Teslinog najprodavanijeg Modela Y, kaže analitičar JATO-a Felipe Munoz. Ali ni Muskova podrška krajnje desničarskoj njemačkoj stranci, koja je optužena za simpatiziranje nacista, vjerovatno nije pomogla – prodaja Tesle u Njemačkoj, najvećem evropskom tržištu automobila, prošlog mjeseca pala je za 75%.
Možda najveća prijetnja koju BYD predstavlja Tesli leži u njegovoj sposobnosti da proizvodi elegantne, tehnološki napredne automobile – kako električne, tako i hibridne – po znatno nižoj cijeni. Osnovni BYD-ov električni model u Kini sada košta manje od 10.000 dolara. Teslin Model 3, njegov najjeftiniji model, košta tri puta više – 32.000 dolara.
U ponedjeljak je BYD lansirao novi električni sedan s performansama sličnim Teslinom Modelu 3, ali upola jeftiniji, izvijestio je Elektrek. Novi Qin L EV dolazi sa BYD-ovom pametnom tehnologijom vožnje, dometom od preko 530 km i početnom cijenom od 16.500 dolara.
Tesla navodno radi na manjoj, jeftinijoj verziji Modela Y kako bi povratila dio tržišta koje je izgubila u Kini. No, prema anonimnim izvorima koje citira Reuters, masovna proizvodnja neće početi prije 2026. godine.
Zaključak: Musk je ozbiljno podcijenio BYD, čije ime znači „Build Your Dreams“, još 2011. godine, kada je na pitanje Bloombergovog novinara o prijetnji kineskog proizvođača Tesli odgovorio s podsmijehom: „Jeste li vidjeli njihov auto?“
Međutim, više od decenije kasnije, BYD je nadmašio Teslu po godišnjim prihodima i preokrenuo globalno EV tržište. Tesla i dalje drži prvo mjesto u SAD-u zahvaljujući visokim carinama koje štite domaću proizvodnju. Bez tih trgovinskih barijera, BYD bi mogao postati Muskov najgori košmar.