Građani Pariza su na referendumu u nedjelju glasali za protjerivanje električnih romobila iz grada. Hoće li se za Parizom povesti i ostali gradovi koji muku muče s ovim vozilima?
U gradovima u kojima su dozvoljeni, uglavnom skrbe za neodobravajuće kimanje glavom: električni romobili otkako su uvedeni, prvo u SAD a onda i u ostatku svijeta, u percepciji javnosti se uglavnom doživljavaju kao opasna prijevozna sredstva koja ugrožavaju ostale sudionike u prometu, sprječavaju slobodni prolaz i dodatno blokiraju ionako skučeni prostor na biciklističkim stazama. Električni romobili su pravilu na pločnicima parkirani tako da se mnogi prolaznici pitaju pod kojim opojnim sredstvima su korisnici bili u trenutku parkiranja, piše DW.
Parižani rekli ne romobilima
Svemu tome Pariz je sada odlučio stati na kraj: na nedjeljnom referendumu 89 posto glasača je podržalo zabranu ovih vozila. Za tri ponuđača ugovori koji ističu krajem kolovoza neće biti produženi.
„Građani Pariza su se jasno odlučili za zabranu: od 1.rujna na ulicama Pariza više neće biti romobila za iznajmljivanje", rekla je slavodobitno gradonačelnica Pariza Anne Hidalgo, koja nije skrivala da je za zabranu.
Iako je na referendum izišlo samo 7,46 posto od 1,38 miliona prijavljenih birača, ishod je zakonski obvezujuć. Zabrana se međutim ne odnosi na privatne električne romobile, no njihovi korisnici očito nisu izvor problema.
Mnogi pješaci će odahnuti: na 15.000 električnih romobila je samo prošle godine zabilježeno 408 nezgoda, s tri poginule i 459 povrijeđenih osoba. Ponuđači su krajem prošle godine u strahu od zabrane napokon uveli postrožena pravila za električne romobile uključujući i obavezno skeniranje osobne iskaznice prije iznajmljivanja kako bi se maloljetnicima ili onima s podebljim prometnim dosjeom onemogućila vožnja.
Isto tako je trebalo povisiti kazne za nepropisno parkiranje. No promjene su stigle prekasno, Parižanima je opasnih vozila očito dosta.
Slijede li ostali gradovi primjer Pariza?
Ponuđači poput kompanija Bolt ili Lift su izrazili bojazan da bi zabrane mogle uslijediti i u ostalim gradovima širom Evrope. U Berlinu također ne manjka kritika na račun iritantnih vozila i njihovih korisnika. Kao i drugdje u svijetu ekološki efekt uvođenja ovih vozila prije nekoliko godina je više nego upitan: 69 posto korisnika, kako je pokazala jedna studija Univerziteta u Zürichu, ova vozila koriti isključivo iz zabave. Argument po kojem će građani masivno ostaviti svoje automobile kod kuće i prijeći na ekološki održivije romobile, je danas još manje uvjerljiv nego 2019. kada su se romobili masovno pojavili u evropskim gradovima.
Pokazalo se isto tako, da se ovim vozilima ne koriste građani za odlazak na posao nego pretežno tinejdžeri željni zabave i turisti. I cijena korištenja je ukazivala na to da je bajka o ekološkoj koristi i prednosti za domaće stanovništvo od početka bila bajka ponuđača: u Parizu za vožnju od deset minuta treba izdvojiti pet eura. I u Njemačkoj je električni automobil u pravilu tri puta skuplji od iznajmljivanja električnog bicikla.
S druge strane Atlantika, odakle je ovaj trend uvezen, broj gradova u kojima se električni romobili protjeruju s javnih površina je sve duži: Montreal, Boston, Toronto… Sada električni romobili nestaju i iz San Franciska. Ondje se međutim ponuđači povlače svojevoljno: grad je do te mjere postrožio pravila o upotrebi da se Liftu i ostalima očito više ne isplati iznajmljivanje.