Raportova recenzija nedjeljom | Star Wars: Andor – Antifašistička himna

U prvom filmu Ratova zvijezda, Nova nada, Han Solo nije vjerovao u Silu. Fanovi su to morali pripisati kao grešku u kontinuitetu, ali nova Disney Plus Star Wars serija Andor, možda po prvi put, prikazuje verziju priče u kojoj neko možda ne vjeruje u Silu - ili nadu, ili bilo šta drugo uopšte.

Smile

Black Adam

Amsterdam

Ticket To Paradise

Blonde

Andor je počeo s emitovanjem 23. novembra, a Diego Luna se vraća ulozi moralno sumnjivog naslovnog lika kojeg je igrao u filmu Ratovi zvijezda Rogue One iz 2016., a serija predstavlja priču o porijeklu zločestog i ćudljivog međugalaktičkog špijuna Rogue Onea. Serija se bavi njegovim ranijim životom malog prevaranta na zabačenoj planeti - prije nego što ga je zahvatilo nešto veće i mračnije nego što je ikada mogao vjerovati.

Uobičajene spektakularne svemirske bitke i dvoboji svjetlosnim mačevima izgledaju daleko od Andorove vizije krupnih rudara, otrcanih smetljišta i potlačenih ljudi. Ratovi zvijezda često su išli na prizemni nivo bezbrojnih planeta galaksije, ali ovo je sasvim drugi nivo svjetovne bijede. Zapravo, kišne neonske bordele i prateća sintisajzerska muzika u početnoj epizodi više vas podsjećaju više na jedan drugi sci-fi klasik. U svom mračnom tonu, glacijalnom tempu i općenitom izgledu prijetnje, Andor u početku vrišti na Blade Runner.

Fanovi Ratova zvijezda će, naravno, uočiti dosta referenci na sagu. Ali razmatrani tempo posebno označava ovo kao drugačije od prethodnih avantura Star Warsa pune akcije na velikom i malom ekranu. Kreirao ga je Tony Gilroy, pisac i režiser filmova o Bourneu, ali najočitije poređenje je s njegovim nijansiranim i sporogorećim remek-djelom Michaelom Claytonom. Igrajući se poput utemeljene špijunske drame u stvarnom svijetu pune skromnih geopolitičkih intriga, Andor dijeli teme tog filma isprepletenih korporativnih i vladinih nedjela, normalnih ljudi koje je sistem slomio, birokrata i nasilnika koji su sretni što su zupčanici u mljevenju sistema kroz pohlepu, strah ili opštu iscrpljenost.

Andor uspostavlja galaksiju pohlepe, razbojništva, gole ambicije - i onu pokretačku snagu u stvarnom svijetu koju filmovi često zaboravljaju: osnovna nesposobnost. Upoznati smo sa Zlim Carstvom i njegovim blistavim zvjezdanim brodovima i oštrim uniformama, ali Andor se bavi manjim funkcionerima koji podržavaju Carstvo kroz njihov osnovni poriv da obuku uniformu i koriste je. Ukrasti, maltretirati, popeti se uz ljestve, uzeti i uzeti.

Kao i u nedavnoj mini seriji Obi-Wan Kenobi, dio propasti loših momaka dolazi od njihovih vlastitih sukoba. Ali intrigantno, Andor nagovještava sličnu podjelu s dobrim momcima u pobuni, koji očigledno nisu svi dobri momci koji se ujedinjuju iza princeze odjevene u bijelo kako bi spasili dan. Ovo evocira pobune u stvarnom svijetu poput Španskog građanskog rata u viziji boraca za slobodu i ideologa koji si ne mogu pomoći da se međusobno ne svađaju čak i kada se suoče sa zajedničkim neprijateljem. To je humanizirajući pogled na Pobunjeničku Alijansu koji dodaje nijanse koje se rijetko viđaju u verziji za veliki ekran. I nagovještava da će serija istražiti koliko je teško srušiti naizgled nepobjediv sistem - ne treba samo da se otkotrljate direktno sa farme u kokpit X-Winga da srušite čitavo Carstvo za sekundu.

Ostaje činjenica da znamo gdje Cassian Andor završava, a ipak, začudo, ovo izranja kao snaga serije. Namjerno vođena priča stvara osjećaj prijetnje koja se puzi, napetosti bez žurbe, koja vas gotovo zadirkuje vašim saznanjem kuda ide. Sve je u neminovnosti. Andor i njemu slični zarobljeni su u lancima bezbrižnog kapitalizma, birokratije i autoritarizma, koji se sve više bore oko njih. Naravno da će se to loše završiti za njega - za sve njih. Zašto se boriti protiv toga? Sve je zeznuto, pa zašto gubiti vrijeme pokušavajući nešto promijeniti?

Serija ima nevjerovatnu glumačku ekipu, uključujući Genevieve O'Reilly, Stellan Skarsgård, Adria Arjona, Denise Gough, istaknutog Kylea Sollera i Fionu Shaw (plus razne britanske TV glumce tu i tamo).

S jedne strane, tempo je važan dio Andorove izgradnje svijeta. To je fraza koja se često koristi da opiše kako priča daje dodatne detalje za postavku i likove - mašina za prodaju Ratova zvijezda je poznata po tome što proizvodi akcijske figure svakog čovjeka u smiješnom šeširu ili vanzemaljaca s gomoljastom njuškom, bez obzira da li zaslužuju plastično ovjekovečenje. Čak i Andorovi najsporedniji likovi imaju grubo isklesano bogatstvo koje sugeriše da se nešto dešava izvan ekrana.

Ali dok je Andor bogat imenima planeta i nasumičnih isječaka galaktičke historije izbačenih u dijalogu, spora izgradnja svijeta u seriji je više o raspoloženju, tonu, temi. Provodimo vrijeme s ovim likovima kako bismo vidjeli živote (i laži) koje žive, slikajući sliku ne samo vanzemaljske galaksije, već i neizbježnog načina razmišljanja, prodornog stava prema sistemu koji ih zarobljava.

Iako Andor kreće polako, napetost raste i moralno dvosmislene teme vam se prišunjaju. Do 3. epizode, izgradnja svijeta podiže stvari do intenziteta koji bi vas mogao iznenaditi s obzirom na to koliko su događaji mali. Andoru nisu potrebni šumoviti svemirski brodovi ili blještavi svjetlosni mačevi da bi podigao ulog za uvjerljivu i moralno dvosmislenu dramu utemeljenu na stvarnim ljudskim nadama i strahovima. Bar jednom, ova galaksija nije tako daleko.

Serija je dostupna na Disney+