Provodite li sate besmisleno skrolajući po Instagramu i TikToku? Ako je tako, možda bolujete od truleži mozga, što je postala oxfordska riječ godine.
Brain rot ili brainrot / trulež mozga je pojam koji obuhvata zabrinutost zbog utjecaja konzumacije prekomjernih količina online sadržaja niske kvalitete, posebno na društvenim mrežama. Učestalost upotrebe riječi porasla je za 230% od 2023. do 2024. godine, piše BBC.
Psiholog i profesor na Univerzitetu Oxford, Andrew Przybylski kaže da je popularnost te riječi "simptom vremena u kojem živimo".
Brain rot / trulež mozga pobijedio je pet drugih riječi u užem izboru, uključujući skroman, romantičan i dinamična cijena.
Šta je trulež mozga?
Trulež mozga se definira kao navodno pogoršanje mentalnog ili intelektualnog stanja osobe, posebno gledano kao rezultat prekomjerne konzumacije materijala koji se smatra trivijalnim ili nebitnim.
Prva zabilježena upotreba truleži mozga datira puno prije nastanka interneta - zapisao ju je 1854. Henry David Thoreau u svojoj knjizi Walden.
On kritizira sklonost društva da obezvrijedi složene ideje i detektira to dijelom općeg pada mentalnog i intelektualnog napora.
To ga dovodi do pitanja: "Dok Engleska nastoji izliječiti trulež krompira, neće li iko nastojati izliječiti trulež mozga - koja prevladava mnogo šire i kobnije?"
Riječ je u početku postala popularna na društvenim mrežama među zajednicama Gen Z i Gen Alpha. Sada se koristi u mainstreamu kao način za opisivanje sadržaja niske kvalitete i niske vrijednosti koji se nalazi na društvenim medijima.
Profesor Przybylski kaže da "nema dokaza da truljenje mozga zapravo postoji".
"Umjesto toga, opisuje naše nezadovoljstvo internetskim svijetom i to je riječ koju možemo upotrijebiti da spojimo svoje tjeskobe koje imamo oko društvenih medija."
Casper Grathwohl, predsjednik Oxford Languagesa, kaže osvrćući se na Oxfordovu riječ godine u posljednje dvije decenije, "možete vidjeti rastuću preokupaciju društva time kako se naši virtuelni životi razvijaju, način na koji internetska kultura prožima velik dio onoga što jesmo i o čemu pričamo".
"Prošlogodišnja pobjednička riječ, 'rizz', bila je zanimljiv primjer kako se jezik sve više formira, oblikuje i dijeli unutar online zajednica.
"Trulež mozga govori o jednoj od percipiranih opasnosti virtuelnog života i o tome kako koristimo svoje slobodno vrijeme."
Koje su još riječi ušle u uži izbor?
- Demure (pril.): Od osobe: suzdržan ili suzdržan u izgledu ili ponašanju. Odjeće: nije upadljiva, razmetljiva ili previše otkrivajuća
- Dinamičko određivanje cijena (n.): praksa variranja cijene za proizvod ili uslugu kako bi odražavala promjenjive tržišne uvjete; posebno naplaćivanje više cijene u vrijeme veće potražnje
- Znanje (n.): Skup (navodnih) činjenica, pozadinskih informacija i anegdota koje se odnose na nekoga ili nešto, smatra se znanjem potrebnim za potpuno razumijevanje ili informiranu raspravu o predmetu
- Romantika (n.): Žanr fikcije koji kombinira elemente romantične fikcije i fantazije, obično s temama magije, nadnaravnog ili avanture uz centralnu romantičnu priču
- Pljačka (n.): Umjetnost, pisanje ili drugi sadržaj generiran korištenjem umjetne inteligencije, koji se dijeli i distribuira online na neselektivan ili nametljiv način, a karakteriziran je kao niska kvaliteta, neautentičan ili netačan
Ostale riječi godine prema drugim izborima
Rječnik Univerziteta Oxford nije jedini koji ima riječ godine. Prošli je mjesec Cambridge Dictionary objavio da je manifest njegov pobjednik.
Tradicionalna definicija manifesta uključivala je pridjev "lako uočljiv ili očit" i imenicu "pokazati nešto jasno putem znakova ili radnji".
Sada uključuje "manifestirati" u smislu "zamisliti da postižeš nešto što želiš, vjerujući da će to učiniti vjerovatnijim da se to dogodi".
Proizlazi iz globalnog wellness trenda koji podržavaju slavne osobe, uključujući pjevačicu Duu Lipu.
Rječnik Collins također je u novembru objavio da je njegova riječ godine derište. Ona je posvuda u posljednjih nekoliko mjeseci zahvaljujući viralnom albumu Charli XCX.
Derište se definira kao neko sa "samouvjerenim, neovisnim i hedonističkim stavom".
Započelo je kao naziv njenog albuma broj jedan, ali je vjerovatno preraslo u kulturni pokret za neke, s ljudima koji su prihvatili derišnički način života.
Još jedan internetski fenomen inspirirao je Dictionary.com riječ godine, a to je skromno.
Riječ je postala popularna u augustu nakon što je kreatorica sadržaja Jools Lebron objavila fotografiju na TikToku o svojoj skromnoj radnoj odjeći i pažljivo našminkana.
Trend "vrlo skromno, vrlo pažljivo" uzeo je maha jer ismijava stereotipne ideje ženstvenosti.