Raportova recenzija nedjeljom | The Menu: Ukusno zlobna satira o svijetu hrane

The Menu uspijeva napraviti toliko stvari toliko dobro da to graniči sa sumnjom. Urnebesan je, a da uopće ne umanjuje težinu priče ili ljudskost njegovih likova. Teme o kojima se komentira doimaju se trenutnim, ali bezvremenskim (što je vjerojatno više nego išta drugo osuda našeg društva).

Black Panther

Andor

Smile

Black Adam

Amsterdam

Lijepo je snimljen, ali se izmjenjuju stilovi kinematografije, a da se uopće ne čini neskladnim. A dijalozi su pomno osmišljeni, ali se i dalje doimaju prirodno, pomažući u prodaji te gore spomenute komedije i patosa, a izvode ga neki izvrsni glumci koji rade na vrhuncu svojih talenata. Drugim riječima, redatelj Mark Mylod (u suradnji sa scenaristima Sethom Reissom i Willom Tracyjem) snimio je jedan od najboljih filmova godine.

Na udaljenom otoku nalazi se izuzetno ekskluzivan restoran Hawthorne, koji nadzire kuhar Julian Slowik (Ralph Fiennes), briljantni majstor kulinarske umjetnosti koji izaziva fanatizam u svom osoblju do uznemirujuće razine. Tyler (Nicholas Hoult) i Margot (Anya Taylor-Joy) idu jesti u vrlo skup restoran, zajedno s hrpom drugih bogataša koji to naizgled žele učiniti samo da bi se hvalili da si to mogu priuštiti.

Nakon što grupa stigne, ubrzo se otkriva da Slowik ima vrlo specifičnu noć namijenjenu svojim gostima - grupu elite koju smatra krivima za bezbroj prijestupa. Kao takav, poslužit će se servisom za jelo da oslobodi svoju osudu i svoj bijes.

Fiennes se dobro zabavlja kao Slowik, igrajući u izvedbi koja uživa u svakom slogu svake otrovne rečenice, a da pritom ne izgleda kao karikatura. On je izmučeni umjetnik koji mora trpjeti ulizice i diletante. Gleda kako njegovo umijeće doslovno gutaju ti ljudi, ali bez istinske strasti koju tako očajnički želi. Slowik je majstor koji ne želi samo da ljudi uživaju u njegovom radu, već i da uživaju u njemu na "pravi" način i iz "pravih" razloga.

U međuvremenu, Margot od Taylor-Joy savršen je surogat publike koja ne razumije pretenciozni svijet u koji ju je Tyler uvukao i ima verbalne napade za koje bismo svi voljeli da ih možemo riješiti s toliko duhovitosti i brzine. Sporedne izvedbe Hong Chaua, Johna Leguizama, Aimee Carrero, Paula Adelsteina i Janet McTeer (između ostalih) dolaze kao potpuno formirani likovi unatoč tome što uglavnom reagiraju na eskalirajuće ludilo večeri.

Jedan od najboljih aspekata The Menu je sterilna, ali bujna kinematografija Petera Deminga. Odražavajući oskudnu estetiku Slowika i njegovih učenika, mnoge sekvence imaju monohromatsku shemu boja koja sugerira apsolutističku viziju na djelu u večernjim događajima. To je nadoknađeno prekrasnom hranom koja je savršeno napravljena i predivno detaljizirana na zastrašujuće smiješne načine.

Kreacije je prekrasno oživio svjetski poznati kuhar Dominique Crenn, a njihovu prezentaciju i fotografiranje nadgledala je snimateljica Chloe Weaver, koja radi mnogo takvih poslova za “Chef’s Table”.

Ovo je besprijekorno isklesan film koji uvijek ima samo malo haosa ispod sebe i na rubovima svoje slike, u skladu s ludilom Slowika i njegovog osoblja, koje se pojačava sa svakom novom sekvencom. Ovo samo pridonosi drugoj strani filma — elementu horora koji s genijalnom preciznošću funkcionira s mračnom komedijom kako bi proizveo neke dojmljive i intenzivne trenutke, dok se čini da se pogoršavaju sa svakom minutom. Ali to je dio obećanja čarobnog trika koji Mylod i društvo izvode za publiku: znaš da neće dobro završiti, ali koje korake trebamo zajedno poduzeti da dođemo do tog velikog otkrića?

Ako postoji jedna kritika, i to blijeda, to je da društveni/ekonomski/politički komentar filma nije ništa novo. Povremeno je zamršeno ono protiv čega se Slowik zapravo buni, ali to govori o nestalnoj i ekscentričnoj prirodi lika. Čak i neko tako kontroliran kao on ne može u potpunosti usmjeriti svoj bijes na mnoge nedostojnosti koje kulminiraju u našoj sadašnjoj situaciji. Postoji osjećaj pozerstva da lijepi bogataši snimaju film koji ismijava elitu, ali poseban način na koji The Menu odmjerava kaznu za te "zločine" i zajedno s urnebesnim dijalozima u kojima se opisuju i osuđuju nadoknađuje za bilo kakav nedostatak pravog zalogaja.

Prekrasno snimljen, savršeno scenariziran i izvrsno odglumljen, The Menu je mračna komedija/horor u tradiciji "Posljednje večere" iz 1995. koja koristi pametnu postavu za istraživanje stvarnih likova u nestvarnoj situaciji. Njegove sažete rečenice beskrajno su citirane i isporučene od strane talentirane glumačke postave na nevjerojatno urnebesno smiješne načine, ali ne žrtvuju snagu koja se njeguje stvaranjem likova do čijih nam je života stalo i čijim smo sudbinama oduševljeni.

Mark Mylod osmislio je optužnicu protiv specifičnog skupa taština - narcizma, arogancije, idolopoklonstva, oholosti, pohlepe, elitizma, i više - da niko od uključenih ne pobjegne. I, za pravu publiku, The Menu također uspijeva kao satira najmračnije moguće, urnebesne vrste, koju je najbolje poslužiti s puno kokica.