Važno je

Prepoznajte ih na vrijeme: Znakovi koji ukazuju na zastoj u razvoju djeteta

Kada je riječ o vrstama zastoja u razvoju, kašnjenja se usklađuju s područjima razvoja djeteta

Kako objašnjavaju pedijatri, ako dijete zaostaje u razvoju, to znači da nije steklo vještine ili doseglo prekretnice koje se očekuju od djece njegove dobi. Većina zastoja u razvoju s vremenom će se riješiti sama od sebe. Uz usluge rane intervencije, dijete bi trebalo moći sustići svoje vršnjake i ostvariti svoj puni potencijal, donosi Cleveland klinika.

Kada je riječ o vrstama zastoja u razvoju, kašnjenja se usklađuju s područjima razvoja djeteta. To uključuje:

- kognitivne (misaone) vještine: Kognitivne vještine uključuju razmišljanje, učenje i razumijevanje informacija. Dijete s kognitivnim kašnjenjem može imati problema s praćenjem uputa ili rješavanjem problema.

- društvene i emocionalne vještine: Ove vještine uključuju slaganje s drugima, izražavanje osjećaja i sposobnost komuniciranja potreba. Dijete sa socijalnim ili emocionalnim kašnjenjem može se boriti s razumijevanjem društvenih znakova, razgovorom ili suočavanjem s promjenama u rutini.

- govorne i jezične vještine: Govorne i jezične vještine uključuju korištenje i razumijevanje jezika. Dijete s kašnjenjem govora i jezika može imati poteškoća u izgovaranju riječi ili razumijevanju onoga što drugi govore.

- finu i grubu motoriku: Ove vještine uključuju sposobnost koordinacije malih (finih) i velikih (grubih) mišića. Dijete s usporenom finom motorikom može imati problema s držanjem predmeta u rukama ili s bojanjem i pisanjem. Dijete s velikim motoričkim zaostatkom može imati poteškoća s prevrtanjem, sjedanjem ili hodanjem.

No mnoge roditelje zanima kako mogu prepoznati da njihovo dijete ima problema s razvojem, odnosno zaostatkom u razvoju. Kako objašnjavaju stručnjaci, simptomi kašnjenja u razvoju djeteta razlikuju se ovisno o njegovoj vrsti, a oni mogu biti sljedeći:

kašnjenja u okretanju, sjedenju, puzanju i hodanju

problemi s finom motorikom

problemi s razumijevanjem onoga što drugi govore

problemi s rješavanjem problema, sa socijalnim vještinama te problemi s govorom

poteškoće s pamćenjem stvari

nemogućnost povezivanja radnji s posljedicama.