Raportova recenzija nedjeljom | Avatar: The Way of Water – Ovako filmska čarolija izgleda u svom najboljem izdanju

avatar

Možda je pretjerano nazvati Avatar: The Way of Water jednim od najboljih filmova godine, ali nedvojbeno je jedno od najboljih filmskih iskustava u posljednje vrijeme. Manje-više ista je reakcija kao na prvi Avatar Jamesa Camerona 2009. godine.

Tulsa King

Violent Night

1899

The Menu

Black Panther

Ispričao je tada tananu, ali trikovitu priču o o kolonizatorima protiv koloniziranih, ali izgradnja svijeta bila je spektakularna: bilo je uzbudljivo posjetiti daleki mjesec zvan Pandora, s njegovim impresivnim, digitalno stvorenim krajolicima džungle. Bilo je uzbudljivo, također, navijati za visoki narod plave kože Na'vi, oživljen zahvaljujući Cameronovoj pionirskoj upotrebi tehnologije za snimanje performansa, koja prevodi pokrete i izraze lica glumaca u računalno generirane slike.

I sjajno je vratiti se Pandori, iako je prošlo mnogo godina od događaja iz prvog filma, potrebno je proći kroz neko nezgrapno izlaganje. Sam Worthington ponovno glumi Jakea Sullyja, bivšeg čovjeka sada ponovno rođenog kao Na'vi, a Zoe Saldaña se vraća kao žestoka princeza ratnica Neytiri. Imaju četvero djece Na'vi, uključujući usvojenu kćer tinejdžericu Kiri. Glumi je, kroz magiju snimanja izvedbe, Sigourney Weaver koja nije tinejdžerica. A Weaver je, kao što se možda sjećate, glumila ljudsku naučnicu koja je ubijena u prvom Avataru.

Kako su njeni stariji i mlađi likovi povezani jedna je od misterija novog filma, no jasno je da je Kiri dijete jedinstvenih darova. U jednoj sceni, ona kaže Jakeu da se osjeća potpuno usklađena s Eywom, moćnim božanstvom koje održava ravnotežu među svim živim bićima na Pandori, govoreći: "Čujem otkucaje njezina srca. Tako je blizu. Ona je samo... tu. Kao riječ koja će biti izgovorena."

Nekim će gledateljima malo ovo o Majci Zemlji biti previše, iako je uvijek teško odoljeti Cameronovoj iskrenosti. On možda pomiče tehnološke okvire, ali u srcu je ozbiljan, staromodan pripovjedač. Uz svu svoju vizuelnu sofisticiranost i trajanje od više od tri sata, Avatar: The Way of Water priča jednostavnu, jasnu priču o porodici u opasnosti.

Zlikovac je ovdje ponovno Jakeov najveći neprijatelj, pukovnik Miles Quaritch, kojeg glumi okrutni Stephen Lang. Možda se sjećate da je umro u prvom Avataru, ali Cameronova naučno-fantastična umišljenost dovoljno je elastična da preskoči tu prepreku. A ovaj put, sam Quaritch je uskrsnuo kao Na'vi, što ga čini još strašnijim i moćnijim. Mora poravnati račune, pa Jake i Neytiri uzimaju svoju djecu i bježe na more, gdje se skrivaju među grupom Na'vi stanovnika plaže.

Drugi čin filma je adaptacija Jake, Neytiri i djece uz opreznu dobrodošlicu od vođa zajednice, a jednog od njih glumi blistava Kate Winslet. Porodica je prisiljena prilagoditi se potpuno novom načinu života. To znači postati puno bolji plivači i naučiti komunicirati s lokalnim divljim životinjama, uključujući divovsko stvorenje nalik kitu koji se zovu Tulkun.

Možda zvuči glupo, ali ovdje film oživljava. Cameron zna ponešto o podvodnim opasnostima, kao što potvrđuju njegovi filmovi Titanic i The Abyss. On je također iskusan ronilac, a ovdje vas uranja u vodene dubine i okružuje vas najnerealnijim primjercima vanzemaljskih riba koje ste ikada vidjeli.

U tim trenucima ne osjećate se kao da gledate film, već kao da lebdite u njemu. Uz 3D Cameron je pokušao povećati razinu detalja snimanjem pri neuobičajeno brzih 48 sličica u sekundi. Ponekad izgleda previše glatko, posebno na suhom, ali učinak je zadivljujući pod vodom. Gotovo da poželite da film nikad ne napusti okeansko dno, da samo može održati ovaj osjećaj tri sata.

Ali to nije Cameronov način. Ponekad razbija vlastitu čaroliju tako što se udaljava od Quaritcha, što se često čini uznemirujućim i ne toliko zanimljivim. I koliko god Cameronovo oko bilo izvrsno, njegov je dijalog i dalje suzdržan kao i uvijek. No, sve se spaja u akcijskom završnom činu filma, koji sadrži izvanredno dobro orkestrirane scene i iznad i pod vodom.

Quaritchu se pridružuju i neki smrtonosni ljudski borci, a Avatar: The Way of Water nas potiče — uspješno — da se borimo protiv čovječanstva zbog svog razaranja koje je pustilo na svijet. To smo već vidjeli, uključujući i prvi Avatar, ali to govori o Cameronovom stvarnom postignuću, a to je da nas je doveo u potpunu identifikaciju s ovim računalno generiranim Na'vi likovima. Ne zna se hoće li to biti dovoljno da se serija Avatar održi u tri nadolazeća nastavka, ali nestrpljivi smo još jednom putovanju na ovaj vanzemaljski mjesec. Do tada, Pandora, zbogom i hvala za sve ribe...