SAČUVAJTE MJENJAČ

Ovo su najčešće greške pri mijenjaju brzine

Ako u svom automobilu ne mijenjate brzine ispravno, motor može pretrpjeti značajna oštećenja. Na primjer, ako uključite prvu brzinu nakon vožnje u trećoj, to će brzo dovesti do prekoračenja brzine u crvenoj zoni. Ako se ovo stanje nastavi, može uzrokovati ekstremno oštećenje motora.

Ako u vožnji ubacite u pogrešan stepen prijenosa, motor će često zastati i nećete se moći pomaknuti. Uglavnom, možete oštetiti motor ako vozite previsokim rasponom brzina.

Nakon što se mjenjač pokvari, troškovi popravka u rasponu od četiri cifre više su pravilo nego iznimka. Ovih pet najčešćih grešaka vozači prave, a što može dovesti do oštećenja motora.

Prebrzo mijenjanje brzina

Unutar ručnog mjenjača postoje zupčanici koji su obično različitih veličina i osiguravaju različite stepene prijenosa. Mijenjanjem stepena prijenosa pomoću ručice mjenjača pomičete ručicu mjenjača unutar mjenjača, koja spaja dva stepena prijenosa zajedno i tako pretvara brzinu motora u odgovarajuću brzinu kotača.

Međutim, postoji problem: Dok se jedan zupčanik okreće istom brzinom kao i točak na cesti, drugi zupčanik se okreće ili sporije ili brže. Kako bi rukavac mjenjača spojio dva zupčanika, oni se moraju okretati istom brzinom. Dok se to nekada postiglo takozvanim “double clutchingom”, danas postoje prstenovi sinkrona koji obavljaju taj posao. Sinkronizacijski prstenovi djeluju gotovo kao neka vrsta spojnice između dva zupčanika. Kada prebacite u drugi stepen prijenosa, ručica mjenjača se gura prema odgovarajućem stepenu prijenosa i tako vrši pritisak na prsten sinkrona koji zatim koči ili ubrzava stepen prijenosa i tako ga prilagođava brzini točka.

Ako prebrzo mijenjate brzine, prsten sinkrona nema vremena za nježno prilagođavanje brzine prema brzini točka. Prsten sinkrona snažno trlja o zupčanik tokom brzog mijenjanja stepena prijenosa, što uzrokuje povećano trošenje prstena sinkrona – ili čak može uzrokovati njegovo pucanje. Stvoreni komadići tada plutaju u ulju i zagađuju ga. To znači da se ležajevi u mjenjaču i zupčanicima više ne mogu pravilno podmazati, što zauzvrat dovodi do povećanog trošenja.

Ako sporo mijenjate brzine, prsten sinkrona će se s vremenom istrošiti, ali znatno manje. Ali polagano mijenjanje stepene prijenosa ima još jednu prednost: rizik od slučajnog prebacivanja u niži stepen prijenosa umjesto u viši također je značajno manji. Ako se to dogodi, ne samo da možete ozbiljno oštetiti mjenjač, ​​već prije svega i motor.

Uključite mjenjač za vožnju unatrag dok se auto kotrlja

Vožnja unatrag uzrokuje okretanje točkova u drugom smjeru. Kako bi se osiguralo da se to može dogoditi, u ručnom mjenjaču postoji poseban zupčanik posebno za mjenjač za vožnju unatrag, koji je spojen s drugim preko čahure mjenjača. Međutim, ovaj stepen prijenosa obično nije sinkroniziran (za razliku od stepeni prijenosa prema naprijed). Stoga bi automobil trebao stajati prije nego što uključite brzinu za vožnju unatrag. Spojku također treba pritisnuti kratko vrijeme prije uključivanja – na taj način oba zupčanika miruju i mogu se spojiti zajedno na način koji štiti materijal.

Ovaj savjet vrijedi i za automobile s automatskim mjenjačem. Ako se ručica mjenjača pomakne iz “D” u “R” dok se kotrljate prema naprijed, kočione trake i višelamelne spojke unutar mjenjača istrošit će se mnogo brže. Ovo funkcionira otprilike na principu proklizavajuće spojke. Ako se prebacite s “R” na “D” pri kotrljanju unatrag, to je na isti način. Zato je uvijek bolje potpuno zaustaviti automobil prije prebacivanja naprijed-natrag između “D” i “R”.

Naslonite ruku na ručicu mjenjača

Nije samo popularno među vozačima jednostavno staviti desnu ruku na ručicu mjenjača. Ali dugoročno gledano, ovaj potez također oštećuje prijenos. Ako tokom vožnje uvijek držite ruku na ručici mjenjača, automatski opterećujete rukavac mjenjača. Ovaj pritisak na rukavac mjenjača stvara neku vrstu napetosti u mjenjaču, što ne samo da dodatno opterećuje rukavac mjenjača, prstenove sinkrona i spojene zupčanike i stoga uzrokuje njihovo brže trošenje, već i ležajevi mjenjača također trpe zbog toga. Vaše ruke uvijek trebaju ostati na volanu tokom vožnje. To nije dobro samo za prijenos, već i za vašu vlastitu sigurnost, piše Fenix magazin.

Kvačilo nije pravilno pritisnuto

Još jedna pogreška kod brzog i sportskog mijenjanja brzina: papučica kvačila nije pritisnuta pravilno ili pravodobno. Ova mala nepažnja također može rezultirati stvarno skupim popravcima. Ako kvačilo ne odvoji u potpunosti vezu snage između motora i mjenjača ili je ne odvoji na vrijeme, a vi ipak prebacite u sljedeći stepen prijenosa, mjenjač često reagira glasnim škripanjem. Ovaj zvuk škripanja nastaje zato što prstenovi sinkrona ne mogu ubrzati dva zupčanika tokom procesa prebacivanja.

Dok se jedan zupčanik okreće brzinom točka, drugi se okreće brzinom motora i ne može se kočiti. Ako zatim mijenjate brzine, čahura mjenjača se silom gura na zupčanike različitim brzinama. Zupčanici škripe po rukavcu mjenjača, što ne samo da dovodi do škripe, već i do znatno povećanog trošenja. U najgorem slučaju, čak možete uzrokovati “gubitak zuba” u zupčanicima. Nakon što zupčanik izgubi nekoliko zuba, popravci postaju jako skupi.

Zanemarivanje održavanja

Kako bi mjenjač dugo ostao u dobrom stanju, potrebno ga je redovito servisirati. Mnogi proizvođači automobila uopće ne osiguravaju održavanje mjenjača. Osobito kada se radi o ulju za mjenjače (bez obzira na to je li riječ o ručnom ili automatskom), često postoji klauzula “puniti doživotno”. Međutim, trebali biste znati da proizvođači automobila često osiguravaju samo životni vijek od oko 200.000 kilometara za automobil. Međutim, uz redovito održavanje, mjenjač zapravo može trajati mnogo duže.

Tokom vremena, ulje mjenjača također stari: ne samo da postaje onečišćeno normalnim trošenjem, već u nekom trenutku jednostavno više ne podmazuje ležajeve. Iako proizvođači to ne zahtijevaju, ulje u mjenjaču treba redovito mijenjati. Redovite izmjene ulja ispiru nečistoće i osiguravaju dobro podmazivanje. Zamjena ulja u mjenjaču trebala bi biti posebno uočljiva kod automatskih mjenjača: mjenjači često mnogo lakše mijenjaju sljedeći stepen prijenosa nakon izmjene ulja.

Ali ručni mjenjač također je sretan zbog svježeg ulja. Trebali biste redovito provjeravati nepropusnost mjenjača. Ako u mjenjaču ima premalo ulja, sve unutarnje komponente će se naravno mnogo brže istrošiti. Ali ako pazite na razinu ulja u mjenjaču, redovito ga mijenjate i glatko mijenjate brzine, mjenjač će imati dug život.