Raportova recenzija nedjeljom | Peaky Blinders: Oproštaj od Tommyja Shelbyja, traumatiziranog antiheroja

Kraj je ere. Posljednja sezona serije Peaky Blinders je na Netflixu, a s njom, posljednje hura za Tommyja Shelbyja (Cillian Murphy), jednog od posljednjih preživjelih članova originalnog antijunačkog svoda u prestižnim TV serijama. Nasilan, emocionalno kompromitiran muškarac koji želi život veći od onog za koji je rođen, Tommy je zauvijek rastrgan između dvije strane vlastite prirode i dvije različite vrste budućnosti koje oni predstavljaju. I dok njegovi demoni često trijumfiraju nad njegovim boljim anđelima, nada da možda jednog dana i neće nas tjera da se vraćamo ovoj priči iz godine u godinu.

Jurassic World Dominion

Top Gun: Maverick

Everything Everywhere All at Once

Ozark

Doctor Strange in the Multiverse of Darkness

Ono što je započelo kao priča o zabačenoj bandi u četvrti Small Heath u Birminghamu - koja se proslavila namještajući konjske utrke, sitnom krađom i boreći se s lokalnim suparnicima za vlast - postepeno je od klana Shelby prerastalo u carstvo, a Tommy i njegova porodica počeli su kontrolisati kretanje golemih pošiljki droge vrijednih milione dolara i imati međunarodni utjecaj u politici i finansijama. Poznate historijske ličnosti iz stvarnog života poput Oswalda Mosleya, Diane Mitford, pa čak i Winstona Churchilla redoviti su dijelovi priče u kasnijim sezonama serije, sam Tommy postaje član Parlamenta, a vjerojatnije je da će se stvari raditi po nalogu Vijeća urbane četvrti Birminghama nego Peaky Blindersa.

To nije nužno loša stvar, ali to znači da kako je serija odmicala, postala je znatno veća u razmjeru i sve grandioznija u svojim ambicijama. Kao rezultat toga, naša potreba da obustavimo svoju nevjericu – da Tommyjeve sve divlje zavjere ispadnu po planu, da se čini da glavni igrači klana Shelby općenito nastavljaju preživljavati razne sve kompliciranije pokušaje ubistva, te da naizgled katastrofalni neuspjesi samo vode do većeg uspjeha – samo se povećava sa svakom sezonom. (Iako je na neki način moralna katastrofa poput Tommyja kao zastupnika zapravo najrealističniji dio serije do kraja.) Ali barem njegov sve zamašniji, operativni osjećaj i ekspanzivne, obično iznimno eksplozivne postavke znače da je Peaky Blinders mnogo toga, ali sigurno nikad nije dosadno.

Sezona 6 počinje doslovno nekoliko sekundi nakon što je završila prethodna, žustro se probijajući kroz posljedice Tommyjevog neuspjelog pokušaja atentata na Oswalda Mosleya (Sam Clafin) i onoga što se čini kao prilično istinskog pokušaja samoubistva, prije nego što skoči naprijed četiri godine i u biti poništi sve do tada u pripremi za veliko finale serije.

Možda je 1933., ali nije se puno promijenilo u svijetu ove serije. Tommy, na još jednom pokušaju samousavršavanja, odrekao se nekih svojih osobnih loših navika, ali je proširio posao s drogom na Kanadu, što ga je još jednom dovelo u kontakt – i sukob – s Michaelom (Finn Cole). On također još uvijek provodi vrijeme s Mosleyjem i njegovim fašistima, inzistirajući na tome da će ih moći lakše srušiti ako bude prihvaćen među njima (čak i kad se počne ispitivati ​​vjeruje li on sam u bilo šta). Arthur (Paul Anderson) je ponovo pao u svijet narkotika i ljuska je čovjeka kakav je nekad bio, dok Ada (Sophie Rundle) očajnički pokušava zauzeti Pollyno (Helen McCrory) mjesto kao emocionalno središte porodice.

Što se tiče veće priče? Pa, ovo smo već vidjeli. Jednom kada Tommy učini posljednje užasno djelo, počini posljednji zločin, odsiječe posljednji komadić svoje duše, izda još jednu osobu za koju tvrdi da voli, bit će gotov, čudovišta će biti pobijeđena i on može položiti svoj život nemilosrdnog kriminala na stranu i otići na odmor. Usput, ovo je u biti radnja svake sezone Peaky Blindersa, ali sezona 6 povećava nelagodu time što Tommyja u biti stavlja kao manje od dva zla stavljajući ga protiv grupe ljudi koji doslovno žele počiniti genocid.

Unatoč svim naporima, posljednja sezona Peaky Blindersa postoji u čudnom, povremeno frustrirajućem rubnom prostoru. Sjena dugometražnog filma za koju je tvorac Steven Knight obećao da će poslužiti kao pravi završetak priče Shelbyjevih nadvija se nad svime, pazeći da nijedan oproštaj ne bude trajan, ili da se posljednji obrati osjećaju potpuno zasluženim. Očita potreba da se određeni likovi zadrže u blizini (ili ih presele na nova mjesta i/ili veze) kako bi služili filmu koji još ne postoji znači da se značajni dijelovi 6. sezone osjećaju prenagljeno ili nedovoljno pečeno.

I dok u ovih šest posljednjih epizoda ima istinskih trenutaka katarze - svaka scena između Murphyja i Andersona je zlatna, usput se gubi puno vremena na ekranu. Predstavljanje američkog šefa kriminala Gine Gray (Anya Taylor-Joy) ujaka Jacka Nelsona (James Frecheville) zapravo nikad ne ide nikamo, a dolazak davno izgubljene rođake Shelby u posljednjem trenutku gotovo je smiješno prigodan.

Dio je problema, ako ćemo iskreno, taj što serija nikad ne pronalazi način da prebrodi gubitak neusporedive Helen McCrory, koja je tragično preminula početkom 2021. McCroryjeva okrutna, bijesna Polly Grey često je bila ljepilo koje je držalo na okupu ne samo porodicu Shelby, već i Peaky Blinders u cijelosti. I premda serija daje sve od sebe kako bi odala počast Pollynom naslijeđu u ovoj posljednjoj sezoni, njezina odsutnost ostavlja gotovo vidljivu rupu u tkanju ovih epizoda.

Također je teško ne žaliti kako bi mogla izgledati 6. sezona koja je uistinu uključivala Polly. Iako očito ne znamo koje su ovlasti izvorno bile spremne za ovu posljednju sezonu, jasno je da je McCroryjeva smrt zahtijevala neke prilično značajne popravke, a neizbježni međuporodični rat za koji smo svi znali da dolazi drugačije izgleda bez lika koji bi vjerojatno bio primarna figura u njegovu središtu.

Bez prisustva žene koja je u biti bila drugi glavni glumac, Peaky Blinders muči se pronaći lik koji može uspješno izbalansirati narativne ljestvice nasuprot Murphyjevom Tommyju. Što nije uvijek loše – velik dio većih narativa Peaky Blindersa općenito se spojio oko Tommyjeve borbe s njegovim unutarnjim demonima u ovoj završnoj tački serije, a Murphy je dobar kao što je uvijek bio. Ali ideja o njegovom navodnom rivalstvu s Michaelom oduvijek je bila zanimljivija od stvarne činjenice, i teško da na kraju postaje šef za koji smo se svi nadali da bi mogao biti. (Pogotovo bez Pollynog složenog odnosa s oba muškarca koji bi zamutio vodu između njih.)

Međutim, u onome što je možda najprikladnije odavanje počasti McCrory, žene iz 6. sezone kradu show. Niz kompliciranih ženskih likova oduvijek je bilo nešto što je Peaky Blinders izdvajalo, a Rundleova Ada i O'Keefeova Lizzie imaju mnogo prilika da zablistaju dok se svaka bori s tugom, bijesom i naizgled beskrajnom frustracijom zauvijek vezane za Tommyjev svijet. No, ženama se također daje prilika da u potpunosti zakorače u vlastitu moć na način koji zapravo nismo vidjeli ni od jedne do sada – prikladan podsjetnik da, ako će iko u ovoj porodici uistinu utkati novi put, to će ponovno biti svirepe Shelby žene.